رئیس جهاد کشاورزی بناب طی نشستی با انعکاس، به سوالات مطرح شده از سوی مخاطبان این پایگاه پاسخ داد.

به گزارش انعکاس بناب، روح اله خیری صبح دیروز طی ویژه برنامه ی نشست مسئولان، در پاسخ به این سوال که « بنابه گفته ی قوه قضائیه، اولویت تخریب با ویلاسازها است نه با خانه باغ ها» گفت: در مواردی که زمین های زراعتی خریداری گردیده و در مساحت کم به فروش میرسند، به عنوان مصادیق تهدید بهره وری کشاورزی تلقی می گردد که اکثرا شامل ویلاسازی های غیر مجاز می باشد و بنابر قانون مصوب، با این موارد برخورد می گردد اما با خانه باغهای در مساحت بالاتر از ۱۵۰۰ متر، مجوز ساخت خانه باغهای ۵۰متری وجود خواهد داشت.

وی در پاسخ این سوال که « برای ساخت خانه باغ، سند شش دانگ لازم است درصورتیکه ۷۰ درصد کشاورزان سند شش دانگ ندارند»، افزود: بنابه تفاهم نامه ی جهاد کشاورزی و اداره ثبت اسناد و املاک کشور و با استناد به طرح کاداس، به تمامی زمین ها سند رسمی مالکیت تعلق میگیرد و با همین سند میتوانند مجوز بگیرند و در این خصوص، جهاد کشاورزی هرگونه همکاری لازم را خواهد داشت. همچنین جهاد کشاورزی اقدام به صدور مجوز خانه باغ طی یک ماه الی ۴۵ روز می نماید.

روح اله خیری، کمبود اعتبار دلیل اصلی ناتمام ماندن طرح کانال «وزیر بندی» قره چپق عنوان کرده و خاطر نشان کرد در صورت کسب اعتبار، به اطراف این کانال و سهولت عبورومرور در این قسمت رسیدگی خواهد شد.

وی در خصوص روند صعودی قیمت ملزومات کشاورزی و عدم بالا رفتن محصولات کشاورزی در شرایط مذکور، گفت: قیمت گندم سال گذشته برای هرکیلو، ۲هزار و پانصد تومان مقرر شده بود، اما امسال برای هر کیلو۴ هزار تومان قیمت تعیین شده است که احتمال افزایش آن در مصوبه برنامه و بودجه وجوددارد، اما درخصوص سایر محصولات کشاورزی، به دلیل عدم رعایت کشاورزان از الگوی کشت معین شده، با مازاد محصول و کاهش قیمت محصولات مواجهیم و تا زمانیکه کشاورزان از طرح مذکور پیروی نکنند، مازاد محصول در بازار، قیمت را کاهش خواهد داد وجهاد کشاورزی بنا دارد با برگزاری کلاسهای آموزشی بیشتر و بالابردن ارتباط مستقیم با کشاورزان، از ضرر و زیان ایشان و از عدم رعایت الگوی کشت از سوی آنها جلوگیری نماید.

رئیس جهاد کشاورزی همچنین از فراخوان های کارگاههای آموزشی بیشتر در جهت ترویج و آموزش کشاورزی نوین و پیاده سازی نمونه کشت های جدید و مطابق با تنش آبی شهرستان خبر داد و گفت: در سال جدید بنا را بر اعلام فراخوان های بیشتر و آموزش های بیشتر خواهیم گذاشت.

وی در خصوص جذب یا ایجاد شغل برای فارغ التحصیلان کشاورزی نیز ابراز داشت: اجرای طرح های کارورزی و همکاری در زمینه ی آموزش های لازم از یک سو، و پذیرش سرباز امریه برای رشته های کشاورزی از جمله اقدامات جهاد کشاورزی در این راستااست.

روح اله خیری در خاتمه به طرح آبیاری تحت فشار دوش و روشت بزرگ نیز پرداخته و گفت: پروژه ی ۳۶۰ هکتاری روستای دوش به اتمام رسیده و تحویل داده شده است و آبیاری مدرنی که در آنجا تعبیه شده بود، بالغ بر ۷ میلیارد هزینه صرف شده بود اما با کمال تاسف از سوی اهالی مراقبت نگردید. همچنین در خصوص پروژه روشت بزرگ، تعاونی آب بران همکاری خوبی با جهاد داشته اند و ده درصد خودیاری پرداخت کرده اند اما این خود یاری بصورت کامل تجمیع نگردیده است و در صورت تجمیع، اقدام ب اتمام پروژه خواهد گردید در غیر اینصورت مجبور به پایلوت آن خواهیم شد