رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: ساعت ۸ صبح ۲۸ خرداد ماه، زمان شروع رأی گیری و با اختیارات وزیر کشور، امکان تمدید رأی گیری تا دو بامداد روز بعد وجود خواهد داشت.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از خبرگزاری مهر،به نقل از صداوسیما، جمال عرف در استودیوی نگاه یک شبکه اول سیما افزود: بر اساس پیش بینی‌های وزارت بهداشت، شرایط کشور تا موعد انتخابات، شکننده است و خبری از شهر آبی رنگ نخواهد بود.

او ادامه داد: برای رسیدن به شرایط پر ثبات و قابل اعتماد، مردم باید رعایت پروتکل‌ها را به بالای ۷۰ درصد برسانند.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی از سوی ستادهای انتخاباتی، تخلف انتخاباتی تلقی می‌شود.

جمال عرف افزود: مهمترین بخشی که پس از ورود به ایام تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری داریم، رعایت پروتکل‌ها است که به این منظور با همکاری وزارت بهداشت دستورالعملی تهیه و به ستاد ملی ارسال شد و یک خرداد ماه، مصوب و ابلاغ گردید امروز دستور العمل بهداشتی برای هفت نامزد انتخاباتی ابلاغ و ارسال شده است.

او ادامه داد: برای اولین بار، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی نوعی تخلف انتخاباتی تلقی می‌شود و مانند دیگر تخلفات انتخاباتی، رسیدگی و مورد پیگرد قرار می‌گیرد.

عرف تصریح کرد: به شکل کلی چند شاخص اصلی برای دستورالعمل بهداشتی ابلاغی وزارت بهداشت در نظر گرفته شده، اول اینکه دیگر تجمعات نخواهیم داشت حتی تعداد نفرات حاضر در ستادهای انتخاباتی به تناسب رنگبندی شهرها متفاوت خواهد بود برای مثال اگر شهری قرمز رنگ باشد تعداد نفرات حاضر در ستاد انتخاباتی ۱۵ نفر، برای شهرهای نارنجی ۲۰ نفر و برای شهرهای زرد رنگ ۳۰ نفر تعیین گردیده است.

رئیس ستاد انتخابات کشور دومین اولویت و شاخص یاد شده در دستور العمل بهداشتی وزارت بهداشت را شرایط مکان‌های روباز ستاد انتخابات عنوان کرد و افزود: در مکان‌های روباز انتخاباتی مبنا بر این است که از حداقل ظرفیت استفاده شود یعنی اگر کسی از استادیوم آزادی برای برنامه‌های انتخاباتی خود استفاده کرد باید از ۳۰ درصد ظرفیت استادیوم، استفاده کند.

وی گفت: حتی برای جلوگیری از تجمعات باید ورود و خروج محل‌ها و ستادهای انتخاباتی هم مورد کنترل قرار گیرد تا تجمعی شکل نگیرد حتی همین ۳۰ درصد ظرفیت انسانی هم باید تمامی پروتکل‌های بهداشتی اعم از فاصله ایمنی و ماسک را رعایت نمایند.

عرف در خصوص برنامه‌های سفر نامزدهای انتخاباتی جهت سخنرانی و تبلیغات افزود: برای چنین برنامه‌ها و سفرهایی، استقبال و کارناوال‌های تبلیغاتی ممنوع خواهد بود در عوض، مراکز رادیو تلویزیون هر استان، برای پوشش برنامه‌های تبلیغاتی هر نامزد آماده ارائه خدمات هستند و نامزدهای انتخاباتی از طریق رادیو و تلویزیون هر استان با مردم صحبت خواهند کرد چنان چه لزومی به ملاقات چهره به چهره نامزدهای انتخاباتی با مردم بود باید در فضاهای روباز و رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت پذیرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: وزارتخانه‌های ورزش و جوانان و آموزش و پرورش امکانات و ابزارهایی دارند که موظفند در راستای ارائه فضای مناسب، خدمات دهی نمایند برای مثال اگر نامزد انتخاباتی قصد سفر به استان اصفهان را داشته باشد، دستگاه مربوطه ای که فضای لازم مانند مدارس، دانشگاه‌ها و یا مکان‌های روباز دارد موظف است که اماکن خود را به نامزد انتخاباتی معرفی و درصورت تأیید، فضای مورد نظر را به ستاد انتخاباتی هر نامزد ارائه نماید در هر مکان هم مسئول ستاد انتخاباتی هر نامزد هم مسئول رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی می‌باشد در صورت مشاهده تخلف هم به مراجع مربوطه معرفی می‌شوند.

وی از تمهیدات اندیشیده شده برای برگزاری امن و ایمن انتخابات گفت: صرف نظر از اینکه خیز کرونایی دیگری شکل بگیرد یا خیر، فرض می‌کنیم که در شرایط کرونایی قرار داریم و انتخابات در شرایط کرونایی برگزار می‌شود پس همه پروتکل‌هایی که در دنیا رعایت شده را ما هم لحاظ می‌کنیم.

