سمنان- استان سمنان برای توسعه نیازمند آب است و به عقیده بسیاری از کارشناسان، تامین آب مهمترین اولویت سفر حجت الاسلام رئیسی به استان محسوب می شود.

به گزارش انعکاس به نقل از خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: از رئیس‌جمهور چه خواسته‌ای دارید؟ این پرتکرارترین سوالی است که این روزها از کارشناسان و مسئولان استان سمنان پرسیده می‌شود آن هم در آستانه سفر حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران اسلامی که قرار است در ادامه سفرهای خود به استان‌های کشور، میهمان قومسی ها باشد.

کارشناسان از سویی معتقد هستند که توسعه در استان سمنان به آب بستگی دارد اما شواهد حاکی است که ما در زمینه مدیریت اقتصادی، جذب سرمایه گذاری، معادن، کشاورزی، تولید و حتی استفاده بهینه از داشته‌هایمان مانند نیروی کار متخصص نیز نتوانسته‌ایم به خوبی عمل کنیم به نحوی که رئیس اتاق بازرگانی سمنان ابتدای هفته جاری در مراسم افتتاح ساختمان جدید این ارگان در سمنان اعلام داشت که «سمنان فاقد کارگر و تکنسین است» این در حالی است که بیکاری در همین استان فاقد کارگر ماهر، در زمره مهمترین مشکلات مردم است.

خبرگزاری مهر در سلسله گزارش‌هایی به مطالبات مردم استان سمنان در سفر رئیس جمهور پرداخت اما حالا به صورت تخصصی‌تر و با حضور کارشناسان موضوعات مرتبط با تولید را در سطح صنعتی و کشاورزی استان سمنان در دو بخش شرق و غرب را بررسی می‌کنیم و برای این منظور نظر کارشناسان و صاحب نظران را جویا شده‌ایم. داوود عبدی از خبرنگاران شهرستان گرمسار و کنشگر حوزه مدیریت شهرستان گرمسار، رضا صالحیان کارشناس اقتصادی و حسن همتیان صاحب نظر حوزه سرمایه گذاری و مدیریت اقتصادی در این راه همراه ما هستند.

توجه به حبله رود در گرمسار

عبدی: فارغ از معضلات کلان موجود در حوزه معیشت، استان سمنان و شهرستان‌های گرمسار و آرادان و شهر ایوانکی مشکلاتی به خصوص حوزه درمان، مسکن، راه. دانشگاه و…. دارند که ممکن است اتخاذ تصمیم در سطح مسئولان کشوری بتواند به حل این مشکلات کمک کند از سوی دیگر آب در صدر اولویت‌های گرمسار قرار دارد و این محدود به آب آشامیدنی نیست و باید آب مورد نیاز کشاورزی را نیز فراهم کنیم. امروز در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که آب اولویت و تأمین کننده معیشت و سرمایه گذاری در این حوزه دارای اهمیت است.

از سوی دیگر پیگیری حق آبه گرمسار از رودخانه حبله رود باید با توان بیشتری ادامه یابد. استفاده صحیح از وظایف و رسالت‌های نمایندگان مجلس و همچنین مطالبه گری از دولت می‌تواند در این راه کارساز باشد متأسفانه بعضاً گرمسار با مشکلات روتینی روبرو است که حل آن نیاز به اراده مسئولان دارد برای مثال این شهرستان یک داروخانه شبانه روزی دارد. ایجاد اشتغال، احداث واحدهای مسکونی و کاهش قیمت مسکن، تسهیل شرایط ازدواج جوانان خصوصاً متولدین دهه ۶۰ و ۷۰، کاهش قیمت کالاهای اساسی و جلوگیری از گران فروشی و ایجاد تورم، واگذاری اراضی و اماکن دولتی بلااستفاده برای امور عام‌المنفعه از دیگر مطالبات گرمسار، آرادان و ایوانکی در غرب استان سمنان است.

نگاه ویژه دولت به ظرفیت‌های تولید/ آب شاهرگ حیاتی اقتصاد قومس

توسعه اماکن ورزشی

توسعه و تکمیل فضاهای ورزشی و اختصاص آن به جوانان و بانوان که هیچ‌گونه تفریحگاهی ندارند، بازنگری در طرح جامع شهر گرمسار و مناسب سازی آن با الگوهای استاندارد، تخصیص خودروی جمعی عمومی حمل و نقل مسافر برای مسیرهای شهری و روستایی، تکمیل روشنایی‌های جاده‌ای روستایی و بین شهری و ایجاد نیروگاه خورشیدی با توجه به وسعت اراضی ملی و تابش آفتاب در طول سال از دیگر مطالبات مردم این منطقه در غربی‌ترین نقطه استان سمنان از دولت سیزدهم است.

