اواخر سال گذشته بود که دوباره اجرای طرح ترافیک هسته مرکزی شهر تبریز بر سر زبان‌ها افتاد جلسات و نشست‌های متعددی با حضور مسئولان ارشد دستگاه‌های اجرایی استان و تبریز پی در پی برگزار شد چرا که دغدغه برخی از مسئولان اجرای این طرح از اسفندماه سال گذشته بود. اما تا این لحظه اجرای این […]

اواخر سال گذشته بود که دوباره اجرای طرح ترافیک هسته مرکزی شهر تبریز بر سر زبان‌ها افتاد جلسات و نشست‌های متعددی با حضور مسئولان ارشد دستگاه‌های اجرایی استان و تبریز پی در پی برگزار شد چرا که دغدغه برخی از مسئولان اجرای این طرح از اسفندماه سال گذشته بود.

اما تا این لحظه اجرای این طرح نه تنها وارد فاز عملیاتی نشده بلکه دیگر صحبت از منتفی شدن آن در میان است.

استاندار آذربایجان شرقی در یکم خردادماه امسال در جلسه شورای ترافیک با بیان این‌که هیچ تردیدی در ضرورت اجرای طرح ترافیک تبریز وجود ندارد، گفت: شهرداری تبریز متولی اجرای این طرح است و باید قبل از مهرماه به طور کامل اجرا شود.

اسماعیل جبارزاده با اشاره به آلودگی شدید هوای تبریز در برخی از ایام سال اظهار کرد: با کاهش مقطعی آلودگی هوا، این طرح به فراموشی سپرده می‌شود، در حالی که نباید وضعیت بحرانی را فراموش کنیم و تدابیر ما باید برای شرایط سخت و بحرانی در نظر گرفته شود.

وی با بیان این‌که مردم انتظار دارند مسئولان مشکلات شهری از جمله آلودگی هوا و ترافیک را حل کنند، افزود: طرح ترافیک تبریز از هفت سال گذشته مطرح بوده اما اراده مصممی برای اجرای آن وجود نداشته است و ما مصمم هستیم در سال جاری مشکل ترافیک تبریز را حل کنیم.

جبارزاده تاکید کرد: البته این کار باید به صورت علمی و قانونی انجام شود و ما مجاز نیستیم به بهانه حل بحران، قانون و کار کارشناسی را نادیده بگیریم.

فرماندار تبریز نیز پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز گفت: همیشه بحث فرمانداری و استانداری اینطور بوده که شهرداری و سازمان ترافیک که متولی اصلی است باید زیرساخت‌ها را آماده کند چرا که ما نمی‌خواهیم با بی‌مدیریتی مردم با مشکل مواجه شوند.

رحیم شهرتی‌فر در خصوص زمان اجرایی شدن طرح ترافیک اضافه کرد: هر وقت مطمئن شدیم با اجرای طرح رضایت مردم جلب می‌شود این اتفاق باید روی دهد.

*اجرای طرح ترافیک در تبریز کلاً منتفی شد

رئیس شورای شهر تبریز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز گفت: موضوع اجرای طرح ترافیک در محدوده مرکزی شهر به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم و عدم آمادگی کامل منتفی شده است.

شهرام دبیری اظهار کرد: یکسری اقدامات از سوی شهرداری صورت گرفته اما برای اجرایی شدن طرح ترافیک کافی ارزیابی نشده است.

وی در عین حال از تلاش برای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی خبر داد و تصریح کرد: مقرر شده تا مجموعه شهرداری تبریز با تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی همشهریان را تشویق و ترغیب به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کند و به این ترتیب تا حدودی بار ترافیکی شهر و به خصوص هسته مرکزی را کاهش دهد.

دبیری در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد زیرساخت‌ها و اقدامات صورت گرفته از جمله احداث پارکینگ در مرکز شهر با اصول، قواعد و استاندارد همراه نبوده و پارکینگ‌های احداث شده انگار با تفکر باری به هر جهت و رفع تکلیف صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: ساخت پارکینگ‌ها برای اجرای طرح ترافیک نیست چرا که طرح‌های ترافیک نه تنها در تبریز بلکه در کل دنیا سیاست عدم استفاده از خودروهای شخصی از مبدأ را دنبال می‌کنند.

