ساخت سیستم آنالایزر اکسیژن در کوره‌های نیروگاه حرارتی سهند بناب، تحول مهمی در کنترل آلایندگی‌های محیط زیست و افزایش راندمان واحدهای این نیروگاه بوجود آورده است.

به‌گزارش انعکاس بناب، “مجید پاشایی” با بیان اینکه ساخت این سیستم به همت تلاشگران و ‌متخصصان داخل در اوج تحریم‌های ظالمانه صورت گرفته، اظهار کرد: برای احتراق بهینه در داخل کوره‌های نیروگاه‌های حرارتی، میزان ترکیب مناسب سوخت و هوا اهمیت زیادی در کاهش اتلاف انرژی و افزایش راندمان تولید انرژی دارد و نظر بر اینکه در فرآیند احتراق، همه اکسیژن موجود در هوا با سوخت ترکیب نمی‌شود، لذا مقداری اکسیژن اضافی جهت احتراق کامل نیاز است.

وی در ادامه گفت: میزان هوای اضافی اشاره شده را دستگاه آنالایزر اکسیژن تشخیص داده و به سیستم کنترل ارسال می‌کند و سیستم کنترل نیز بر مبنای تشخیص آن، میزان هوا را تغییر می‌دهد.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق سهند افزود: نبود سیستم آنالایزر اکسیژن در کوره موجب عدم کنترل اتوماتیک اکسیژن اضافی می‌شود و در صورت زیاد بودن اکسیژن در دود خروجی، مقدار زیادی انرژی حرارتی را با خود خارج می‌کند و همچنین اکسیژن داغ، در ترکیب با نیتروژن، گازهای NOX ایجاد می‌کند که جزء آلاینده‌های محیط زیست است و از طرف دیگر در صورت کم بودن اکسیژن در کوره، به جای کربن دی اکسید، کربن منوکسید تولید می‌شود که موجب کاهش راندمان و افزایش آلایندگی می‌شود.

وی بر توان بالای کارشناسان داخلی اشاره کرده و گفت: از آنجایی که سیستم آنالایزر اکسیژن موجود در نیروگاه سهند خراب شده و غیر قابل تعمیر بود و با توجه به اهمیت وجود و کارکرد صحیح این سیستم، شرکت تولید نیروی برق سهند در سال ۱۳۹۸ نسبت به خرید، نصب و آزمون نمونه صنعتی آنالایزر پایش مداوم اکسیژن در دود مبتنی بر سنسور زیرکنیوم اکسید در بویلرهای نیروگاه بخاری سهند (بناب) اقدام کرد و این پروژه در قالب ساخت داخل و با هدایت شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی آغاز شد و نهایتاً شرکت دانش بنیان «مبین پویش صنعت پارس» به عنوان تنها شرکت دارای صلاحیت فنی به عنوان پیمانکار انتخاب شد.

پاشایی خاطرنشان کرد: تحریم‌ها با تمامی محدودیت‌های خود، ما را به درجه‌ای از خودباوری رسانده که اکنون بیشتر قطعات مهم نیروگاهی به دست توانمند کارشناسان و با همکاری تحصیل کرده‌های متعهد ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: آنالایزرهای اکسیژن ساخته شده در این شرکت، از فناوری اکسید زیرکونیوم برای اندازه‏‌گیری میزان اکسیژن در جریان گاز استفاده می‏‌کند و یکی از مهمترین مزایای این فناوری، طول عمر بالای آن و قابلیت استفاده در شرایط سخت (همچون بویلرها و کوره‌ها) است./پاون