از دولت سیزدهم همچنین انتظار می‌رود که درباره انتقال کارخانجات صنایع پاک و کم آب بر در منطقه ویژه اقتصادی، استقرار انبارهای گمرک تهران در گرمسار، اصلاح و تغییر مسیر احداث اتوبان حرم تا حرم در محدوده سردره گرمسار تا شهرک صنعتی آرادان که مورد اعتراض کارشناسان محلی است، توسعه ساختمان ایستگاه راه آهن، توسعه فضای سازمان انتقال خون، افزایش جایگاه سی ان جی شهری و روستایی، احداث بیمارستان دوم شهر گرمسار (با توجه به افزایش جمعیت شهرستان، استقرار چندین شهرک صنعتی، افزایش واحدهای مسکونی در شهر جدید ایوانکی، وجود جاده بزرگراهی و اتوبان در حال احداث حرم تا حرم) و… اقدامات عاجلی صورت دهند.

تسهیلات در بخش گلخانه‌ها

تسطیح اراضی کشاورزی، توسعه طرح‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی، تخصیص تسهیلات مالی برای توسعه کشت گلخانه‌ای با کاهش مصرف آب و رونق تولید، احداث صنایع تبدیلی و کارگاه‌های تولیدی و کنسروی، تخصیص اعتبار به شرکت‌های تعاونی روستایی برای خرید به موقع محصولات کشاورزی، تأمین منابع مالی برای ایجاد زیرساخت‌های شهرک مسکونی فرهنگیان در ضلع شمالی بلوار شهید سلیمانی، تخفیف در فروش امتیاز خط فیبری تلفن ثابت که به دلیل گرانی مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. تأمین اعتبار احداث خط لوله انتقال آب شرب و کشاورزی از سد نمرود تا بند انحرافی بنکوه به منظور جلوگیری از پرت و هدر رفت آب خصوصاً در فصل تابستان از دیگر نیازهای گرمسار، آرادان و ایوانکی است.

سرمایه گذاری در گردشگری کویر و سرمایه گذاری و مشاور در کشاورزی نوین، چگونگی کمیت و کیفیت خدمات درمانی تأمین اجتماعی در گرمسار و… نیز از دیگر نیازها است که باید دولت سیزدهم به آن توجه کند از این منظر باید گفت یکی از صندوق‌هایی که شاید بیشترین درآمدهای مردمی را کسب می‌کند، صندوق بیمه تأمین اجتماعی است، با این وجود ما شاهد عدم ارائه خدمات مطلوب از سوی این صندوق و بیمه گذار هستیم آن‌هم از منظر کیفیت و کمیت؛ این مسئله دو وجه دارد؛ یک بحث تأمین منابع این صندوق بیمه بوده و بحث دیگر هم مربوط به نحوه هزینه کرد منابع اخذ شده است.

تمامی اقشار کارگری ما به سراغ بیمه تأمین اجتماعی رفته و خیلی از ادارات ما با تأمین اجتماعی قرارداد دارند بنابراین با درآمدهای بالا ناشی از وجود شرکت‌های مختلف در زیر مجموعه سازمان تأمین اجتماعی و همچنین پرداخت بالای حق بیمه در شهرستان‌های گرمسار و آرادان و شهر ایوانکی ضرورت به تقویت درمانگاه تأمین اجتماعی گرمسار و تبدیل به مرکز تخصصی خدمات درمانی است.

نگاه ویژه دولت به ظرفیت‌های تولید/ آب شاهرگ حیاتی اقتصاد قومس

توجه به حمل و نقل در دامغان و سمنان

همتیان: مرکز استان سمنان یا همان شهرستان‌های دامغان و سمنان دارای بیشترین ظرفیت‌ها در بخش‌های تولیدی شامل کشاورزی و صنعت و حتی معدن و گردشگری هستند از سوی دیگر بیشترین تردد در سطح استان سمنان از کریدورهای این دو شهرستان مهم در سطح استان صورت می‌گیرد در نتیجه نیاز به گسترش کیفی و کمی راه‌ها، از جمله مطالبات این دو شهرستان است.

