رشت- وضعیت قرمز کرونا در برخی از شهرهای گیلان و روند افزایشی آمار بیماران بستری و بی‌برنامگی و نبود نظارت‌های کافی سبب شده تا این روزها سواحل این استان شاهد حجم زیادی از مسافر باشد.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: بعد از گذشت بیش از یک سال و چند ماه از هجوم یکباره ویروس کرونا در جهان و ایران، این روزها اما کرونا با انواع جهش یافته خود همانند انگلیسی، هندی، آفریقایی و جدیدترین و خطرناک‌ترین آن یعنی دلتا جولان می‌دهد. در سایه کم توجهی مسئولان برای بستن مرزها و افزایش نظارت بالاخره پای دلتای آن نیز به ایران باز شد و بیشتر استان‌های جنوبی، جنوب غربی و حتی مرکز شمالی و شرقی نیز با آن درگیر شدند.

امروز اکثر استان‌های کشور با این ویروس درگیر هستند و بیش از ۱۴۰ شهر در وضعیت قرمز قرار دارند که شهرهای آستارا، رشت، انزلی، رودبار و رودسر در استان گیلان نیز را شامل می‌شود. به جز رشت باقی شهرهای قرمز گیلان در مبادی ورودی قرار داشته و متأسفانه با وجود توصیه مسئولان و محدودیت‌های ترددی همچنان شاهد حضور مسافران هستیم.

مسافرانی که جریمه یک میلیون تومانی و خطر ابتلاء به کرونا آن هم از نوع دلتایش را به جان می‌خرند اما دست از سفر نمی‌کشند. بر اساس گفته استاندار گیلان در روزهای گذشته هشت مورد ابتلاء به کرونا دلتا در شهرهای قرمز استان با مثبت شدن آزمایشات شناسایی شده است. همچنین مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز از روند صعودی ابتلاء و بستری بیماران کرونا در بیمارستان‌های استان خبر داده و آن را یک هشدار عنوان کرده‌اند.

این روزها اگر سری به سواحل و شهرهای ساحلی استان گیلان بزنیم با تعداد زیادی از مسافرانی مواجه می‌شویم که حتی ابتدایی‌ترین پروتکل‌های بهداشتی که همان استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی است را رعایت نکرده‌اند و قطعاً حضور این حجم از مسافر زمینه را برای چرخش کرونا در گیلان فراهم کرده و باید در روزهای آینده شاهد افزایش بیشتر آمارها باشیم.

گردش کرونا در سواحل گیلان در سایه نبود برنامه و نظارت

سفرمان اشتباه بود

علی صبری یکی از مسافرانی است که از آذربایجان شرقی به همراه خانواده به گیلان سفر کرده و زمانی که علت این سفر آن هم در اوج جولان کرونا دلتا را می‌پرسیم به خبرنگار مهر می‌گوید: حدود دو سال است که با خانواده مسافرت نکرده‌ایم.

وی اضافه می‌کند: البته می‌دانم کارمان اشتباه بوده و امکان ابتلای به کرونا برای هر کدام از اعضای خانواده وجود دارد اما هم همسرم و هم فرزندانم از ماندن در خانه خسته شده بودند و آمده‌ایم تا هوایی تازه کنیم!

کرونا همچنان در گیلان جولان می‌دهد

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به روند صعودی بیماری کرونا در استان، اظهار کرد: متأسفانه باز تعداد بستری‌های روزانه ما به بیش از ۱۰۰ نفر رسیده است.

آبتین حیدرزاده با بیان اینکه در حال حاضر ۴۱۱ بیمار در مراکز درمانی استان بستری هستند، افزود: تعداد بیماران بد حال و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان استان گیلان نیز به سه رقمی نزدیک می‌شود.