عرف ادامه داد: بسیاری از کشورها در شرایط کرونایی اقدام به برگزاری انتخابات نمودند بخشی از آنها اقدام به انتخابات یک روزه کردند بعضی هم ایام انتخابات را بیشتر کردند، برخی هم اشکال ثبت رأی حضوری و غیر حضوری را در کنار یکدیگر عملیاتی کردند نمونه بارز این نوع را می‌توان پستی و غیر پستی بودن آرا عنوان کرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: با همکاری وزارت امور خارجه کشورمان، پروتکل‌های بهداشتی دیگر کشورها در حین انتخابات، مورد بررسی قرار گرفت و با قوانین کشورمان منطبق شد از این رو، پستی بودن آرا در کشورمان امکان پذیر نبود پس این گزینه کنار گذاشته شد، همچنین قانون کشور ما اجازه افزایش ایام رأی گیری را هم نمی‌دهد پس این نوع هم کنار گذاشته شد بنابراین آنچه در کشورمان با قوانین ما سازگار بود افزایش ساعات انتخابات است.

وی تصریح کرد: ساعت ۸ صبح ۲۸ خرداد ماه، زمان شروع رأی گیری و با اختیارات وزیر کشور، امکان تمدید رأی گیری تا دو بامداد روز بعد وجود خواهد داشت پس مردم می‌توانند در بازه زمانی بیشتری رأی دهند از طرف دیگری همچنین تعداد شعب اخذ آرا هم افزایش یافته و به این ترتیب تعداد شعب آرایی که در انتخابات چهار سال گذشته ۶۲ هزار محل بود با ۱۰ هزار شعبه بیشتر به ۷۲ هزار شعبه در سراسر کشور افزایش یافته است.

عرف در خصوص ایجاد امنیت برای کارگزاران و دست اندرکاران انتخابات گفت: طی جلسات متعدد با وزیر کشور قرار شد کارگزاران انتخاباتی هم تحت واکسیناسیون قرار گیرند این واکسیناسیون از طریق بخش خصوص، عمومی و واکسن‌های ایرانی اجرا خواهد شد. این اتفاق به این منظور انجام می‌گیرد که دیگر هیچ شخصی در محل اخذ رأی نگرانی ابتلاء و نگرانی بیمار شدن نداشته باشد.

رئیس ستاد انتخابات کشور در خصوص ثبت اثر انگشت در مراحل رأی گیری گفت: با هماهنگی شورای نگهبان از سال ۹۸ به بعد اثر انگشت را حذف کردیم برای جایگزین این موضوع از دستگاه احراز هویت استفاده می‌شود که این دستگاه به صورت آنلاین کد ملی هر فرد را چک می‌کند که آیا دارنده کد ملی، زنده است یا فوت کرده و یا اینکه رأی داده یا خیر، اگر این دو استعلام درست بود به شخص اجازه ثبت رأی داده می‌شود پس دیگر بحث تقلب و استفاده از شناسنامه جعلی پایان یافته است.

وی با بیان اینکه وظیفه اصلی وزارت کشور عمدتاً برگزاری انتخاباتی سالم و امن و ایجاد بیشترین مشارکت مردمی در کشور است افزود: در انتخابات پیشرو، هر فرد فقط یکبار احراز هویت می‌شود و پس از آن مجوز ثبت رأی را کسب خواهد کرد لذا به هر فرد احراز هویت شده ۴۰ تعرفه ثبت رأی برای ریاست جمهوری، شوراها، میان دوره‌ای مجلس و میان دوره‌ای مجلس خبرگان داده می‌شود تا فرد اقدام به رأی دهی نماید.

عرف افزود: در ۶ حوزه به گونه‌ای است که انتخابات مجلس هم صورت می‌گیرد و در چهار حوزه انتخابات خبرگان هم برگزار می‌شود در مابقی حوزه‌ها فقط دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها برگزار می‌شود.

او توصیه کرد: بهتر است که هر فرد خودکار شخصی همراه داشته باشد، هر فرد در انتخابات ریاست جمهوری فقط یک اسم ثبت می‌نماید ولی در انتخابات شوراها افراد بیشتری مرقوم می‌شوند پس اگر فرد از قبل انتخابی نکرده باشد انتخاب نامزدهای مورد نظر از میان لیستی چند صد نفری کار دشواری خواهد بود پس بهتر است افراد، کاندیداهای منتخب خود را از پیش یادداشت کرده و در زمان ثبت رأی آنها را روی تعرفه رأی منتقل نمایند تا زمان کمتری برای انتخاب صرف نمایند.

رئیس ستاد انتخابات کشور از در نظر گرفتن اپلیکیشن موبایلی که مردم را در راهنمایی‌های لازم در خصوص یافتن شعب اخذ رأی گفت و افزود: کمیته فناوری ستاد انتخابات کشور، مقدمات این امر را فراهم کرده در دستورالعمل بهداشتی ستاد، این اقدام به وزارت فناوری و اطلاعات سپرده شده و در حال حاضر کمیته فناوری انتخابات با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال آماده سازی این اپلیکیشن هستند این بستر باید بر روی نرم افزارهای داخلی سوار و پیاده سازی شود.

