چندی پیش یکی از رسانه های محلی در بناب اقدام به نظرسنجی چهره برگزیده سال ۹۳ کرده است که جا دارد در این مورد بررسی هایی انجام گیرد.

چندی پیش یکی از رسانه های محلی در بناب اقدام به نظرسنجی چهره برگزیده سال ۹۳ کرده است که جا دارد در این مورد بررسی هایی انجام گیرد.

به گزارش خبرنگار انعکاس بناب، سرآغاز این بررسی را با سخنی از مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در مورد رسانه ها آغاز می کنیم، ایشان می فرمایند: این رسانه‌هاى الکترونیکى و اینترنتى متأسفانه موجب شده است که افراد بى‌محابا  علیه یکدیگر حرف بزنند، بد بگویند. باید از طرف مسئولین کشور براى این هم یک جورى تدبیر بشود. ولى عمده این است که خود ما مردم، خودمان را مقید کنیم به اخلاق اسلامى؛ خودمان را مقید کنیم به قانون.

***********************************************************

sarabnews

یکی از ابزارهای موثر و مفید در زمینه آگاهی بخشی و اثرگذاری بر حفظ ارزشها و هنجارهای جامعه و جهت دهی زندگی اجتماعی و رشد و هدایت افکار عمومی «رسانه های جمعی» هستند. رسانه های گروهی به واسطه هدایت رفتار اجتماعی به سمت الگوهای قابل قبول، نقش مهمی در جامعه بر عهده دارند، تا آنجا که دانشمندان علوم اجتماعی، رسانه های جمعی را در ردیف عوامل شخصیت ساز قرار داده و بر این باورند که رسانه های جمعی می توانند هنجارهای اجتماعی را تقویت و یا تضعیف سازند.

نقش مثبت رسانه ها در فرایند توسعه و نضج مشارکت سیاسی و اجتماعی مردم و بالندگی نظامهای مردمسالار، به گونه ای است که از رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی یاد می شود. اخلاق رسانه ای نقطه تلاقی علم اخلاق و عمل رسانه یا ارتباط جمعی است. اخلاق رسانه ای امری درونی و مرتبط با ارزشها و هنجارهاست. چه بسا بسیاری از شگردهای رسانه ای که به ظاهر با هیچ اصل و بند و تبصره ای از حقوق و قانون تنافی نداشته باشد، اما با اصول اخلاق منافات داشته باشد. از سوی دیگر اخلاق رسانه ای با ارزشها و هنجارها سروکار دارد، ارزشها و هنجارهایی که از درون فرهنگ جامعه و در جامعه اسلامی از درون فرهنگ اسلامی سر بر می آورد. لذا اخلاق رسانه ای اگر چه تابع اصول و قواعدی کلی و جهانشمول است، اما به سبب ریشه گرفتن آن از مجموعه ارزشهای بطن جامعه می تواند از جامعه و فرهنگی به جامعه و فرهنگ دیگر متفاوت و متغیر باشد.

از این رو تدوین اصول کلی اخلاق رسانه ای به سادگی تدوین قواعد کلی حقوق رسانه ها نیست و در هر فرهنگ و جامعه ای، تعاریف و محدوده های خاص خود را دارد.خبررسانی و اطلاع رسانی یکی از کارکردهای اصلی رسانه هاست و این کارکرد در کنار دو کارکرد دیگر شامل آموزش و سرگرمی یک رکن اساسی کار وسایل ارتباط جمعی را شکل می دهد.
اگر رسانه به عمد اطلاعات و اخبار غیر واقعی در اختیار جامعه قرار دهد، علاوه بر اینکه به اعتماد جامعه به خود خیانت کرده، اعتبار خود را نیز از دست می دهد.‏«دوری کردن از برچسب زنی و افترا» از دیگر اصول اخلاق حرفه ای خبرنگاری است. رسانه ها و خبرنگاران نباید وارد فضایی شوند که در آن بخواهند علیه شخصیت های حقیقی یا حقوقی به افترازنی و تهمت پراکنی بپردازند. رسانه ای که به افراد «برچسب» بزند و به طور مداوم به افترازنی مشغول باشد، خیلی سریع جایگاه خود را از دست می دهد.

