معاون وزیر صمت با بیان اینکه اکسپوی دبی با رویکرد سنتی برگزار شد، گفت: برای اکسپوی ژاپن برنامه های تحولی زیادی داریم؛ دولت قرار است فقط مدیریت کند و اجرا را به بخش خصوصی توانمند بسپارد.

به گزارش انعکاس به نقل از علیرضا پیمان پاک در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت برگزاری اکسپو، اظهار کرد: یک تصویر سنتی در ذهن مدیران ما بود که با همان تصویر ذهنی رفتند یک سری غرفه ساختند و تحویل دادند که اشکال اکسپو هم دقیقاً از همین جا بود؛ این در حالیست که اصلاً رویکرد برگزاری اکسپو این بود که با تولید محتوا و بیان و نشان دادن محتوا با آخرین تکنولوژی‌های کشور، ظرفیت‌های ایران را به کشورهای دیگر معرفی کند. اما چون رویکردمان سنتی بود این سیاست پیاده نشد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: باید تاکید کنم که همین دیدگاه سنتی نمی‌گذارد به طور کلی از ابزار رویدادهای تجاری استفاده کنیم پس باید این تنوع بخشی، نوآوری و خلاقیت را داشته باشیم تا حضور در رویدادهای تجاری برای کشور مثمرثمر باشد.

وی ادامه داد: مدیریت اول اکسپو بسیار نامناسب بود؛ البته ۳ سال روی این رویداد در دولت قبل کار و هزینه شده بود. با این حال اگرچه باید همچون سایر کشورها، یک تم واحد در پاویون کشور برقرار می‌بود اما اولین اشکال مدیران برگزار کننده اکسپوی ما این بود که این رویداد را غرفه غرفه کرده بودند و به همه بخش‌های به صورت جزیره‌ای داده بودند که موجب از دست رفتن تم واحد شده بود.

پیمان پاک گفت: در واقع اساس طراحی پاویون ایران بر اساس افتراق بود در حالی که پاویون دیگر کشورها یکپارچگی و یکدستی را داشت؛ از سویی دیگر به دلیل اینکه قرارادادها بسته شده بود نمی‌توانستیم کاری کنیم. البته طی ماه گذشته با دستگاه‌هایی که درگیر اکسپو بودندبه جمع بندی رسیدیم که این تم واحدی تا حدی اعمال شود.

معاون وزیر صمت افزود: به عنوان نمونه به دلیل نبود روح واحد در پاویون ایران، یک تیمی که پذیرای بازدیدکننده باشد و اوضاع را از درب ورود تا خروج مدیریت کند وجود نداشت که ما این تیم را گذاشتیم. همچنین محتوا را اصلاح کردیم و وضعیت تمدن و تاریخ ایران و جایگاهی که الان هستیم و رویکرد آینده کشور را به پاویون اضافه کردیم. در بخش‌های مختلف پاویون یکی تبلیغ قیر می‌کرد یکی تبلیغ معدن می‌کرد که همه اینها را کنسل کردیم و فرایند را تغییر دادیم.

لزوم ارائه دستاوردهای فناوری و دانش بنیان در اکسپو

وی اظهار کرد: باید دستاوردهای ویژه ایران در حوزه دانش بنیان، فناوری و پیشرفت‌ها به تصویر کشیده می‌شد. البته هر چقدر اکسپوی امسال را اصلاح کنیم باز نمی‌توان کار زیادی پیش برد زیرا برای اکسپوی دبی از ۳ سال پیش برنامه ریزی شده بود اما به هر حال ما اصلاحاتی را انجام دادیم.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: برای اکسپوی بعدی از الان کار را شروع کردیم. دولت باید سیاست گذار باشد و اجرا را به دست بخش‌های توانمند بخش خصوصی بسپارد؛ در این صورت هیچ گونه شائبه فسادی به وجود نمی‌آید.

وی یادآور شد: درمورد اکسپوی امسال صحبت‌های زیادی در مورد بروز فساد و … شد چراکه صفر تا صد کار در دست بخش دولتی بود. این تصدی گری نباید باشد بلکه باید واگذار شود.

پیمان پاک اظهار کرد: در این فرایند برای تهیه و تأیید محتوا بر اساس محورهای اکسپوی ژاپن، باید افراد متفکر بخش خصوصی را دعوت به کار کرد که در دستور کار ما قرار دارد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: شرکت سهامی نمایشگاه‌های ما یک مجموعه فنی و نمایشگاه‌برگزارکن بود و تهیه کننده محتواهای فرهنگی و فکری و تمدنی نبود بنابراین انتظاری از این مجموعه نمی‌رفت؛ در واقع یک مسئولیتی به کسی داده شده بود که کارش این نبود.

وی تصریح کرد: دولت برای اکسپوی ژاپن باید مدیریت کرده و تمام مجموعه‌های فعال را دعوت به کار کند و به یک جمع بندی برسد؛ بعد از رسیدن به جمع بندی یک مجری اقدام به پیاده سازی آنها می‌کند. برای اکسپوی ژاپن تحولات زیادی دیده‌ایم.