رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی جزئیاتی از هوشمندسازی در راهور را تشریح کرده و خبر از استفاده از دست‌افزارهای ایرانی، پهپادها و کنترل ترافیک جاده‌ها به صورت هوشمند داد.

به گزارش انعکاس به نقل از  خبرنگار مهر، فرمایش‌های مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، حاوی دو راهبرد اساسی شامل «نشاط و امید به آینده» و «تکیه بر نیروی جوان» است. از طرفی برای رسیدن به پلیس در تراز انقلاب اسلامی به مؤلفه‌هایی نیازمندیم که یکی از آن‌ها هوشمندسازی است. هوشمندسازی، تأمین امنیت، تحکیم نظم و اجرای قانون و عدالت، از مهم‌ترین ارکان ثبات و سلامت نظام اجتماعی و سیاسی است.

فرمانده کل انتظامی: هوشمندسازی در ناجا یک اصل است

سردار حسین اشتری فرمانده کل انتظامی پیش تر گفته بود: نیروی انتظامی با توجه به تنوع مأموریت و گستردگی وظایف و خدماتی که به مردم ارائه می‌کند باید به سمت هوشمندسازی و تبدیل شدن به پلیس هوشمند حرکت کند که به حمدالله این روند در نیروی انتظامی آغاز شده و در حال انجام است.

وی با بیان اینکه ناجا از سال‌های گذشته گام‌های خوبی را در حوزه هوشمندسازی برداشته است، گفت: اقدامات نیروی انتظامی در راستای الکترونیکی شدن و ایجاد سامانه‌هایی که به اجرای ماموریت‌هایش کمک کند انجام شده است.

جزئیات هوشمندسازی پلیس راهور/ از دست‌افزارهای ایرانی تا پهپادها

اشتری با بیان اینکه ناجا علاوه بر اینکه جزئی از مجموعه بزرگ نیروهای مسلح است یک سازمان خدماتی هم محسوب می‌شود، گفت: باید کاری کنیم که مردم در زندگی روزمره خود خدمت رسانی هوشمند را حس کنند. مردم باید احساس کنند که سرعت ارائه خدمات به آنان بیشتر شده است.

۹ هزار دست‌افزار ایرانی سپهر در اختیار افسران راهور قرار دارد

سردار سیدکمال هادیانفر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به هوشمندسازی در ناجا گفت: بحث هوشمند سازی همچنان در دستور کار پلیس راهور قرار دارد و اتفاقات خوبی هم در بخش‌های مختلف در همین زمینه افتاده است. به عنوان مثال می‌توان به دست افزارهای سپهر اشاره کرد.

وی گفت: بیش از ۹ هزار دست افزار سپهر در اختیار افسران راهور قرار دارد که می‌توانند با کمک از آن اطلاعات کامل مالک خودرو و حتی گواهینامه راننده را رؤیت کنند.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: با دست افزارهای سپهر می‌شود تمامی اطلاعات یک وسیله نقلیه اعم از گواهینامه راننده تا معاینه فنی و بیمه نامه را رصد کرد. حتی با این دست افزارها می‌توان در لحظه مشاهده کرد که یک خودرو سرقتی است یا تحت تعقیب و یا توقیفی.

کروکی الکترونیک می‌تواند اطلاعات بسیار فوق‌العاده‌ای از علل و عامل تصادفات، شرایط جوی، شرایط راه‌ها، ایمنی وسایل و … را به پلیس، خودروسازان، شهرداری و وزارت راه بدهد وی ادامه داد: مبحث دیگر هوشمندسازی در پلیس راهور بحث کروکی الکترونیک است. این نوع کروکی می‌تواند اطلاعات بسیار فوق‌العاده ای از علل و عامل تصادفات، شرایط جوی، شرایط راه‌ها، ایمنی وسایل و … را به پلیس، خودروسازان، شهرداری و وزارت راه بدهد.

سردار هادیانفر افزود: در زمینه استفاده از پهپادها هم با وزیر سابق راه گفتگوهایی داشتیم و قرار بود ضمن توسعه دوربین‌های ثابت در جاده‌ها، توسعه دوربین‌های پورتال و پهپادها هم مد نظر قرار گیرد.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: توسعه دوربین‌های پورتال از آن جهت اهمیت دارد چرا که افسران می‌توانند سرعت‌ها را در جاده‌ها کنترل کنند.

استفاده از پهپادها در جاده‌های خراسان رضوی

سردار هادیانفر با اشاره به اینکه از پهپادها به جهت کنترل هوایی وضعیت جاده‌ها استفاده می‌شود بیان کرد: زمان پایداری پهپادها در آسمان ۹ ساعت است. جغرافیای آنها مانند دوربین محدود به یک قسمت نیست و می‌تواند محور اصلی و فرعی و حتی محورهای روستایی را رصد کند.

وی تصریح کرد: در محور خراسان رضوی در زمانی که پیک سفر زیاد می‌شود پلیس راه برای مدیریت راه‌ها از پهپاد استفاده می‌کند. همچنین در ایام اربعین هم برای مدیریت راه‌ها از پهپادها کمک می‌گیریم.

جزئیات هوشمندسازی پلیس راهور/ از دست‌افزارهای ایرانی تا پهپادها

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: اما نکته بسیار مهم این است که پهپادها گران قیمت و پرهزینه هستند که در همین راستا طرحی به وزارت راه ارائه داده‌ایم تا بتوانیم پهپادهای ارزان قیمت که به دوربین‌های ثبت تخلف مجهز هستند تهیه کنیم.

وی با اشاره به اینکه از هوشمندسازی می‌توان در تحلیل تصادفات هم استفاده کرد گفت: یکی از بحث‌های هوشمندسازی، اطلاعاتی است که می‌توان از تصادفات خارج کرد. مرکز تحلیل پلیس راهور با کمک هوشمندسازی، تصادفات ۱۱ سال اخیر را تجزیه و تحلیل کرده و اطلاعات جالبی را استخراج کرده است.

سردار هادیانفر گفت: به عنوان مثال یک زمانی ما اعلام کردیم خودروی پراید کشنده‌ترین وسیله نقلیه است چرا که به طور میانگین در تصادفات ۳.۸ افرادی که خودرو آنها پراید بوده یا مجروح شده‌اند و یا جان خود را از دست داده‌اند.

وی گفت: اگر کروکی الکترونیکی کشوری شود می‌توان اطلاعات کاربردی از آن استخراج کنیم تا هزینه تصادفات هم برای دولت و هم برای مردم کاهش پیدا کند.