اصفهان – اقدام ملی مسکن ظرفیت خوبی برای اشتغال‌زایی و همچنین گردش پول در کشور است و این در حالی است که با بازشدن پای ترکیه‌ای‌ها اشتغال‌زایی این پروژه سهم خارجی‌ها شد.

مهر گزارش می‌دهد؛

به گزارش انعکاس بناب به نقل از خبر گزاری مهر، گروه استان‌ها – مریم یاوری: ورود شرکت مجری ساخت و ساز ترکیه‌ای به ساخت مسکن اقدام ملی در شهر جدید بهارستان چالشی است که انبوه‌سازان اصفهان پس از یک سال رایزنی با وزارت راه و شهرسازی با آن رو به رو شده‌اند و گویا عزم این وزارتخانه برای عقد قرارداد با مجری خارجی و عدم همکاری با انبوه سازان داخلی جدی است.

دغدغه‌ای که بیش از هر چیزی در این بین مطرح است فرصت اشتغال زایی است که از مهندسان و کارگران ایرانی سلب شده و دودستی به خارجی‌ها تقدیم می‌شود؛ از سویی کیفیت ساخت و ساز مسکن نیز در این بین چالش دیگری است که تضمینی بر آن نیست.

ورود خارجی‌ها به بازار ساخت و ساز خارج کردن سرمایه از کشور است

در این ارتباط دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن اصفهان که از عملکرد وزارت راه و شهرسازی در زمینه استفاده از مجریان خارجی برای ساخت مسکن در کشور و به ویژه استان اصفهان گلایه دارد با بیان اینکه ورود خارجی‌ها در بازار مسکن به نوعی خارج کردن سرمایه از کشور است، می‌گوید: چنانچه خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری وارد بازار ساخت و ساز شوند به شدت استقبال خواهیم کرد اما این اقدام وزارت راه به نوعی خارج کردن سرمایه از کشور است.

احمد تولا با بیان اینکه بنا بر پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی از حدود یک سال گذشته تفاهم‌نامه وزارت راه و شهرسازی با انبوه سازان استان اصفهان برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن امضا شده است، ابراز می‌کند: بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار بود این طرح در ۱۸۵ هکتار زمین در اصفهان اجرایی شود.

طرح اقدام ملی مسکن بهارستان حدود ۱۰ هزار نفر اشتغال زایی دارد که رده‌های مختلف مهندسی، کارگری و … در این پروژه شاغل خواهند شد و با ورود شرکت ترکیه‌ای بخش قابل توجهی از اشتغال این پروژه سهم ترکیه‌ای‌ها می‌شود

او با بیان اینکه پس از رفت و آمدهای زیاد و بررسی‌های مختلف قرارداد منعقد و از سوی انبوه‌سازان امضا و برای شرکت عمران بهارستان ارسال شد، ادامه می‌دهد: بعد از مدتی خبری از قرارداد نبود و پس از پیگیری مسئولان شرکت عمران بهارستان در خصوص قیمت بالا صحبت کردند و این در حالی بود که قیمت عنوان شده در این قرارداد مطابق با قیمت اعلام شده از سوی دفتر فنی استانداری بود و انبوه‌سازان در این زمینه قیمتی را اعلام نکرده بودند.

دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن اصفهان با بیان اینکه به گفته مدیرعامل شرکت عمران بهارستان وزارت راه و شهرسازی مجری خارجی را با قیمتی پایین‌تر از قیمت مصوب در اصفهان برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن در این شهر در نظر گرفته است، می‌افزاید: برای این امر قرارداد با شرکت ترکیه‌ای برای ساخت سه هزار واحد مسکونی با هزینه ساخت هر متر مربع دو میلیون و ۷۰۰ تومان منعقد کرده‌اند.

بخش مشارکتی ساخت مسکن برای شرکت ترکیه‌ای سودآور است

او اضافه می‌کند: در این ارتباط باید توجه داشت که شرکت عمران بهارستان در کنار اجرای سه هزار واحد مسکونی با شرکت ترکیه‌ای چهار هزار واحد مسکونی به صورت مشارکتی نیز با این شرکت عقد قرارداد کرده است که این امر برای شرکت مجری ترکیه‌ای سود فراوانی را خواهد داشت.

تولا با بیان اینکه اگر شرکت ترکیه‌ای با قیمت کم نسبت به ساخت مسکن ملی اقدام می‌کند در عوض سود زیادی را در بخش مشارکتی این پروژه می‌برد، ادامه می‌دهد: قیمت مصوب دفتر فنی استانداری اصفهان برای اقدام مسکن ملی در بهارستان چهار میلیون تومان بود که شرکت مجری ترکیه‌ای این مبلغ را با دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در دست گرفته است.

دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن اصفهان ادامه می‌دهد: نقشه برداری و طراحی پروژه اقدام ملی مسکن در شهر جدید بهارستان توسط انبوه سازان اصفهان انجام شد و به یکباره این پروژه به شرکت ترکیه‌ای واگذار شد.

