حجت الاسلام والمسلمین اصغری در جمع عزاداران حسینی، هدف والای قیام عاشورا را ظلم ستیزی و دوری از زندگی ذلت بار خواند که اگر این مهم در جامعه پیاده شود، زمینه ی حضور ذخیره ی معنوی جهان، صاحب امر(عج) و دسترسی بشر به عنایات و برکات ایشان خواهد بود.

به گزارش انعکاس، حجت الاسلام اصغری در مقام بیان هدف قیام عاشورا، به تبیین مقام «امام» در جامعه پرداخته و گفت: «امام» بزرگترین نعمت پروردگار عالم بر جامعه ی بشری است، چرا که به عنوان الگویی عملی و در دسترس مردم است تا بواسطه ی وی، جامعه در مسیر سلامت و نیل به آرامش حقیقی به پیش رود.

وی حماسه ی عاشورا را مقوله ای فراتر از یک حماسه ی دینی_تاریخی ارزیابی کرده و افزود: این حادثه پیامی جاویدان برای بشر دارد و آن پیام، لزوم پافشاری بر حق، حتی با وجود قِلّت و اندکی نیرو می باشد.

حجت الاسلام اصغری در ادامه، به احوالات واقعه ی کربلا اشاره کرده و گفت: اهل کوفه به قصد اصلاح امور خود، امام حسین (ع) را به این شهر دعوت کردند و ایشان پیام آنان را دریافت کرده، به همراه اهل بیت خود عازم کوفه شد؛ اما داعیان اصلاح، مصلحت را به نفس خویش فروختند و حجت خدا را با قساوت تمام به شهادت رساندند.

استاد حوزه و دانشگاه، نگرش سطحی عده ای به واقعه ی عاشورا را نقد کرده و تاکید کرد: اینکه گروهی استنباط میکنند امام (ع) با وجود قِلّت یاران، نباید وارد جنگ با لشکری ۳۰ هزار نفری میشد، باید گفت ایشان در مرحله ی اول به عنوان مهمان، به کوفه دعوت شده بود(لذا برای جنگ نیامده بود!)، در مرحله ی دوم نیز بعداز کارشکنی کوفیان، ولی خدا را بین دو انتخابِ «پذیرش بیعت با یزید»( پذیرش ظلم و تایید بدعت ها) و «شهادت» مخیر کردند که آن اسوه ی شجاعت، شهادتِ باعزت در راه اعتلای کلمه ی حق را بر زندگی با ذلت ترجیح داد؛ و این مصداقی عینی بر آزاده بودن و دفاع از حق است که تبدیل به سَبکی جهانی گردید.

وی مهدویت را ذخیره ی معنوی بشر عنوان کرده و افزود: تا زمانیکه بشر، نواقص و کمبودها را نشناخته و عطش رسیدن به آرامش حقیقی و نهایتا اتصال به رشته ی رابط معنویت و دنیای خاکی را نطلبیده است، جهان در آتش جهالت انسان ها خواهد سوخت و روی آرامش نخواهد دید؛ به همین دلیل است که نیاز انسان به وجود امام، ضرورتی چون نانِ شب دارد!