یک برنامه‌ساز تلویزیونی از لزوم توجه به برنامه‌هایی با رویکرد کسب و کارهای نوپا در زمان افزایش تب درآمدزایی‌های هیجانی مثل خرید بیت کوین و یا حتی ورود به قمار سخن گفت.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از خبرگزاری مهر،کاوه امیری جاوید برنامه ساز تلویزیونی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وظیفه صداوسیما در حوزه سرگرمی‌سازی‌های هدفمند و آموزشی به خبرنگار مهر عنوان کرد: تلویزیون و رسانه‌هایی مانند سینما و تئاتر به عنوان رسانه‌های مبنایی و اصلی، وظیفه اصلی شان سرگرمی است که البته در کنار این سرگرم کننده بودن باید هدفمند هم باشند. تلویزیون باید اوقات فراغت را پر کند ولی نمی‌توان سراغ سرگرمی صرف رفت.

وی با اشاره به رسانه‌ها و صنعت سینمای هالیوود تصریح کرد: سینمای هالیوود سرگرم کنندگی را اصل قرار می‌دهد ولی محور خانواده است و یا پرچم و اقتدار ملی را در کنار سرگرمی محور قرار می‌دهد. در این فیلم‌ها قهرمان حتی رئیس جمهور را هم می‌کشد اما در نهایت امنیت ملی کشور باید پا برجا بماند و یا قهرمان باید طرف مردم باشد و اینها اصولی است که در ۹۰ درصد فیلم‌های هالیوودی به وقوع می‌پیوندد.

این برنامه ساز با اشاره به برخی مسابقات سرگرم کننده تلویزیون بیان کرد: در برخی برنامه‌های ما هم همین اتفاق می‌افتد مثلاً مسابقه سرگرم‌کننده‌ای مثل «شوتبال» هدفی دارد؛ اینکه چطور می‌توان هم فعالیت فیزیکی انجام داد هم در یک دورهمی کنار هم باشید.

نیاز مردم به اطلاعات فشرده و کوتاه

کارگردان تلویزیونی «سلام صبح بخیر» شبکه سه در بخشی از سخنانش به دیگر مسابقه‌های تلویزیونی اشاره و درباره مسابقه‌های تلفنی گفت: مسابقات تلفنی معمولاً به دو گونه تقسیم می‌شود یا رقابتی بین دو نفر یا چند شرکت کننده ایجاد می‌کند و یا به شکل تک نفره پیش می‌رود. این مسابقه‌ها ذاتاً مبتنی بر اطلاعات عمومی است و اتفاقاً مردم به این اطلاعات کوتاه و فشرده نیاز دارند مسابقه‌هایی مثل «راز جزیره» که در شبکه امید روی آنتن رفت نمونه‌ای از این برنامه‌هاست. مسابقه‌هایی که بین دو یا چند شرکت کننده انجام می‌شود هم سرگرمی دارد و هم حس رقابت شرکت‌کننده‌ها را تقویت می‌کنند و برای مخاطب جذاب است.

در یک برنامه تلویزیونی اگر قرار است اطلاعاتی به مخاطب عرضه شود باید دانش مهارتی و کاربردی به او منتقل شود وی اضافه کرد: در این مسابقه‌ها حس خوبی منتقل می‌شود و نوعی هیجان یا تزریق آدرنالین را در بر دارد. در مسابقات تک نفره، فرد باید مسیری را برای پیشرفت و تعالی طی کند و این رقابت برای پیش برد توانایی‌های خود باید برای مخاطب تلویزیون هم جذاب باشد. در انواع دیگر این مسابقه‌ها دیدن تلاش و تمرین یک نفره معمولاً جذاب است مثل کشتی گیر یا ورزشکارانی که یک پروسه را برای پیروزی طی می‌کنند اما در برخی مواقع نمایش این پروسه در مسابقات تلفنی چالش‌هایی دارد که چندان برای مخاطب تلویزیونی جذاب نیست و جز شرکت کننده خود مسابقه، برای فرد دیگری لذتی ندارد.

تهیه‌کننده برنامه «مصیر» شبکه چهار درباره مولفه‌های موفقیت مسابقه‌ها اظهار کرد: این جذابیت به محتوا، چیدمان، دکوپاژ و… برمی‌گردد که می‌تواند مسابقه را جذاب کند. میزان موفقیت این عوامل است که می‌تواند مثل قلاب مخاطب را درگیر کند.