او ادامه داد: کاربرد این اپلیکیشن به گونه‌ای است که فرد با وارد کردن اطلاعات خود در برنامه، از تعداد صندوق‌های موجود در اطراف محل سکونت یا استقرار خود مطلع و همچنین از خلوت ترین شعبه اخذ رأی آگاه می‌شود.

عرف گفت: این امر از سوی کمیته فناوری ستاد انتخابات انجام گرفته و منتظر همکاری‌های نهایی وزارت فناوری اطلاعات هستیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور در خصوص تمدید ساعت رأی گیری در شعب گفت: مبنای ما این است که رأی گیری در ۱۰ ساعت اولیه انجام شود و بنابه نظر استانداران تمدیدهای یک ساعته شکل بگیرد، این اتفاق تا ساعت ۲۴ انجام می‌گیرد و با نظر وزیر کشور و شناسایی ضرورت در شعب و مناطق، رای گیری تا دو بامداد روز بعد تمدید خواهد شد.

او از انتقال تعرفه‌های اخذ رأی به استان‌ها تا این لحظه خبر داد و افزود: بخش عمده دستگاه‌های صندوق الکترونیکی که در شوراها مورد استفاده خواهد بود هم ارسال شده و بخشی دیگر هم در حال ارسال است دستگاه‌های احراز هویت هم به صورت عمده ارسال شد و تا ۱۵ خرداد ماه همه اقدامات انتخابات باید انجام گردد و در زمان یک هفته مانده به انتخابات همه اقلام از جمله تعرفه‌ها و دستگاه‌ها و … به فرمانداری‌ها تحویل داده خواهد شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور از در نظر گرفتن تمهیدات لازم جهت آسان سازی ثبت رأی افراد کرونا مثبت گفت و افزود: در دستورالعمل‌های بهداشتی آمده که وزارت کشور با همکاری وزارت بهداشت اقداماتی را فراهم کند تا واحد سیاری فقط برای بیماران کرونایی آماده نمایند که البته این واحد سیار، از تجهیزات و پرسنل لازم برخوردار خواهد بود.

عرف تصریح کرد: هفته آخر معطوف به انتخابات، آخرین لیست افراد کرونایی را از وزارت بهداشت دریافت و این لیست را به همه فرمانداری‌ها ابلاغ می‌کنیم و می‌گوئیم که در این هفته این تعداد افراد با چه آدرسی در قرنطینه خانگی و در بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند تا در صورت علاقه مندی افراد مبتلا، ثبت رأی صورت بگیرد.

او در خصوص برگزاری و اخذ رأی از ایرانیان مقیم خارج از کشور گفت: در این دوره از انتخابات مشابه دوره‌های قبل، ستادی با تمام ساز و کارهای ستاد انتخاباتی داخل کشور، در خارج از کشور تشکیل می‌شود و جناب آقای ادیب مدیر کل کنسولی از طریق وزیر کشور حکم گرفت تا به عنوان رئیس ستاد انتخابات خارج از کشور فعالیت نماید، این ستاد هم مانند ستاد انتخابات داخلی، شعب و هیأت اجرایی خود را مشخص می‌کنند و همین فرآیندی که در داخل کشور انجام می‌شود در خارج کشور با شمایلی کوچک‌تر برپا می‌شود.

عرف گفت: فردا در خصوص تعداد صندوق‌های اخذ رأی خارج از کشور تصمیماتی گرفته خواهد شد اما طبق پیش بینی‌های وزارت خارجه در دوره گذشته حدود ۱۷۰ هزار در انتخابات شرکت کرده اند حالا امسال باید بررسی‌ها دوباره انجام شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور از شرایط لازم جهت اخذ رأی گفت: آنچه برای ما و دستگاه احراز هویت اهمیت دارد فقط کد ملی است لذا اولین چیزی که از هر فرد خواسته می‌شود کد ملی خواهد بود در این مدت افرادی که کارت ملی یا شناسنامه برای ثبت مهر مربوطه ندارند می‌توانند به ثبت احوال‌های مربوط مراجعه و کدملی یا کارت ملی یا شناسنامه جدید دریافت نمایند ادارات ثبت احوال هم موظفند ۲۴ ساعته اقدام به خدمات رسانی کنند.

وی از مشارکت حدود یک میلیون نفر در انتخابات ۲۸ خرداد خبر داد و افزود: برای ۷۲ هزار شعبه اخذ رأی حدوداً ۵۰۰ هزار نفر پرسنل اجرایی، ۲۵۰ هزار نفر ناظر و تعدادی هم محافظین صندوق‌ها هستند که روی هم رفته حدوداً یک میلیون نفر در روز رأی گیری در شعب اخذ رأی مشغول مشارکت هستند البته این تعداد به افرادی که در ستادهای شهرستان‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و وزارت کشور و شورای نگهبان و سایر دستگاه‌ها مشغول و دست اندرکار انتخابات هستند اضافه می‌شوند.