از یک سو امیدواریم که دولت به مقوله مهم کریدور شمال به جنوب در دامغان و همچنین جاده نظامی و محور فیروزکوه به سمنان توجه ویژه ای داشته باشد که متأسفانه با ۹۰ درصد و حتی ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی رها شده‌اند و غالب کارهای باقی مانده نیز در استان‌های مازندران و تهران است در نتیجه پیگیری امور باید از سطحی بالاتر از استان یعنی دولت و مجلس صورت گیرد.

باید به این نکته توجه داشت که بهره برداری از دو کریدور شمال به جنوب و سمنان، فیروزکوه به سمت کویر می‌تواند استان‌های شمالی را به مرکز کشور وصل کند همانطور که امروز این ارتباط از سمت دامغان و شاهرود رقم خورده است در نتیجه هم استان سمنان به مرکز یا همان هاب تردد و حمل و نقل شمال شرق ایران بدل می‌شود و هم می‌تواند در زمینه جذب گردشگر و توریست تأثیر بسزایی داشته باشد.

ارتقای فرودگاه سمنان

دیگر نیاز دامغان و سمنان مقوله آب است امروز شاید به جرأت بتوان گفت در کنار انتقال آب خزر به سمنان، مهمترین مطالبه مردم در مرکز استان فینسک باشد که با تلاش نماینده سمنان، مهدی شهر و سرخه اعتبارات خوبی را نیز گرفته و نیاز به دستور رئیس جمهور در تسهیل امور دارد از سوی دیگر باید موضوع مهدی شهر و سد سازی در این شهرستان که نیاز به جانمایی جدید روستا دارد، نیز تسهیل شود تا شاهد اجرای آبرسانی باشیم اگر قرار است آبرسانی صورت گیرد باید به سرعت آن را انجام داد چرا که نقش حیاتی در توسعه مرکز استان دارد اگر قرار نیست این کار صورت گیرد، چرا موانع آن به وضوح با مردم در میان گذاشته نمی‌شود؟

در دامغان یک نکته مهم دیگر توجه به صنایع تبدیلی است این شهرستان در زمره پر روستا ترین شهرستان‌های شمال شرق کشور محسوب می‌شود که تولیدات روستایی، لبنی، صنایع دستی و حتی کشاورزی و زراعی فراوانی دارد و پسته دامغان برند این منطقه محسوب می‌شود همچنین دامغان دارای معادن بسیار غنی است اما فقدان صنایع تبدیلی باعث شده تا تمام تولیدات مذکور از سنگ‌های تزئینی در کوه زر و سر کویر تا زغال سنگ و محصولات معدنی، خام فروشی شود در صورتی که فرآوری و صنایع تبدیلی می‌تواند میلیاردها تومان ثروت را در این شهرستان تولید کند زیرا دامغان دارای ظرفیت‌های عظیم است.

توجه به فرودگاه سمنان، مرز هوایی برای تسهیلگری در امر صادرات و همچنین موضوع تسهیل در سرمایه گذاری و تولید در شهرک‌های صنعتی از دیگر مسائل و مطالباتی است که سفر رئیس جمهور به استان سمنان، بهترین زمان طرح آنها است از سوی دیگر دامغان و سمنان دارای طرح‌های نیمه‌کاره مهمی مانند مراکز فرهنگی، ورزشگاه و… هستند که تخصیص اعتبارات برایشان می‌تواند در تکمیل آنها نقشی بسزا داشته باشد. از سوی دیگر باید گفت تکمیل طرح حرم تا حرم می‌تواند در ارتقای حمل و نقل و به خصوص گردشگری در سمنان مؤثر باشد که امیدواریم مسئولان به این موضوع نیز عنایت ویژه ای داشته باشند البته سمنان و دامغان مطالبات فراوانی دارند مانند گردشگری و میراث فرهنگی، کاروانسرای دامغان و سمنان، تعیین تکلیف طرح‌های گردشگری، شهمیرزاد، چشمه علی و… که البته باید برای آنها اتفاقات بهتری رقم بخورد.

محرومیت از صنعت

صالحیان: شرق استان سمنان و مشخصاً شاهرود و میامی چهار دهه است که از صنعت محروم مانده و توسعه آن بر حسب یک خط کشی که هیچکس هم نمی‌داند مبنای آنچه بوده و اصلاً بر چه اساسی شکل گرفته بر حسب کشاورزی رقم خورده است. ابتدای دهه ۶۰ با نهضت چاه کنی شرایط در شرق استان به خوبی پیش می‌رفت اما در اوایل دهه ۸۰ کم کم خشکسالی چهره شوم خود را به مردم شاهرود و میامی نشان داد تا فقر، فلاکت، بدبختی، مهاجرت، نرخ عجیب و غریب کاهش یافته جمعیت و… شامل این دو شهرستان شود که روستاهای خالی بخش بی ارجمند گواه این مدعا است.

