فرار ۶ اسیر فلسطینی از مستحکمترین زندان رژیم صهیونیستی از طریق تونلی که به آزادی معروف شد، حیثیت سرویس های امنیتی این رژیم را بر باد داد و نشان داد که تل آویو از خانه عنکبوت هم سست تر است.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: پنج اسیر فلسطینی وابسته به جنبش جهاد اسلامی و یک اسیر دیگر وابسته به جنبش فتح که به حبس طولانی مدت محکوم بودند، ساعت یک بامداد روز دوشنبه ۱۵ شهریور موفق شدند از زندان «جلبوع» در شمال فلسطین اشغالی که از مهمترین زندان‌های امنیتی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود، فرار کنند. اسرائیلی‌ها به این زندان کسیفت یعنی گاو صندوق رمز دار می‌گویند. در پی این رویداد کم سابقه که یک شکست سنگین امنیتی را برای اسرائیل رقم زد، مقامات صهیونیست به این جمع بندی رسیدند که سیستم اطلاعاتی و امنیتی این رژیم سست و رخنه پذیر است.

جنبش‌های مختلف فلسطینی اعم از فتح، حماس و جهاد اسلامی فرار اسرا را «رویدادی مبارک» نامیده و آن را شادباش گفتند و بسیاری از فلسطینی‌ها نیز در شهرهای مختلف کرانه باختری و نوار غزه به خیابان‌ها آمدند و با توزیع شیرینی و به صدا درآوردن بوق ماشین‌ها، ابراز خوشحالی کردند.

گروه‌های مقاومت فلسطین در بیانیه‌های جداگانه فرار زندانیان فلسطینی از زندان «جلبوع» اسرائیل را یک پیروزی بزرگ برای اراده و عزم آنها دانستند که با وجود اقدامات امنیتی شدید در زندان مذکور موفق به فرار شدند.

به کارگیری همه نظامیان و نهادهای امنیتی برای بازداشت ۶ اسیر

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از شب گذشته به سرعت در حال انتشار خبر بازداشت اسیران فلسطینی گریخته از زندان جلبوع رژیم صهیونیستی هستند. «محمود العارضه» و «یعقوب قادری» دو اسیر بازداشت شده در منطقه الجلیل هستند. رسانه‌های صهیونیستی مدعی شده‌اند خبر حضور این دو نفر نخست از طریق یکی از ساکنان منطقه به آنها مخابره شده، پلیس ۴۵ دقیقه پس از وصول خبر با حضور در منطقه اقدام به بازداشت نامبردگان کرد. پلیس مدعی است دو زندانی نامبرده از اعضای خانواده فردی که گزارش حضور آنها را اعلام کرده، درخواست کمک و غذا کرده بودند.

فرار از گاوصندوق رمز دار با «تونل آزادی»

دستگاه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی صبح امروز هم از بازداشت دو اسیر دیگر فلسطینی به نام‌های زکریا الزبیدی و محمد العارضه در پارکینگ خودرویی در جنوب الناصره خبر داد. این دو اسیر گریخته از زندان جلبوع بیش از ۴ روز پس از فرار از زندانی که به مصون‌ترین و مستحکم‌ترین زندان رژیم صهیونیستی مشهور است بازداشت می‌شوند. این زندانیان ده‌ها کیلومتر دورتر از زندان جلبوع که در شمالی ترین نقطه کرانه باختری قرار دارد، در منطقه الجلیل و جبل الطور که به مرزهای لبنان نزدیک است دوباره بازداشت شده‌اند. این زندانیان ده‌ها کیلومتر دورتر از زندان جلبوع که در شمالی ترین نقطه کرانه باختری قرار دارد، در منطقه الجلیل و جبل الطور که به مرزهای لبنان نزدیک است دوباره بازداشت شده‌اند

پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرده است در حال حاضر هزاران پلیس این رژیم در حال تفتیش کرانه باختری و سرزمین‌های ۱۹۴۸ برای پیدا کردن این اسیران هستند. آنها ۲۰۰ ایست بازرسی جدید در منطقه ایجاد کرده‌اند.

نکته قابل تأمل در پرونده فرار اسیران فلسطینی از زندان جلبوع و بازداشت مجدد آن این است که بازداشت دوباره این اسیران از ارزش دستاوردی که این اسیران رقم زدند، نمی کاهد.