تهدید فرصت اشتغال‌زایی برای ایرانیان با ورود شرکت مجری ترکیه‌ای

او همچنین در خصوص اشتغال زایی اقدام مسکن ملی سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: این پروژه حدود ۱۰ هزار نفر اشتغال زایی دارد که رده‌های مختلف مهندسی، کارگری و … در این پروژه شاغل خواهند شد و با ورود شرکت ترکیه‌ای بخش قابل توجهی از اشتغال این پروژه سهم ترکیه‌ای‌ها می‌شود.

تولا در ادامه با بیان اینکه شرکت‌های ساختمانی ترکیه به لحاظ فنی نیز نسبت به شرکت‌های ساخت و ساز در کشور برتری ندارند، ادامه می‌دهد: چنانچه مجری از کشورهایی مانند فرانسه یا فنلاند بود می‌توانستیم به نوعی این اقدام را ورود تکنولوژی بدانیم که این امر هم محقق نشد.

مبنای طرح اقدام ملی مسکن کم کردن هزینه‌ها است

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان نیز در این ارتباط با بیان اینکه قرارداد شرکت ترکیه‌ای برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن برای شهرهای جدید است و این شهرها از نظر ساختاری مستقل هستند، به خبرنگار مهر می‌گوید: اما مبنای قیمت اجرای طرح اقدام ملی مسکن کم کردن قیمت است که در نهایت سود آن به مردم برمی‌گردد.

علیرضا قاری قرآن با بیان اینکه بر اساس توافقات انجام شده در اصفهان انبوه سازان توافقی را با وزارت راه و شهرسازی برای اجرای طرح اقدام مسکن ملی داشتند و قیمت توافقی مصوب در شورای مسکن بر اساس شیوه‌نامه وزارت راه تأیید و ابلاغ شد، ادامه می‌دهد: بعد از آن وزارت راه و شهرسازی به این دلیل که در کشور با پراکندگی قیمت مسکن رو به رو نشویم قیمت میانگینی را برای اجرای این پروژه ابلاغ کرد.

او با اشاره به اینکه پس از اعلام قیمت وزارت راه و شهرسازی، انبوه‌سازان با این وزارت‌خانه بر سر قیمت‌ها به توافق نرسیدند و شرکت شهرک‌های جدید مجری خارجی را پیدا کرده و قرارداد اجرای این طرح را با آن منعقد کرده است، می‌افزاید: همچنان فضا برای ورود انبوه‌سازان برای ساخت و ساز در اقدام ملی مسکن باز است.

انبوه‌سازان اصفهان مخالف قیمت مصوب شورای ملی مسکن هستند

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه قیمت تعیین شده در شورای مسکن بر اساس «فهرست بها» است و قیمت را شناور در نظر گرفته‌ایم، ابراز می‌کند: این قیمت قابل دفاع است و برای کنترل قیمت مبلغ دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را اعلام کرده است و انبوه سازان مخالف این قیمت هستند.

او با بیان اینکه در حال حاضر قرار داد ساخت سه هزار واحد مسکونی با شرکت ترکیه‌ای منعقد شده است، ادامه می‌دهد: در این شهر هفت هزار واحد مسکن مصوب در طرح اقدام ملی مسکن داریم که انبوه سازان می‌توانند در صورت تمایل از آن استفاده کنند.

اگر از انبوه‌سازان داخلی استفاده می‌کردیم شرایط بهتر بود

قاری قرآن در خصوص بخش مشارکت در ساخت چهار هزار واحد مسکونی در بهارستان با همکاری شرکت عمران و شرکت ترکیه‌ای نیز می‌گوید: در پروژه اقدام ملی مسکن امکان مشارکت بخش خصوصی باید مطابق با اهداف خاصی باشد که برای این پروژه تعریف شده است.

قیمت تعیین شده برای اقدام ملی مسکن در شورای مسکن بر اساس «فهرست بها» است و قیمت را شناور در نظر گرفته‌ایم و این قیمت قابل دفاع است

او در خصوص از بین رفتن فرصت‌های شغلی در اجرای پروژه طرح اقدام ملی مسکن در بهارستان نیز ابراز می‌کند: گفته شده است که این شرکت از مصالح و نیروی کارگر داخلی برای این اجرای این پروژه استفاده می‌کند و تنها بخش مدیریتی آن توسط ترکیه‌ای‌ها اداره می‌شود اما اگر می‌توانستیم از انبوه سازان داخلی استفاده کنیم شرایط بهتر بود.

سهم بهارستان از اقدام ملی مسکن ۲۱ هزار واحد است

همچنین مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان نیز در این ارتباط با بیان اینکه سهم شهرهای جدید کشور در طرح اقدام ملی مسکن از ۴۰۰ هزار واحد ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید پیش‌بینی شده است، به خبرنگار مهر می‌گوید: سهم شهر جدید بهارستان از طرح اقدام ملی مسکن ۲۱ هزار واحد است.