وی همچنین به شناسایی مواردی از کرونا دلتا در استان گیلان نیز اشاره و اضافه کرد: با توجه به سرعت ۶۰ درصدی سرایت کرونا دلتا در صورت عدم رعایت شهروندان شاهد افزایش تعداد بیماران بستری و رسیدن به شرایط سخت در استان خواهیم بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بر اساس آمارها میزان رعایت پروتکل‌ها در استان به پایین‌تر از میانگین کشوری رسیده که بسیار خطرناک است، ادامه داد: هر گونه عادی انگاری، عدم رعایت شیوه نامه‌ها در اصناف و پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان وضعیت را خطرناک‌تر خواهد کرد.

وی با توجه به روند واکسیناسیون تنها راهکار مقابله با کرونا را استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در دورهمی ها و رعایت پروتکل‌ها برشمرد و گفت: تا زمانی که شهروندان مشارکت نکنند نمی‌توانیم کرونا را مهار کنیم.

حیدرزاده همچنین به آخرین مصوبات جلسه ستاد مدیریت کرونا استان اشاره و اضافه کرد: در جلسه مقرر شد با سختگیری و شدت بیشتری از ورود خودرو با پلاک غیر بومی به استان گیلان جلوگیری شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین به رعایت محدودیت فعالیت مشاغل از سوی اصناف نیز اشاره و تصریح کرد: در شهرهای قرمز فعالیت مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ ممنوع است.

وی تأکید کرد: سیستم بهداشتی بر رعایت این موضوع نظارت کامل خواهد کرد و از سازمان صمت و اصناف نیز می‌خواهیم این محدودیت‌ها را رعایت کنند.

گردش کرونا در سواحل گیلان در سایه نبود برنامه و نظارت

اجرای بیش از ۳۵ طرح سالم سازی دریا در گیلان

با وجود همه تأکیدات و توصیه‌های علوم پزشکی گیلان و حتی مصوبات ستاد استانی مدیریت کرونا متأسفانه نبود برنامه از سوی مسئولان سبب شده تا شاهد ازدحام جمعیت در تفرجگاه‌ها و سواحل استان باشیم که قطعاً این موضوع زمینه را برای افزایش آمارهای کرونایی و وخیم شدن وضعیت و شرایط گیلان فراهم می‌کند.

«سیامک حیدری» مدیرکل امور اجتماعی و شوراهای استانداری گیلان با اشاره به اقدامات پیش بینی شده برای ساماندهی سواحل به ویژه در دوران شیوع کرونا، اظهار کرد: استانداری متولی امر ساماندهی سواحل است به همین منظور ستاد ساماندهی سواحل تشکیل و مصوباتی در این زمینه نیز انجام شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به گردشگرپذیر بودن استان گیلان ۴۵۰ غریق نجات در سطح سواحل استان مستقر و ارائه خدمت می‌کنند، افزود: در گیلان بیش از ۳۵ طرح سالم سازی اجرایی و ۶۵ شناگاه نیز فعالیت می‌کنند.

حیدری در ادامه با اشاره به اینکه با توجه به وضعیت قرمز کرونا و محدودیت‌های کرونایی پیش بینی شده تلاش شده تا نکات و توصیه‌های بهداشتی در سواحل اعمال شود، گفت: تلاش می‌کنیم تا بهترین خدمات در راستای حفظ سلامت گردشگران و شهروندان گیلانی ارائه شود.

وی با بیان اینکه در شهرستان‌های دارای نوار ساحلی نیز از فرمانداران خواسته شده تا ستاد ساماندهی سواحل تشکیل و پیش بینی‌های لازم برای ارائه خدمات انجام شود، اضافه کرد: با توجه به توصیه‌های ستاد مدیریت کرونا باید نظارت‌ها بر سواحل بیشتر از گذشته باشد.

مدیر کل امور اجتماعی و شوراهای استانداری گیلان در ادامه با اشاره به شناسایی بیش از ۳۰۰ نقطه خطر آفرین در سواحل استان، از مسافران خواست در صورت تمایل برای استفاده از دریا به منظور کاهش حوادث در طرح‌های سالم سازی و نقاط تعیین شده استفاده کنند.