عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری گفت: پرستاران با وجود جانفشانی، فداکاری و ایثارگری های شبانه روزی در همه دوره ها و بحران های مختلف از جمله دفاع مقدس و دوران کرونا، سنگ تمام گذاشتند اما هنوز از نظر معیشتی و حقوق مادی وضعیت خوبی ندارند. 

کیقباد تقوی در گفت و گو با خبرنگاران در این خصوص افزود: پرستاران به عنوان عضوی از تیم درمان نقش مهمی در رضایتمندی و بهبود بیماران در ایام کرونا ایفا کرده‌اند، بخش عمده‌ای از مدیریت بحران کرونا بر دوش جامعه پرستاری بوده است. بنابراین انتظار می رود در مقابل ایثارگری آنان مسئولان نیز اقدامات لازم را برای بهبود معیشت پرستاران انجام دهند و انگیزه آنان را برای خدمت بیشتر تقویت کنند.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری ادامه داد: پرستاران با وجود تلاش شبانه روزی هنوز در تامین معاش روزمره مشکل دارند و این مساله جای تاسف دارد. اکنون انتظار داریم در دولت جدید با جابجایی منابع، نیازهای اولیه جامعه پرستاری مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی افزود: پرستاران وقتی چاره‌ای ندارند و می‌بینند نمی‌توانند هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند، مجبور می‌شوند به شغل‌های جانبی حتی غیرمرتبط روی آورند. در حال حاضر همکارانی داریم که بعد از سن بازنشستگی به صورت ساعتی دوباره شروع به کار می‌کنند، و بسیاری از آنها در‌یافتی های اندکی  دارند.

تقوی گفت: پرستاران به جز اجرای قوانین و برقراری عدالت خواسته ای ندارند. برخی مردم و مسئولان فکر می‌کنند پرستاران زیاده خواه هستند ولی این طور نیست. قانون ارتقای بهره وری، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و قانون مشاغل سخت و زیان آور قوانینی هستند که سال‌های سال از تصویب آنها می‌گذرد ولی متاسفانه هنوز به بهانه‌های واهی به طور کامل اجرایی نشده اند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یادآوری نقش پرستاران در جبهه های جنگ بیان کرد: هشت سال دفاع مقدس همچون دیگر برهه‌های حساس تاریخی کشور، ابعاد گوناگونی داشت. مردم از هر قشری درگیر آن بودند. این درگیری نه فقط از روی اجبار بلکه در بسیاری موارد داوطلبانه و از روی فداکاری و احساس مسئولیت بود.

وی ادامه داد: پرستاران دفاع مقدس نیز از جمله کسانی بودند که با فداکاری‌های مثال زدنی خود تابلوهایی از ایثار را در رسیدگی به مجروحان جنگ برجای گذاشتند. کسانی که به قول خودشان روزهایی را تجربه کردند که دیگر در تاریخ ایران تکرار نخواهد شد. روزهایی که نه خبری از قدرت و پست و مقام بود و نه خبری از ثروت‌اندوزی بلکه همه به دنبال خدمت بودند.

تقوی تصریح کرد: شاید اگر پرستاران در دوران جنگ نبودند، مشکلات بسیاری برای رزمندگان پیش می‌آمد. پرستاران، بهیاران و همه گروه پرستاری در آن دوره علاوه بر نقش مراقبت جسمی، مثل یک روانشناس در روحیه بخشی به رزمندگان زخمی و آسیب دیده ایفا می کردند و سنگ صبور رزمندگان بودند.