رئیس‌جمهور با بیان اینکه خدا را شاکریم که اداره کشور را در سخت‌ترین شرایط یک قرن گذشته در اختیار ما گذاشت، گفت: ما در این هفت سال هر وعده‌ای به مردم دادیم عمل کردیم.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از  خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان عصر امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری اظهار داشت: خوشحالم که امروز این فرصت بوجود آمد تا با خبرنگاران محترم گفتگو داشته باشم و سئوالات مورد نظر آنها را پاسخ دهم.

وی افزود: ۷ سال و چند ماه از دولت یازدهم و دوازدهم گذشته و ۷ و ماه و چند روز از فرصت این دولت باقی مانده است. خدا را شکرگزاریم که بار مسئولیت اداره کشور را در سخت ترین شرایط یک قرن گذشته بر دوش ما گذاشت و امروز با وجود جنگ اقتصادی و همچنین ویروس کرونا سخت ترین روزها و ماههایی است که بر مردم عزیز ما می گذرد و دولت در سخت ترین شرایط بار مسئولیت کشور را بر دوش دارد.

رئیس جمهور با اشاره به عملکرد۷ ساله دولت خود، گفت: اگر بخواهم گزاررشی از عملکرد ۷ سال و چند ماهه خود ارائه دهیم باید آن ۷ سال را به دو قسمت تقسیم کنیم. دوران قبل از جنگ تحمیلی اقتصادی و دوران جنگ تحمیلی اقتصادی.

وی ادامه داد: در دوران قبل از جنگ تحمیلی اقتصادی دولت را در سخت ترین شرایط بعد از جنگ و با رکود تورمی تحویل گرفتیم. در شرایطی که رشد اقتصادی ما منهای ۷.۷ و تورم نیز بالای ۳۰ درصد بود که بعد از جنگ سابقه نداشت آغاز دولتی با رکود تورمی شروع شده باشد.

روحانی تصریح کرد: در اولین سال دولت یعنی سال ۹۳ ما به رشد مثبت اقتصادی رسیدیم و توانستیم تورم را به حدود ۱۵ درصد کاهش دهیم. در سالهای بعد با وجود اینکه ما در بدترین شرایط درآمد نفتی قرار داشتیم. در دوران قبل از دولت یازدهم درآمد نفتی حدود ۱۰۰ میلیارد در سال بوده و در دوران دولت ما شرایط فروش نفت مساوی با بدترین شرایط دولت قبل بود.

رئیس جمهور گفت: ما در سال ۹۳ دچار کمترین درآمد نفتی شدیم و درآمد نفتی ما از حدود ۱۰۰ میلیون دلار به حدود ۳۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرد. اما در طول ۷ سال بهترین شرایط از لحاظ کاهش تورم را در سالهای ۹۴، ۹۵ و ۹۶ داشتیم. متوسط تورم ما در این سه سال حدود ۱۱ درصد بود که در ۵۰ سال گذشته سابقه ندارد. کشور در سه سال متوالی تورم حدود ۱۵ درصد داشت و بیش از ۲ سال ما تورم تک رقمی داشتیم.

در این ۷ سال به اکثر آن وعده هایی که به مردم دادیم عمل کردیم

روحانی گفت: تورم کشور در ماههای اول سال ۹۷ نیز تک رقمی بود، اما بعد از آن وارد جنگ اقتصادی شدیم. یکی از بهترین دوره هایی که کشور شاهد رشد اقتصادی بوده در سال ۹۵ بود که ایران بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشت.

رئیس جمهور با بیان اینکه در این ۷ سال به اکثر آن وعده هایی که به مردم دادیم عمل کردیم، افزود: وعده ما به مردم اعتدال، تعامل سازنده با جهان، رفع تحریم ها و رساندن مردم به حقوق حَقه شان، بود. همچنین حق هسته ای را به عنوان یک حق قانونی برای ملت ایران تایید کردیم و از سال ۹۴ به بعد فعالیت هسته ای ما قانونی بود. همچنین کشور را از PMD و شرایط سخت آژانس رهاندیم.

وی تاکید کرد: اقداماتی که دولت تا به امروز انجام داده یک مدیریت قابل قبول بود. ما یک مدیریت اقتصادی داشتیم که توانستیم کشور را از رکود و تورم سخت نجات دهیم و همچنین در مسائل مهم مورد نیاز مردم خودکفایی را ایجاد کردیم. در گندم و تا حدی در شکر و برنج به خودکفایی نزدیک شدیم. در انرژی نیز به خودکفایی رسیدیم و در گاز، بنزین، گازوئیل که قبلا وارد کننده بودیم و به خودکفایی رسیدیم.

روحانی ادامه داد: برای اولین بار در دولت یازدهم و دوازدهم تولید گاز شیرین در کشور به یک میلیارد متر مکعب در روز رسید. در حوزه مشترک گاز و نفت نیز توانستیم پیشرفت های قابل توجه داشته باشیم.

رئیس جمهور گفت: در تولید گاز به اندازه شریکمان یعنی قطر تولید داشتیم و حتی از او جلو بودیم. در میدان مشترک نفتی با عراق نیز از ۷۰ هزار بشکه در روز به حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیدیم.

وی تصریح کرد: در زمینه های مهم از قبیل کشاورزی به شرایط خوبی رسیدیم و همانطور که می دانید ما از ۹۷ میلیون تن محصولات کشاورزی به ۱۲۳ هزار میلیون تن رسیدیم و تا آخر دولت به ۱۳۰ هزار میلیون تن می رسیم.

روحانی گفت: مکانیزه کردن کشاورزی، کاهش تلفات برق و افزایش تولید برق از دیگر اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم است. همچنین در زمینه تولیدات صنعتی مانند فولاد، محصولات را به دو برابر رساندیم و تولید آلومینیوم را ۷۰ درصد افزایش دادیم. همچنین در زمینه پتروشیمی توان تولید را به دو برابر رساندیم.

وی با اشاره به پروژه های افتتاح شده در طول سال جاری گفت: از ابتدای سال تاکنون پروژه های گوناگونی با وجود شرایط کرونایی افتتاح شد و این روند تا پایان دولت ادامه خواهد داشت. در زمینه ریل و جاده نیز اقدامات دولت بسیار قابل توجه است. از خبرنگاران و اهالی رسانه می خواهم که این خدمات را با دوران گذشته مورد قیاس قرار دهند زیرا این دستاوردها بسیار قابل توجه است.

دولت نمره قابل قبولی از مردم دریافت خواهد کرد

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دستاوردهای دولت در این سالها بسیار بوده و در صورت بررسی درست دولت نمره قابل قبولی از مردم دریافت خواهد کرد.

روحانی طرح تحول سلامت را بزرگترین دستاورد دولت دانست و گفت: کاری که در تخت بیمارستانی و تجیزات پزشکی کردیم بسیار مهم بود و توانستیم با نوسازی هایی که انجام دادیم میزان تخت های بیمارستانی را نسبت به آنچه قبل از دولت یازدهم و دوازدهم وجود داشت به دو برابر افزایش دهیم.

وی گفت: همگانی کردن بیمه سلامت کار دیگری بود که برای اولین بار در دولت ما انجام شد. همچنین در زمینه مبارزه با فقر مطلق اقدامات بسیار خوبی انجام شد.

ادامه دارد…

کد خبر