محمدرضا احمدی با بیان اینکه با این سهمیه می‌توان گفت ۱۰.۵ درصد از کل طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای جدید متعلق به بهارستان است، اظهار می‌کند: برای این امر ثبت نام متقاضیان طی سه مرحله انجام شد که حدود ۱۴ هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کردند و پس از غربالگری صورت گرفته تنها سه هزار و ۵۰۰ متقاضی مؤثر در این طرح شناسایی و با افتتاح حساب اقدامات اجرایی این رح در دستور کار قرار گرفت.

او با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل‌های وزارت راه و شهرسازی ارزیابی انبوه‌سازان را برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن در دستور کار قرار دادیم، ابراز می‌کند: از این رو قیمتی را در شورای مسکن تعیین کردیم و بر اساس آن با انبوه سازان برای انعقاد قرارداد وارد مذاکره شدیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان با بیان اینکه شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت عمران بهارستان در این زمینه تنها نقش واگذاری زمین و نظارت بر روند اجرای پروژه را بر عهده دارد، می‌گوید: در واقع این شرکت حلقه واسط بین انبوده سازان و متقاضیان است.

انصراف کتبی انبوه سازان برای ساخت مسکن اقدام ملی در بهارستان

او با بیان اینکه پس از تصویب قیمت مسکن در شورای مسکن استان توسط وزارت راه و شهرسازی دامنه قیمت مسکن در طرح اقدام ملی مسکن اعلام شد، ادامه می‌دهد: این دامنه قیمت با قیمت شورای مسکن اختلاف فاحشی داشت و از انبوه سازان درخواست داشتیم همانند طرح مسکن مهر مطابق با آنچه دولت اعلام کرده در زمینه ساخت و ساز ورود کنند و اگر دچار نوسان قیمت شدند توسط وزارت راه و شهرسازی این اختلاف قیمت جبران شود که انبوه سازان این امر را نپذیرفتند و با ارسال نامه‌ای انصراف خود را در طرح اقدام ملی مسکن در بهارستان اعلام کردند.

نمی‌توانستیم منتظر تغییر نظر انبوه‌سازان بمانیم

احمدی با بیان اینکه از سویی پول متقاضیان ثبت نام کننده روز به روز ارزش خود را از دست می‌دهد و ما نمی‌توانستیم منتظر تغییر نظر انبوه‌سازان بمانیم، اضافه می‌کند: این امر با افزایش تورم درست نبود و از این رو با شرکت ترکیه‌ای وارد مذاکره شدیم که این شرکت تنها مدیریت ترکیه‌ای دارد و یک هزار و ۵۰۰ نفر از کارمندان آن ایرانی هستند.

او به سابقه خوب شرکت ترکیه‌ای در ساخت و ساز در شهرهای جدید پرند و پردیس اشاره می‌کند و می‌گوید: این شرکت در پروژه مسکن مهر هم همکاری دارد، پیمانکار بزرگ وزارت نیرو است و سابقه خوبی در کشور دارد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان با بیان اینکه قرارداد بهره برداری از سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن با این شرکت در بهارستان منعقد شده است، اظهار می‌کند: کارگاه‌های این شرکت در بهارستان تجهیز شده و در حال اخذ پروانه و شروع عملیات اجرایی پروژه هستیم.

فضا برای مشارکت انبوه‌سازان اصفهان در ساخت و ساز بهارستان باز است

او با بیان اینکه قرارداد با شرکت ترکیه‌ای ایرانی است، ابراز می‌کند: از این شرکت وثیقه ملکی سنگین برای در اختیار گذاشتن پول به آن دریافت کرده‌ایم که این وثیقه ملکی در داخل کشور است و بلوکه شده است.

پول متقاضیان ثبت نام کننده روز به روز ارزش خود را از دست می‌دهد و ما نمی‌توانستیم منتظر تغییر نظر انبوه‌سازان بمانیم، این امر با افزایش تورم درست نبود و از این رو با شرکت ترکیه‌ای وارد مذاکره شدیم

احمدی در خصوص بخش مشارکتی ساخت و ساز مسکن در بهارستان ابراز می‌کند: در این زمینه با شرکت‌های زیادی در حال مذاکره هستیم و شرکت ترکیه‌ای نیز یکی از این شرکت‌ها است، هنوز قراردادی با این شرکت در زمینه مشارکت امضا نکرده‌ایم اما فضا برای این امر باز است و انبوه‌سازان اصفهانی نیز تاکنون دو هزار واحد مشارکتی در بهارستان را در دست ساخت دارند.

هر چند استدلال شرکت شهرک‌های جدید در زمینه ساخت و ساز و کاهش هزینه‌ها قابل قبول است اما در این بین هنوز مشخص نیست که شرکت ترکیه‌ای تعهدی در زمینه استفاده از مصالح و نیروی داخلی برای این حجم از ساخت و ساز دارد یا خیر؟ و یا اینکه آیا این شرکت تضمینی در زمینه کیفیت خوب ساخت و ساز داده است یا نه چرا که آنچه در ساخت مسکن مهر شاهد بوده‌ایم نارضایتی ساکنان این منازل از کیفیت ساخت و غیر مستحکم بودن بناهای این پروژه ملی بود.