رسانه جایی است برای انتشار مطالب عینی و نه تریبون برچسب زنی و تبلیغاتی اشخاص حقیقی و حقوقی. آلوده کردن رسانه به افترازنی و دروغ پراکنی علیه افراد نه تنها با هیچ اصلی از اصول روزنامه نگاری و خبرنگاری سازگار نیست، بلکه دقیقاً رسانه را از چارچوب های استاندارد آن خارج می کند. آنچه ذکر شد مختصری از اخلاق حرفه ای خبرنگاری است. بدیهی است پایبندی به معیارهای اخلاقی روزنامه نگاری و خبرنگاری، تضمین کننده رفتار حرفه ای یک رسانه است.هر چقدر رسانه تلاش کند تا در چارچوب این اصول اخلاقی رفتار کند، به همان اندازه به سمت «حرفه ای شدن» و جلب اعتماد عمومی گام بر می دارد.

سوالی که چند روز است از طریق کاربران ما پیگیری میشود این است که چرا و با چه هدفی سایتی بنام (ب.ن) در بناب به دنبال چهره برگزیده می باشد؟ اصلاً هدف این سایت چیست؟ چرا باید فضای سیاسی شهرستان را با چنین اقداماتی متشنج کنیم؟

جالب اینجاست که هم اکنون هم اقدام به جمع آوری رای به چهره های برگزیده خودشان از سوی کاربران شده اند تا یکی را با انتخابهای تکراری مطرح کنند.

درحالی خبر این نظرسنجی هدفدار با تیتر انتخاب چهره برگزیده سال ۹۳ در یک سایت وابسته به طیف خاص و بدون اخذ مجوز برای سایت خود انتشار می یابد که مردم شهرستان بناب مشکلات عمده و اساسی تری نسبت به خبر منتشر شده از سوی این سایت دارند.
آنطور که پیداست، این نظرسنجی از سوی چند تفر که جزو افراد پای ثابت کامنت گذاری در آن رسانه می باشند مدیریت می شود و بدون هیچ نظارتی بر کامنتها و نظرات به تاخت وتاز علیه نخبگان سیاسی و فرهنگیان عزیز شهرستان با بازگذاشتن میدان به افراد با ذکر نام عریان آن ها می پردازند.

کارهای تبلیغاتی مانند انجام مصاحبه با فرد مورد نظر خود و گذاشتن خبر آن در خط پربازدیدترین های سایت به مدت دوسال!!! البته مدیران این سایت پا را فراتر نهاده و به مهندسی نظرات ودست کاری آن مانند افزایش وکاهش لایکهای منفی ومثبت نظرات نیز می پردازند که چند نمونه مستنداً موجود می باشد که تعداد لایک مثبت یک خبر یک شبه به عدد ۱۰۰ می رسد تاجائیکه خود آن خبر صد بار بازدید نشده است!!
حال برای مردم واضح و مشخص است که گردانندگان این سایت دنبال چه هدفی می باشند؛ مردم قضاوت خواهند کرد که آیا فعالیت این سایت در این دوسال با تولید محتوا همراه بوده است و خبر های ذکر شده صادقانه می باشند یا بن در آب دارند! و فقط در حد کپی از روی سایتهای دیگر بوده اند؟؟!  آیا وجود این سایت به وحدت وانسجام شهرستان کمک کرده است یا مدیران و حامیان آنها دنبال تفرقه و ایجاد شکاف در جامعه بناب بوده اند؟؟؟ آیا خبر نظرسنجی با معرفی چهره برگزیده به سرانجام خواهد رسید یا این نظرسنجی  صرفاً جنبه تبلیغاتی داشته و به آرشیو سایت منتقل خواهد شد؟

آنچه از مسئولان انتظار می رود این است که باید از این گونه حرکات خودسرانه رسانه ها جلوگیری شود چرا که با این اقدامات نه کسی برنده نظر سنجی خواهد شد و نه افکار مردم تغییر خواهد کرد. مردم بناب صادقند و بیشتر حرفها و اخبار صادقانه را می پسندند. به نظر میرسد این نظرسنجی ها به غیر از متشنج کردن فضای سیاسی شهرستان هدفی را به دنبال نخواهد داشت.

در خاتمه یادآوری میکنیم که سایت مذکور بارها در نظرات خود به تاخت و تاز و تخریب مسئولان و افراد حقیقی و حقوقی پرداخته است. که جا دارد در این اقدام نیز تجدید نظر نمایند.

امیدواریم همکار ما این گزارش و انتقاد را به دیده مثبت نگاه کنند و در حرکات و اخبار خود مواظب منافع مردم و شهرستان خود باشد. از مسئولان امر هم انتظار رسیدگی به این اوامر را داریم.

انتهای یپام/ش