طبیعی است با توجه به اینکه کرانه باختری در چنگال صهیونیست‌ها است و هزاران نظامی صهیونیست با کمک نهادهای امنیتی به همراه پیشرفته‌ترین سیستم‌های ردیابی و جاسوسی، به دنبال اسیران هستند، این اسیران بازداشت شوند اما آنچه اهمیت دارد فرار این اسیران از محکم‌ترین دژ امنیتی صهیونیستهاست که خود صهیونیست‌ها هم به آن اذعان کرده‌اند.

محافل امنیتی و رسانه‌ای صهیونیستی فرار ۶ اسیر فلسطینی از زندانی که به انواع سیستم‌های حفاظتی مدرن مجهز است را به مثابه چالشی جدید در کنار چالشهای دیگری که تل آویو با آن روبرو است، دانستند. به کار گیری همه توان نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی برای بازداشت این صهیونیست‌ها خود نشانه ضربه مهلکی است که صهیونیست‌ها دریافت کرده‌اند.

فرار این اسیران به خوبی شکنندگی دستگاه‌های و نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی را آشکار ساخت. زندانی که صهیونیست‌ها از آن به عنوان یکی از دژ غیرقابل نفوذ نام می‌بردند با یک تونل زیرزمینی مشهور در فیلم‌های سینمایی درهم شکست.

فرار از زندان با تونل آزادی

کاربران فلسطینی و عرب فرار شش اسیر فلسطینی از زندان جلبوع رژیم صهیونیستی را در شبکه‌های اجتماعی جشن گرفتند. کاربران با به راه انداختن هشتگ تونل آزادی واکنش‌های گسترده‌ای به فرار شش اسیر فلسطینی دربند رژیم صهیونیستی نشان دادند.

فرار از گاوصندوق رمز دار با «تونل آزادی»

کاربران این دستاورد اسیران و توانایی آنها در شکستن تمامی تدابیر امنیتی رژیم صهیونیستی در زندان جلبوع که در سال ۲۰۰۴ ساخته شد و به عنوان محافظت شده‌ترین زندان در اراضی اشغالی توصیف می‌شود، ابراز تعجب و خوشحالی کردند. بسیاری از این کاربران این اقدام اسیران فلسطینی را به مجموعه تلویزیونی درام آمریکایی ساخته پل شیورینگ به نام فرار از زندان تشبیه کردند.

فرار اسیران حیثت سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی را برباد داد و خود صهیونیست‌ها هم دیگر اعتمادی به این سرویس‌ها ندارند. اینکه هزاران نیروی ذخیره و زبده این رژیم در کنار نیروهای پلیس و ارتش و جاسوسان امنیتی به کار گرفته می‌شود، نشان از اهمیت فرار اسیران فلسطینی دارد. رژیم صهیونیستی که به توان امنیتی و جاسوسی خود حتی در دیگر کشورها می‌نازید حال از درون ضربه خورده است.

فرار ۶ اسیر جان تازه به کالبد اسیران بخشید

نکته دیگر در این موضوع این است که فرار این اسیران همه نگاه‌ها را به سوی موضوع اسیران فلسطینی سوق داد. علاوه بر تظاهرات و درگیری که میان فلسطینی‌هایی که در حمایت از اسیران به پا خاسته بودند، رخ داد، جامعه جهانی هم متوجه رنج اسیران فلسطینی که در تاریکخانه‌های صهیونیست‌ها متحمل رنج می‌شوند، شد. به عبارت دیگر فرار این ۶ اسیر فلسطینی جان تازه ای به اسیران داد که با زندانبانان صهیونیست درگیر شوند و چند بند را هم به آتش بکشند.

موضوع دیگری که نباید در این موضوع از نظر دور نگه داشت، بحث همکاری امنیتی میان تشکیلات خودگردان محمود عباس با صهیونیست‌ها است. همواره فلسطینی‌ها از این خنجری که محمود عباس به فلسطینی‌ها می‌زند، شکایت کرده‌اند.

ضربه‌ای که محمود عباس و نیروهای امنیتی آن به فلسطینی‌ها وارد می‌کنند از صهیونیست‌ها هم بیشتر است. ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای بقای خود از هیچ خدمتی به تل آویو دریغ نمی‌کند.