وی به یکی دیگر از این مسابقه‌های تلفنی اشاره و عنوان کرد: مسابقه «کار و پله» که این روزها از شبکه دو پخش می‌شود به دلیل محتوا و آموزشی که در کنار سرگرمی منتقل می‌کند از این نوع مصادیق است. مسابقه لازم است اطلاعات و محتوای مورد نیاز مخاطب را تامین کند به طور مثال جواب این سوال همیشگی که علم بهتر است یا ثروت؟ «علم» ی است که بتواند ثروت تولید کند با این فرض اگر حتی ثروت را از دست دهید با دانش و مهارت لازم می‌توان دوباره به ثروت رسید، در یک برنامه تلویزیونی هم اگر قرار است اطلاعاتی به مخاطب عرضه شود باید دانش مهارتی و کاربردی به او منتقل شود و این مسابقه توانسته است در ۳۰ عنوان، گام‌های رسیدن به یک کسب و کار نوپا را فشرده کند که در هر برنامه شاید پنج عنوان از آنها را آموزش دهد.

سختی انتقال مفاهیم از طریق برنامه سازی

تهیه‌کننده برنامه «نبرد ربات‌ها» در شبکه امید درباره سختی انتقال مفاهیم آموزشی در قالب برنامه سازی عنوان کرد: تنها می‌توان گفت این امر بسیار سخت است مثل این است که شما بخواهید بگویید به طور مثال با خانواده مهربان باشید و یا در توصیه‌هایی از فرزندآوری بگویید و بعد بخواهید همین مفاهیم را در قالب یک برنامه ترکیبی نمایش دهید و باز سخت‌تر از آنها این مفاهیم را به گونه‌ای منتقل کنید که خود بیننده به چالش‌های خانواده‌های کم فرزند یا فرزندان بدون خواهر و برادر پی ببرد.

وی درباره برنامه سازی نسبت به مفاهیم و آموزش‌ها تصریح کرد: صدها زاویه برای پرداخت به یک مساله وجود دارد. قالب‌های متفاوتی هم از قبیل برنامه ترکیبی، مستند، سریال و… مورد استفاده قرار می‌گیرد اما ما همیشه راه آسان را انتخاب می‌کنیم و مستقیم جلوی دوربین مطلب را می‌گوییم. قطعاً ساخت یک مسابقه درباره مفاهیم کارآفرینی و کسب و کارهای نوپا مسیر سخت‌تری است اما تاثیرگذارتر است. شما می‌توانید در یک برنامه کارمند و مدیر موفق بیاورید و می‌توانید راه‌های کسب و کار موفق را نشان دهید که حتماً دومی فکر و ایده بیشتری را برای برنامه سازی می‌طلبد.

این برنامه ساز در ادامه گفت: البته اینها بخش کوچکی از جامعه هدف را پوشش می‌دهند. در کنار تلویزیون دیگر نهادها مثل آموزش و پرورش هم باید ورود کنند تا آموزش‌ها در یک فرایند تکمیلی محقق شود.

نبود برنامه در افزایش در تب درآمدزایی با بیت کوین 

امیری جاوید با اشاره به عطش مخاطب نوجوان و جوان در جامعه برای یک شبه پولدار شدن عنوان کرد: امروزه در جامعه تب ارزهای مجازی مثل بیت کوین یا درآمدزایی از طریق گیمر شدن بالاست. همچنین اختلاس‌های میلیاردی که هر از گاهی اخبار آن به گوش می‌رسد می‌تواند هدفی که برای نوجوانان متصور هستیم که از طریق علم خود، ایجاد اشتغال و کسب و کارهای نوین درآمدزایی کنند تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کارگردان برنامه «نقد سینما» در پایان در پاسخ به نبود برنامه‌های تلویزیونی برای روشنگری در زمینه رشد قارچ گونه سایت‌های قمار که هدفشان هم نوجوانان است، بیان کرد: حتماً لازم است در چنین شرایطی در تلویزیون برنامه‌هایی باشد که مفهوم درآمدزایی از طریق علم و مهارت را برای نوجوانان عینی و درونی کند. نوجوان ۱۵ ساله‌ای که شاید امیدی به استخدام ندارد با آموزش اینها می‌تواند خود را برای آینده آماده کند. به هر حال یک فرد معمولی هم ممکن است با دیدن کسانی که یک شبه ره صدساله را می‌روند دچار تردید شود اما آموزش می‌تواند ماهیت اصلی چنین درآمدزایی‌هایی را نشان دهد. قمار در کشورهای اروپایی و امریکایی آزاد است اما در همان کشورها هم یک فیلم سینمایی نمی‌بینید که در پایان آن نشان دهد فردی که قمار کرده، موفق بوده است.