مدیر کل دفتر ارتباط صنعت و دانشگاه وزارت علوم گفت: بر اساس آخرین نتایج طرح پایش تعداد قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت در سال ۱۴۰۰، بیش از ۸ هزار و ۷۱۰ قرارداد در حال اجراست‌.

به گزارش انعکاس به نقل از خبر گزاری مهر، با اشاره به اینکه در چندسال اخیر همکاری‌های گسترده‌ای با وزارت نفت صورت گرفته است و پروژه‌های بزرگی به دانشگاه‌ها واگذار شده است، اظهار کرد: خوشبختانه تعداد قراردادهای ارتباط جامعه و صنعت در دو سه سال گذشته رشد داشته است و بیش از هزار میلیارد تومان مبلغ قراردادهایی است که منعقد شده است.

سیف ادامه داد: بر اساس آخرین نتایج طرح پایش تعداد قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت در سال ۱۴۰۰، بیش از ۸ هزار و ۷۱۰ قرارداد در حال اجراست که نشان می‌دهد تعداد قراردادهای در حال اجرای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در سال اخیر نسبت به سال‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مجموع مبلغ قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت در حال اجرای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور حدود ۳،۱۰۶ میلیارد تومان برآورد شده است و تعداد مجریان قراردادهای در حال اجرای ارتباط با جامعه و صنعت نیز در سال اخیر نسبت به سال‌های گذشته رشد خوبی را داشته است.

وی افزود: تعداد اعضای هیئت علمی درگیر در این قراردادها در مجموع به بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ نفر رسیده است. یعنی به طور میانگین از هر ۴ یا ۵ عضو هیئت علمی ما یک نفر درگیر قرارداد و پژوهش تقاضامحور است. بعضی از دانشگاه‌های ما به ازای هر عضو هیئت علمی خود بیش از یک قرارداد دارند و این هدفگذاری خوبی است که ما در هر دانشگاه برای هر عضو هیئت علمی حداقل یک قرارداد داشته باشیم و براساس آن هر عضو هیأت علمی حداقل روی یک مسئله واقعی کشور تحقیق و فعالیت داشته باشد.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم اظهار کرد: این نمونه‌ها شاخص‌های جدیدی است که نشان می‌دهد دانشگاه باید جدای از مقالات و کارهای تئوریک به کارهایی که به مسائل، نیازها و دغدغه‌های جامعه مرتبط است توجه‌ای کنند. بنابراین مناسب است با این شاخص‌ها دانشگاه‌ها را از لحاظ اثربخشی ارتباط با جامعه رتبه‌بندی کنیم.

سیف خاطرنشان کرد: یکی دیگر از کارهایی که انجام شده است بحث حمایت از طرح‌های مبتنی بر مزیت‌های استانی است. در استان‌های مختلف کشور مزیت‌های مختلفی وجود دارد. مثلاً در خراسان جنوبی زعفران داریم در دامغان پسته داریم که کسب و کار چندین هزار نفر از اهالی منطقه با آن مرتبط است اما ممکن است دانشگاهی که آنجا فعالیت می‌کند ارتباطی با این مسائل نداشته باشد.

وی افزود: ما از سال قبل سعی کردیم کاری کنیم که جدای از کارهای معمول و حوزه‌های تخصصی، دانشگاه‌ها یکی از این موضوعات را به عنوان مشارکت در بهره برداری از مزیت استانی دنبال کنند و با استفاده از امکانات خود به تقویت این موضوعات کمک کنند.

این مقام مسئول وزارت علوم ادامه داد: خوشبختانه ما ۲۸ طرح در این زمینه داشتیم که بحث پسته دامغان، زعفران خراسان و گردشگری یزد از جمله این موارد است.