از ناکارآمدی بعضی از اجزاء نظام، نمی‌توان ناکارآمد بودن مجموعة نظام را نتیجه گرفت بلکه کارآمدی نظام وابسته به کارآمدی مجموعه اجزاء نظام است؛ پس نمی‌توانیم بگوییم چون برخی مسئولان نظام دچار انحراف شده‌اند، پس کل نظام ناکارآمد است و تمامی تلاش‌ها و نتایج مثبت را نادیده بگیریم.

انقلاب اسلامی حادثه بزرگ قرن بیستم بود که علاوه بر تحول بنیادین و فراگیر در ایران، بازتاب و دستاوردهای جهانی فراوانی داشت و با احیاء تفکر دینی بویژه در صحنه سیاست و جامعه و اداره زندگی بشری، بسیاری از تئوری ها و اصولی را که قطعی و خدشه ناپذیر معرفی شده بودند مورد چالش قرار داد، مانند اصل سکولاریسم، لیبرالیسم، مدرنیسم و مانند آن، این انقلاب مبدأ تحولات عظیمی در صحنه سیاست و فرهنگ و اجتماع گردید و سرآغاز الهام بخش بسیاری از حرکت های ضد استعماری و نهضت های استکبارستیز قرار گرفت و با گذشت بیش از یک ربع قرن همچنان بزرگ ترین دشمن و مانع قدرتهای تمامیت طلب و استعمارگر است.

برای اذعان به کارآمدی انقلاب اسلامی هرچند در برخی موارد و زمینه‌ها نقص‌هایی وجود داشته است، اما به طور کلی روند حرکت انقلاب اسلامی، به طور تکاملی و به سمت پیشرفت است، نظام جمهوری اسلامی پس از استقرار و طی حیات ۴۲ ساله خود علی رغم محدودیت‌ها، تحریم‌ها، فشارهای خارجی و داخلی، تحمیل جنگ هشت ساله، توانسته است خدمات ارزشمندی را بر جای گذارد، که متأسفانه این دستاوردها و تحوّلات مثبت که دارای ابعاد و گستره بسیار وسیعی دارد به واسطه برخی مسئولین از بین می رود.

در انقلاب اسلامی یکی از اساسی‎ترین شاخص‌های قیام مردم علاوه‌ بر آزادی و استقلال، عدالت خواهی بود به طوری که از هر کسی که در تظاهرات‌ها حضور داشت، علت قیام را می‌‎پرسیدیم در پاسخ می‌گفتند که از ظلم رژیم طاغوت به ستوه آمده‌اند.

سند عدالت خواهی انقلاب اسلامی را می‌توان در آیه ۲۵ سوره حدید یافت و اگر محققان این مولفه را در تمام ممالک دنیا که انقلاب داشتند بررسی کنند، یک درک قرآنی حتی به اندازه یک چندم انقلاب اسلامی در آنجا شاهد نخواهند بود که آمده است:

لَقَد اَرْسَلْنا رُسُلَنا بالْبَیِّناتِ وَ اَنْزَلْنَا مَعَهُمْ الْکِتَابَ وَ الْمیزَانَ لِیَقُوُمَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ

به راستی (ما) پیامبران خود را با دلایل آشکار روانه کردیم و با آنها کتاب و ترازو را فرود آوردیم تا مردم به استقرار عدالت قیام کنند.

همچنین در این مورد امام خمینی (ره) در تفسیر اجمالی این آیه می فرماید: غایتْ این است که مردم قیام به قسط بکنند، عدالت اجتماعی در بین مردم باشدظلم ها از بین برود، ستمگری ها از بین برود به ضعفا رسیدگی بشود، قیام به قسط بشود.

امروزه شاهد مشکلات و بحران هایی در کشور و جامعه هستیم که نمی شود آنها را پنهان کرد ولی اگر با علم منطقی و اصولی این مشکلات، آسیبها و آفتها  ریشه یابی گردد مشخص می کند که در طول این مسیر بودند کسانی منفعت طلب که مردم را فراموش کرده و پایبند به مولفه های انقلاب اسلامی نیستند.

فاصله طبقاتی بوجود آمده در بین برخی مسئولین و مردم مانع شکوفایی جامعه و رضایت مردم از روند انقلاب اسلامی می باشد چرا که فردی در طبقه مرفه باشد هیچ دردی از مردم را نمی تواند احساس کند.

همین مسئولین بایستی بدانند که این انقلاب را که با عدالت‌خواهی مردم شروع کرده ایم آیا با همان آهنگ ادامه می‌دهیم و توانسته ایم به نحو برتر آرمان‌ها را حفظ کنیم؟ که قطعا فاصله بین مردم و ‌مسئولین، امروزه آزاردهنده شده است به طوری که حتی برخی ها از خون شهدا و آرمان های امام راحل و مطالبه مردم نیز حیا نمی‌کنند.

باید خدا را شاکر باشیم که این انقلاب در راه احقاق حق مردم اقدام شده و مستضعفان به حق مسلم خود برسند چرا که فاصله طبقاتی بین مسئولین و مردم به تدریج جامعه را از واقعیت انقلاب و اسلام دور می‌کند که باید توجه ویژه به این امور شود و طوری رفتار و عمل گردد که مردم آینده انقلاب را، آینده تحقق عدالت بدانند؛ همانطور که مقام معظم رهبری بر تمدن اسلامی تاکید دارند که اگر محقق شود قطعا به تمام اهداف اصلی انقلاب خواهیم رسید.

 

انتهای پیام/ جعفر کریم زاده