از زمان توافق اسلو در سال ۱۹۹۳ میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی هماهنگی امنیتی برقرار شده و این تشکیلات به رهبری محمود عباس نقش بالایی در دستگیری فلسطینی‌ها در طول این سال‌ها داشته است. رام‌الله هرچند بارها رژیم صهیونیستی را به لغو این هماهنگی تهدید کرده اما این روند همواره پایدار مانده است از زمان توافق اسلو در سال ۱۹۹۳ میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی هماهنگی امنیتی برقرار شده و این تشکیلات به رهبری محمود عباس نقش بالایی در دستگیری فلسطینی‌ها در طول این سال‌ها داشته است. رام‌الله هرچند بارها رژیم صهیونیستی را به لغو این هماهنگی تهدید کرده اما این روند همواره پایدار مانده است.

تشکیلات خودگردان در خرداد سال ۱۳۹۹ اعلام کرد که به علت تصمیم رژیم اسرائیل برای اشغال بخش‌های وسیعی از کرانه باختری هماهنگی امنیتی را لغو می‌کند، اما در آبان ماه همان سال تصمیم خود را لغو کرد و بار دیگر هماهنگی‌ها از سر گرفته شد. سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان همکاری گسترده‌ای با سرویس‌های امنیت عمومی رژیم صهیونیستی (شاباک) برای یافتن اسرای فراری دارند.

این موضوع درباره اردن هم صادق است که روابط گرمی با صهیونیست‌ها دارد. ارتش اردن تدابیر امنیتی در شرق رود اردن را شدت بخشیده است.

درباره روابط امنیتی اردن و رژیم صهیونیستی، روزنامه صهیونیستی معاریو چندی قبل گزارش داد: «ارتش اسرائیل در راستای گسترش همکاری‌ها با ارتش اردن در امتداد مرز این رژیم، تصمیم دارد اتاق عملیات مشترک تشکیل دهد. ارتش صهیونیستی در راستای توسعه همکاری خود با ارتش اردن اتاق عملیات مشترک تشکیل می‌دهد که نیروهای آن از زبان مشترک و از سیستم نظارتی و مراقبتی واحد استفاده خواهند کرد. با وجود اینکه اردن در اتاق عملیات ارتش رژیم صهیونیستی نماینده‌ای ندارد، اما برای نخستین‌بار دو طرف با ابزارهای کنترل و جمع‌آوری اطلاعات ارتش اسرائیل به تبادل اطلاعاتی مشترک خواهند پرداخت و هدف از آن جلوگیری از نفوذ افراد به داخل فلسطین اشغالی است. اتاق عملیات مشترک مذکور در چند ماه آینده فعالیت خود را آغاز می‌کند و در صورت موفقیت این طرح، توسعه و گسترش آن در دیگر مناطق مرزی بررسی خواهد شد.

فرار از گاوصندوق رمز دار با «تونل آزادی»

اتاق عملیات مشترک رژیم صهیونیستی و اردن بخشی از طرح گسترده ارتش این رژیم در مرز است و در آن تغییرات سازمانی در رابطه با دفاع از مرز اعم از ایجاد تغییر در ساختمان، آموزش چهار گردان حراست از مرز و سیستم‌های مراقبتی و راداری با هزینه‌ای بالغ بر ۱۲۰ میلیون شیکل (هر دلار آمریکا معادل ۳.۲۶ شیکل اسرائیل) انجام خواهد شد».

در کنار همه این عوامل نکته دیگری هم که باید به آن اشاره کرد و بی تأثیر نیست شیوه‌های جنایتکارانه و سرکوبگرانه رژیم صهیونیستی علیه خانواده اسیران فراری است به ویژه که معمولاً صهیونیست‌ها خانواده افرادی که عملیات‌های شهادت طلبانه انجام می‌دهند را هم تخریب می‌کند.

در پایان می‌توان گفت که بازداشت دوباره اسیران فراری در منطقه جغرافیایی که کاملاً از سوی صهیونیست‌ها کنترل می‌شود، امتیازی برای تل آویو به همراه ندارد بلکه رژیم صهیونیستی باید همانطور که حیثیت نیروی زمینی ارتش این رژیم در برابر مقاومت لبنان بر باد رفت و گنبد آهنین آن دربرابر موشک‌های شلیک شده فلسطینی‌ها عاجز ماند، آسیب پذیری جبهه داخلی آن اثبات شد و صهیونیست‌ها ۱۱ روز در پناهگاه ماندند و ارتباط آن با جهان خارج قطع شد؛ حال باید شاهد مصیبت دیگری به نام پوشالی و عنکبوتی بودن سرویس‌های امنیتی خود باشد که صهیونیست‌ها را بیش از پیش نگران و آشفته کرده است.