نماینده مردم بناب در مجلس یازدهم با اشاره به بودجه 1400 گفت: بنده شخصا اعتقاد دارم که بودجه کشور در قدم اول باید عملیاتی باشد و دولت نیز باید از ارائه بودجه های غیر شفاف پرهیز نماید.

حجت الاسلام محمد باقری بنابی صبح امروز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار انعکاس بناب، با اشاره به تقسیم بندی بودجه ی سال ۱۴۰۰ گفت: این بودجه با توجه به این که آخرین بودجه مصوب دولت فعلی و اولین بودجه مصوب مجلس فعلی است هر کدام به نسبت خود حساسیت‌های خاصی را دارا هستند. همانطور که مقام معظم رهبری سال‌هاست ساختار بودجه و عملیاتی بودن آن را مد نظر قرار داده‌اند، بنده نیز شخصاً اعتقاد بر این دارم که بودجه های کشور در قدم اول باید «عملیاتی» باشند و به جِد باید از بودجه‌های غیرشفاف پرهیز شود.

وی افزود: همچنین بودجه هر استان نیز باید معین گردد که در چه حوزه هایی قرار است هزینه شود، متاسفانه همچنان با معضل «کلی گویی» در ساختار و به کارگیری بودجه روبه‌رو هستیم. لذا بنای ما بر این است مستمرا در مجلس بر «شفاف سازی» ساختار و عملیاتی بودن بودجه تاکید کنیم تا به منصه ظهور برسد و در عمل شاهد آن باشیم.

نماینده بناب  با بیان اینکه «عدالت‌محوری» در بودجه معیار اساسی است، گفت: عدالت به معنای خاص، توجه به تفاوت هاست نه صرفاً پرداخت مساوی بودجه بین استان‌ها، چراکه توسعه و وجود زیرساخت ها بر شمول بودجه برای هر استان و حتی شهرستان ها اثر زیادی دارد.

عضو کمسیون اقتصادی مجلس همچنین در تشریح موارد مذکور در عین حال تصریح کرد: برای مثال در شهرستان بناب زیرساختهای درمانی نیاز به بازنگری جدی دارد، حتی در بحث آب شرب و خطوط انتقال آب و فاضلاب شهر نیز همین بحث مطرح است، در همین راستا پیگیر تاسیس بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی و تخصیص اعتبار از بودجه ی ۱۴۰۰ برای شهرستان هستیم، در بخش آب و فاضلاب نیز طرح تکمیلی در دست داریم که۳۱۰ میلیارد تومان هزینه برآورد شده است.

حجت الاسلام باقری بنابی، در خصوص جذب اعتبارات لازم برای تکمیل شهرک گلخانه ای و شهرک دامپروری افزود: در بودجه ی امسال پیش بینی هایی جهت رشد این دو پروژه لحاظ شده است، لازم به ذکر است شهرک دامپروری و شهرک صنعتی قریب به سیصد هکتار توسعه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اهمیت اجرایی شدن کنار گذر شرقی بناب گفت: مناقصه کنارگذر شرقی امسال برگزار میشود و از منابع مالی دولتی نیز برای عملیاتی شدن این پروژه بهره خواهیم گرفت؛ حدود ۵۰ میلیارد تومان برای امسال، و نزدیک به ۱۵۰ میلیارد تومان منابع مالی برای عملیاتی شدن سال آینده ی این کنار گذر لحاظ شده است.

نماینده بناب با بیان اینکه برای تکمیل ورزشگاه ۱۰هزار نفری شهرستان، ۳۵ میلیارد تومان اعتبار لازم است گفت: امید است این ورزشگاه تا سال آینده به بهره برداری برسد و مقرر ساخته ایم از بودجه ی امسال، سهمی به آن تخصیص دهیم و همچنین ورزشگاههای قراء پنجگانه نیز از محل منابع مالی دولتی دراین خصوص سهمی خواهند برد.

حجت الاسلام باقری بنابی در خاتمه افزود: باتوجه به قیمت ارزی که در حال حاضر، با قیمت ۱۱هزار و پانصد تومان مطرح شده، بودجه ی ارائه شده با حد نصاب واقعی آن فاصله ی زیادی دارد چرا که قیمت کنونی دلار با قیمت مبنایی که ذکر شد، متفاوت است و این امر باعث تورم و نهایتا کسری بودجه خواهد بود لذا لازم است مجلس دراین مورد تجدید نظر جدی نماید تا با کسری بودجه مواجه نشویم.

انتهای پیام/ هاشم باکمال