عصر امروز، با تمام پیشرفت های تکنولوژی اش، معضلاتی نیز برای جوامع، خصوصا جوامع شرقی به دنبال داشته است که آسیب جدی بر پیکره ی خانواده و هویت افراد وارد کرده است، معضل «کراش» نیز یکی از آنهاست

کراش به معنای علاقه مندی یک طرفه شخصی به شخص دیگر است بدون این که وی از آن خبر داشته باشد و در اصطلاح امروزی شیوه‌ای است که فرد با ذکر علائم ظاهری و رفتاری فرد مورد نظر خود در بستر فضای مجازی، به نوعی حس خود نسبت به وی را به گوش او می رساند.

صرف نظر از درستی یا نادرستی این رفتار، نقطه مهم آن سازگاری یا ناسازگاری آن با فرهنگ بومی هر شهر یا کشور است؛ در کشور ما به دلیل فرهنگ مذهبی حاکم در آن، رفتار کراشی به نوعی یک رفتار ناهنجار اجتماعی تلقی می شود که آثار سوء آن، در ابعاد تشکیل شخصیت و هویت جوانان و نیز خانواده‌ها بروز می یابد.

شهرستان بناب نیز همچون بسیاری از شهرهای دیگر، از این آسیب اجتماعی دور نمانده است و با گسترش فضای مجازی، پدیده کراش یاب ها نیز در این بستر رایج گردیده اند. این در حالی است که بارها و بارها شاهد گله و شکایت خانواده ها خصوصاً جوانان از پیامدهای منفی اجتماعی آن در بناب بوده ایم، به گونه ای که از تاثیرات مخرب روحی روانی آن نمی توان چشم پوشید.

با لحاظ آثار سوء مذکور و استناد به بند ۹ و ۱۰ و ۱۱ بیانیه مجمع عالی بسیج شهرستان بناب، خواستار مقابله با آثار سوء و جمع‌آوری این کراش یاب ها از بستر فضای مجازی مخصوصاً در شهرستان بناب شده است، به گونه ای که بتوان صدمات آن را در میان قشر جوان به حداقل رسانید.

در این بیانیه، خطاب به فرماندار محترم، فرماندهی نیروی انتظامی، پلیس فتا، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، فرهنگ و ارشاد و سایر سازمان‌های مربوط، قید شده است با توجه به تغذیه سوء افکار جوانان و به بیراهه کشاندن ایشان، برخورد جدی با معضلات اجتماعی از جمله کراش یاب ها صورت گیرد، چرا که این معضلات، مقدمه‌ای بر بروز مشکلات اجتماعی همچون سرخوردگی جوانان، انگشت نما شدن، افسردگی، اختلافات و حتی طلاق زوجین می تواند باشد.د

ر خاتمه لزوم پرداخت به سرگرمی‌های سالم و ورزش جوانان، اقدامات فرهنگی پاسخ به شبهات نسل جوان و بسترسازی سالم فضای مجازی، بیش از پیش احساس شده و نیاز به آنها حس می گردد؛ امید است شاهد اقدام جدی نهادهای مذکور در این زمینه باشیم!

پریسا سلیمانیان