عید امسال به شکل دیگری نمایان می شود، با وجود بحران کرونا و گرانی های بی حد و اندازه، بسیاری از خانواده‌ها را سر در گریبان اندوه فروبرده‌ است، در کنار این نگرانی فروشندگان و تولیدکنندگان نیز حال و روز خوبی ندارند، مسئولین به موقع گرانی شب عید را مهار کنند.

به گزارش انعکاس بناب، سال‌های سال است که به رسم نوروز بازار شب عید به راه می‌افتد و مردم از میوه و آجیل شب عید گرفته تا کیف و کفش و البسه، تا حد توان و بضاعت مالی‌شان همه را خریداری می‌کنند.

در آستانه سال جدید، با همه دغدغه گرانی و شلوغی های کوچه بازار، مغازه داران و  مردم از گرانی و کم شدن قدرت خرید می نالند که فرصت را به شهروندان می دهد تا با حوصله و صبر در ازدحام رفت و امد، جستجوی نیاز مناسب با درآمد خود باشند.

حال در آستانه عید امسال، رفتارها به شکل دیگری در حال رقم خوردن است دیگر از آن شور و اشتیاق برای فرارسیدن نوروز خبری در خانواده‌ها نیست، بسیاری از مردم به سبب گرانی، سر در گریبان اندوه فروبرده‌اند و تنها در این اندیشه هستند که چگونه مایحتاج کودکان خود را برآورده سازند زیرا برخلاف بزرگترها، کودکان هیچ درکی از گرانی ندارند و خرید کیف و کفش شب عید برایشان لذت‌بخش است.

اما گرانی و گران‌فروشی تنها مشکلات مردم در شب عید ۱۴۰۰ نیست، برخی از اقلام اساسا نادر و کمیاب شده‌اند به طوری که برای خرید آنها مردم مجبور به ایستادن در صف‌های طولانی با وجود شرایط کرونایی هستند؛ مرغ، روغن مایع و جامد، تخم‌مرغ و کالاهای کنسروی اصلی‌ترین کالاهایی هستند که در چند ماه اخیر با مشکلاتی در توزیع روبه‌رو بوده‌اند.

چنانکه رهبر انقلاب نیز از گرانی‌ها و مشکلات معیشتی ابراز ناخرسندی کردند و افزودند: این وضع در آستانه عید غصه بزرگی ایجاد کرده است، البته اجناس مانند میوه‌ها فراوان است اما قیمت‌ها بسیار بالاست که سود این قیمت‌های بالا هم به جیب باغداران زحمتکش نمی‌رود بلکه نصیب دلال‌ها و واسطه‌های سودجو می‌شود و ضرر آن به مردم می‌رسد و این مشکلات، همه راه‌حل دارد بطوریکه مسئولان باید مشکل معیشتی و گرانی را مهار کرده و حل کنند.

با این وجود روزهای آخر سال که می‌شود همه چیز روی دور تند حرکت می‌کند، آنقدر که گاهی فکر می‌کنی قرار است دنیا تمام شود اما حال خوبِ دیدن این‌ها وقتی خراب می‌شود چشمتان به قیمت‌ها می‌افتد؛ قیمت‌هایی که ناهمخوانی آن با حقوق و پاداش آخر سال قابل چشم پوشی نیست، قیمت های سرسام آور محصولات و ملزومات  رو موج گرانی حرکت می کند و مصرف کنندگان با خرید حداقل کالاهای اساسی با این گرانی مبارزه می کنند.

حال درخواست شهروندان، ورود فوری مسئولین امر برای اعمال سیاست‌های نظارتی قوی در راستای کنترل قیمت ها در بازار شب عید می باشد و نهادهای مسئول  باید با اصلاح فرآیندهای اجرایی عزم قاطع خود را برای مهار گرانی ها به نمایش بگذارند.

انتهای پیام/ جعفر کریم زاده