از قدیم و زمانی که شاهرود بر حسب کشاورزی توسعه یافت اعتبارات صنعتی به این شهرستان نرسید و بجز زیرساخت‌هایی مانند فرودگاه و شرکت سیمان که آن را هم مردم با هزینه خودشان ساختند و دو سه کارخانه بخش خصوصی شامل ژنراتور، سیم و کابل و… هیچ صنعتی در این شهرستان‌ها راه اندازی نشد امروز دو دهه است که هیچ کارخانه‌ای حتی در اِشِل متوسط که برای ۲۰۰ نفر شغل ایجاد کند هم در شاهرود و میامی تأسیس نشده است.

از آنجا که این روزها کمیت دامداری و کشاورزی لنگ می‌زند به نظر می‌رسد مهمترین مطالبه مردم شاهرود و میامی بعد از آب، توسعه متوازن صنعتی و تولیدی باشد. امروز دامداری و کشاورزی که مثلاً قطب آن در شاهرود محسوب می‌شود هم با مشکلات روبرو است و عجیب‌تر اینکه از لحاظ اعتبارات و توزیع نهاده‌های دامی با اینکه بیشترین میزان دام سبک و سنگین در شاهرود و میامی وجود دارد و بیشترین میزان کشاورزی به خصوص زراعت در این منطقه است، سهم اعتباری این دو شهرستان اصلاً متناسب نیست در نتیجه دولت باید این ساختار غیر متوازن استان را بشکند.

توجه به فرودگاه بین‌المللی شاهرود

استان سمنان یک توسعه کاریکاتوری داشته است سربزرگ، گردن باریک، یک دست قطور، دست دیگر باریک و یک موجود عجیب‌الخلقه که هرگز متناسب رشد نکرده است یک روستا هفتگی محل تردد توریست‌ها و گردشگران تهرانی است که ده‌ها میلیون تومان هزینه می‌کنند، روستای دیگر چهار سال است که با تانکر آبرسانی می‌شود و مردم آب مورد نیاز برای خوراکشان را هم باید هفتگی با دبه تأمین کنند. نگاه به صنعت شاهرود و میامی آنقدر ضعیف بوده که شهرک صنعتی شاهرود آب و شهرک صنعتی میامی برق ندارد!

به عبارت دیگر معدود کارگاه و کارخانه باقی مانده بخش خصوصی در شهرک صنعتی شاهرود مجبور هستند برای آب خوردن کارگرانشان با سطل و دبه از یک شیر واقع در خیابان شهرک صنعتی آب ببرند سوال ما این است که آیا در این وضعیت سرمایه گذاری رغبت می‌کند وارد گود شود؟ شاهرود و میامی دارای مطالبات بسیاری هستند که ذکرشان واقعاً نیازمند مقاله‌ای بلند بالا است اما در این فرصت کم باید به موضوع مهم شاهوار این شاهرگ حیات بخش شاهرود نیز اشاره کرد.

همچنین در میامی با دارا بودن بیشترین ظرفیت‌های معدنی متأسفانه سرمایه گذاری خوبی بر روی معادنی مانند مس و کرومیت صورت نگرفته که جای تأسف است. غنی‌ترین معدن فلزی استان سمنان و حتی منطقه در میامی وجود دارد اما این شهرستان یکی از بالاترین آمار بیکاری را دارد و این نشان می‌دهد که داشته‌های این شهرستان حتی نتوانسته روستاهای خودش را توسعه بدهد.

از سوی دیگر در سفر رئیس جمهوری پیشین به شاهرود فرودگاه این شهرستان بین‌المللی اعلام شد و مردم هم شاد شدند اما کاری از پیش نرفت و هیچ حرکت تخصصی ساختاری و پیگیری برای ثبت عنوان بین‌المللی فرودگاه انجام نشد لذا ما معتقد هستیم که باید فرودگاه بین‌المللی شاهرود به واقع فرودگاه بین‌المللی باشد تا بتوانیم از برکات آن به خصوص در صادرات کالاها و تولیدات استان سمنان بهره مند شویم. امروز باید مردم برکات داشتن فرودگاه را در سفره‌هایشان ببینند در نتیجه از دولت می‌خواهیم به این موضوع نیز توجه داشته باشد.