رئیس انجمن نیروگاه های برق مقیاس کوچک گفت: انتظار می رود با توجه به شعار سال،تولید کننده برق وادار به پرداخت یارانه برق نباشد و دولت از محل منابع خود یارانه اقشار آسیب پذیر را تامین کند.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از خبرگزاری مهر،احسان صدر، رئیس انجمن نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اقتصاد ضعیف صنعت برق گفت: انتظار می‌رود با توجه به شعار سال، تولید کننده برق وادار به پرداخت یارانه برق نباشد و دولت از محل منابع خود یارانه اقشار آسیب پذیر را تأمین کند.

برق نیروگاه ۴ ماه از سال خریداری می‌شود آن هم با نرخ‌های بسیار نازلی که عملاً صرفه اقتصادی ندارد. در حال حاضر به خاطر همین مشکل، بیش از ۲۰۰ مگاوات از نیروگاه‌های عضو این انجمن در خاموشی به سر می‌برند و این برای یک طرح سرمایه گذاری که انتظار می‌رود ۱۰۰ سال ادامه یابد به معنی فاجعه است

وی یکی از بزرگترین مشکلات صنعت برق را بلاتکلیفی بعد از ۵ سال اول بهره برداری دانست و گفت: دریافت مجوزها، تأمین مالی و احداث نیروگاه حدود ۵ سال زمان می‌برد، درآمد در ۵ سال اول بهره برداری نیز صرف بازپرداخت بدهی‌های نیروگاه می‌شود. با مقررات فعلی بعد از ۱۰ سال تلاش و کوشش مستمر، در حالی که سرمایه گذار هنوز حلاوت سرمایه گذاری خود را نچشیده، ناگهان با وضعیتی مواجه می‌شود که باید نیروگاه را خاموش و سرمایه گذاری انجام شده را جمع آوری کند.

وی افزود: برق نیروگاه ۴ ماه از سال خریداری می‌شود آن هم با نرخ‌های بسیار نازلی که عملاً صرفه اقتصادی ندارد. در حال حاضر به خاطر همین مشکل، بیش از ۲۰۰ مگاوات از نیروگاه‌های عضو این انجمن در خاموشی به سر می‌برند و این برای یک طرح سرمایه گذاری که انتظار می‌رود ۱۰۰ سال ادامه یابد به معنی فاجعه است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه اصلاح اقتصاد صنعت برق، از نان شب برای مملکت واجب تر است، تصریح کرد: باید قراردادهای مستقیم و فروش دو جانبه برق به سرعت تسهیل شوند و گسترش یابند. از سوی دیگر دولت اجازه دهد نرخ بورس و بازار برق روند طبیعی خود را طی کرده و تعدیل شوند.

صدر اظهار داشت: بخشی از مصرف کنندگان باید مورد حمایت قرار گیرند ولی یارانه تخصیص یافته به آنها نباید از جیب تولید کننده برق داده شود. دستورالعمل یارانه‌های متقاطع وزارت نیرو، عملاً به معنی اعطای یارانه به قشر آسیب پذیر از جیب تولیدکننده است که لازم است به سرعت اصلاح شود. نکته جالب توجه این است که صنایع کشور همگی در حال گرفتن یارانه انرژی از دولت هستند. این یارانه گاهی به ۵۰ درصد درآمدهای ناخالص آنها نیز می‌رسد، این در حالی است که نیروگاه‌ها که زیرساخت همان صنایع هستند نه تنها یارانه دریافت نمی‌کنند بلکه به اجبار بخشی از یارانه از جیب آنها دریافت می‌شود و همین امر باعث شده که صنعت نیروگاهی که موتور توسعه کشور است روز به روز ضعیف‌تر شود.

رئیس انجمن نیروگاه‌های کوچک مقیاس در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه با توجه به شعار امسال، بزرگترین مانع در حوزه نیروگاه‌های مقیاس کوچک و بهترین پشتیبانی از آنها چیست؟، توضیح داد: با افتخار اعلام می‌کنم صنعت برق ما در مقایسه با دنیا بسیار پیشرو و بالغ است و نیاز به هیچ گونه حمایتی ندارد. تنها انتظار این است که با رگولاتوری نادرست، این صنعت سرکوب نشود و تولید کننده برق وادار به پرداخت یارانه برق نباشد و دولت از محل منابع خود یارانه اقشار آسیب پذیر را تأمین کند.