این عضو شورای شهر تبریز تاکید کرد: در حال حاضر احداث پارکینگ در مناطقی مانند ۱۷ شهریور و پاستور به دلیل عبور و مرور مضاعف مردم ضرورت دارد.

*پیشنهاد طرح زوج و فرد برای حل مشکل ترافیکی تبریز

اما مدیر گروه حمل و نقل و ترافیک استانداری آذربایجان‌شرقی از شهرداری به عنوان متولی کاهش بار ترافیکی در تبریز خواست تا با ارائه طرح و پیشنهاد مطالعه شده خود نسبت به این امر اقدام کند.

کریم باقری با تاکید بر اینکه طرح ترافیک بدون مطالعه و انجام زیرساخت‌های لازم برای اجرا وارد گود شد، اظهار کرد: عدم نصب دوربین‌، نبود سیستم نظارتی کنترل هوشمند، سایر زیرساخت‌های لازم و ناوگان حمل و نقل عمومی مناسب زمینه را برای رد این طرح فراهم آورد چرا که ما می‌خواهیم باری از دوش مردم برداریم نه اینکه آنها را به زحمت مضاعف بیندازیم.

وی از پیشنهاد طرح زوج و فرد از سوی شهرداری برای حل مشکل ترافیکی تبریز خبر داد و اضافه کرد: شهرداری و مدیریت ترافیکی این مجموعه این طرح را پیشنهاد کرده‌اند که ما نیز آمادگی خود را برای اجرای آن و همکاری کامل اعلام می‌کنیم اما این طرح و یا هر طرح پیشنهادی شهرداری که بتواند مشکل ترافیک کلانشهر تبریز را حل کند باید با پشتوانه علمی، مطالعاتی و کارشناسی همراه باشد.

باقری انجام هر کار و طرحی را توأم با زحمت و سختی دانست و اضافه کرد: برای حل معضل ترافیکی تبریز نیز دستگاه‌های مرتبط مطمئناً با سختی کار و زحمت مواجه خواهند شد که باید این زحمت را به جان بخرند تا مردم و شهروندان به دردسر دچار نشوند.

این مقام مسئول تصریح کرد: طرح زوج و فرد به عنوان طرحی کوتاه‌مدت می‌تواند مورد توجه متولیان و دستگاه‌های اجرایی باشد و احداث زیرگذر یا روگذری که دانشسرا را به درب گجیل متصل کند می‌تواند به عنوان پروژه‌ای بلندمدت مدنظر قرار گیرد.

وی در عین حال از مسئولان حوزه شهری خواست تا افکار شعاری که نمی‌تواند جنبه اجرایی پیدا کند را در قالب مصاحبه به مردم اطلاع‌رسانی نکنند و بیشتر به عملگرایی انجام وظایف توجه کنند.

باقری از طرح تراموای تبریز به عنوان نمونه‌ای دیگر در این زمینه یاد کرد و گفت: براساس مصاحبه‌های اعضای شورای شهر و مسئولان شهری تا یکسال تراموا در تبریز راه‌اندازی می‌شود حال باید نشست و دید که این اتفاق مبارک در تبریز تجربه خواهد شد.

هنوز معلوم نیست این زمان مناسب دقیقاً چه تاریخی است ولی همان طور که تجربه هفت ساله آغاز بحث طرح ترافیک تبریز نشان می‌دهد باز هم پرونده آن به فراموشی سپرده شده است و انگار تا دوباره تابلوهای سازمان محیط زیست اعلام وضعیت هشدار نکنند و تا روزانه هزاران دقیقه از وقت مردم در پشت ترافیک خیابان‌های مرکز شهر تلف نشود، کسی سراغ این موضوع خاک خورده را نمی‌گیرد.