چرای دام غیر قانونی در زمین های زراعی روستای روشت کوچک صدای کشاورزان را درآورده است، کشاورزان از عدم پاسخدهی و حل مشکلات از طرف برخی مسئولین شهرستان رنج می برند.

به گزارش انعکاس بناب، اخیرا کشاورزان روستای روشت کوچک از عدم امنیت کافی مزارع خود از چرای دام چوپانان غیربومی در مناطق خود گلایه کردند و از هر روشی جهت جلوگیری و حفظ اراضی خود استفاده کرده ولی همچنان این مناطق خسارات مالی و حتی جانی را در پی دارد و هیچ مسئولی آماده حل این معضل این قشر زحمت کش نمی باشد.

کشاورزان این روستا طی امضا طومار چند صد نفری و تجمع در مقابل دهیاری روشت کوچک از رسانه مردمی انعکاس بناب دعوت کردند تا صدای آنها را به گوش مسئولین برساند ولی متاسفانه هیچ مسئولی آماده حل این مشکل اساسی کشاورزان نشده اند.

موضوع از این قرار است که طبق گفته کشاورزان، چندین سال است با هزاران زحمت و گرانی اقدام به کشت محصول در این منطقه می شود که متاسفانه چرای دام بصورت انبوه در این منطقه کلیه زحمات و هزینه ها را در یک شب نابود میکند.

یکی از کشاورزان در این گزارش به خبرنگار انعکاس گفت: بارها شده است که درگیری در بین کشاورزان و چوپانان در این منطقه تا حد مرگ هم پیش رفته است بطوریکه چند روز پیش نیز چند نفر در اثر این درگیری با حال وخیم روانه بیمارستان شده است.

یکی از اعضای شورای روستا در این گزارش افزود: بارها طی  فراخوان به تمامی کشاورزان و جلسه با آنها که در مسجد برگزار کردیم و حتی اخیرا با توافق مردم اقدام به ایجاد دشتبان در این منطقه به صورت نوبتی از طرف اهالی شده ایم که متاسفانه دو روز پیش به این دشتبانان حمله شده و آنها را روانه بیمارستان کردند که در این موضوع اداره پزشک قانونی نیز حاضر به خدمات نشده و موکول به بعد تعطیلات نمود.

این عضو شورای روستا گفت: تاکنون ازتمامی روش ها جهت حفظ کشت خود نموده ایم ولی متاسفانه موفق نشده ایم و خسارت های جانی و مالی زیادی در این مناطق از طرف چرای غیرقانونی متحمل شده ایم و حتی شاهد تهدید این چوپانان به قتل کشاورزان نیز همچنان هستیم کهدهیچ ارگانی آماذه حل این معضل نیست و تنها امید ما این است که بتوانیم صدایمان را به دادستان محترم شهرستان برسانیم که تکلیف را بر کشاورزان بصورت قانونی مشخص نمایند.

مهندس خیری رئیس جهاد کشاورزی شهرستان  در مصاحبه تلفنی با خبرنگار انعکاس از عدم وجود مرتع حتی یک متر نیز در این زمین های زراعی خبر داد و گفت: عمل چرای دام در این مناطق بدلیل نبود مرتع، قانونی نیست و نهاد های نظارتی بایستی ورود کنند.

در ادامه این گزارش خبرنگار انعکاس جهت پیگیری به چندین مسئول مربوطه و ارشد شهرستان مراجعه و طی تماس با آنها با عدم همکاری و بعضا پاسخدهی مواجه می شود که نتیجه گزارش و رفع مشکل این قشر زحمت کش همچنان به قوت خود باقی مانده است.

متاسفانه کار به جایی رسیده که مسئولین برخی از دستگاه‌ها خیلی راحت در پاسخ به مطالبات ارباب رجوع و یا سوال خبرنگاران در مورد مشکلات و نواقص‌کاری دستگاه ذیربط از خود سلب مسئولیت نموده و عامل بروز مشکل و نقص‌کاری خود را مستقیم و یا غیرمستقیم به سایر دستگاه‌ها نسبت می‌دهند.

مسئول کسی است که مورد سوال قرار می‌گیرد و باید پاسخگوی سوالات مردم باشد و عدم پاسخگویی مسئولین را می‌توان نشانه‌ی ضعف دانست که البته نیاز است مسئولین جهت رفع شبهات انتقادات یا شرح واقعیت پاسخگوی مردم باشند.

گفتنی است نگاه نقادانه و مطالبه‌گر انعکاس بناب یک نگاه تخریب کننده نیست، بلکه نگاهی سازنده‌است که در راستای مطالبات مردمی با نهایت ادب و احترام به فرد مقابل انجام می‌شود که البته برخی مسئولین پاسخگوی این نگاه نقادانه نیستند.

امیدواریم با ورود نماینده پرتلاش شهرستان به این قضیه، با برگزاری جلسه با حضور مسئولین، شورا و دهیار روستا تصمیمی جهت حمایت از این قشر زحمت کش و مظلوم هر چه سریع تر گرفته شود تا شاهد فاجعه های دیگری در این منطقه نباشیم.

انتهای پیام/ جعفر کریم زاده