تحلیلگر لبنانی در گفتگو با خبرگزاری مهر تأکید کرد که پیام مهم سفر اخیر اسد به تهران، تأکید بر عمق روابط راهبردی با ایران بود.

به گزارش انعکاس به نقل از خبرگزاری مهر، سفر اخیر بشار اسد رئیس جمهور سوریه به تهران بازتاب‌های متعددی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی داشت. در همین رابطه گفتگویی با «علی حیدر» کارشناس لبنانی داشته‌ایم که متن آن به شرح زیر است:

*سفر بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به تهران را در شرایط کنونی منطقه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به اعتقاد من سفر اخیر بشار اسد رئیس جمهور سوریه به تهران و دیدار وی با رهبر انقلاب و رئیس جمهور ایران بیانگر سطح گسترده روابط راهبردی و استراتژیک میان ایران و سوریه است.

این سفر از یک جهت تأکیدی است بر هم‌پیمانی قوی میان تهران و دمشق که در چند دهه اخیر همواره ادامه داشته و مستحکم‌تر نیز شده است. اما برخی روندهای منطقه‌ای و بین‌المللی، حتی تحولاتی در سطح سوریه و ایران وجود دارند که این سفر را از سفرهای قبلی متمایز می‌سازد. همچنین از جهت پیام‌ها این رخداد بسیار مهم ارزیابی می‌شود.

این سفر می‌تواند سنگ بنای جدیدی در آغاز روندهای جدید در روابط دوجانبه میان دمشق و تهران باشد، سطحی از روابط که در گذشته سابقه نداشته است. من معتقدم با توجه به تحولات اخیر در صحنه سیاسی در ایران، روابط تهران و دمشق می‌تواند در بخش‌های مختلف به ویژه روابط نظامی و تجاری عرصه‌های نوین و سطح بالایی را تجربه کند.

*ارزیابی شما از تلاش‌ها برای کاهش نزدیکی میان تهران و دمشق چیست؟

در شرایط فعلی دولتی در ایران قدرت را به دست دارد که نگاه متفاوتی در روابط با محیط منطقه‌ای و همچنین در استراتژی تعامل با دشمنان دارد. دوم اینکه، این سفر در شرایطی انجام شد که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات متحده عربی در روابط با سوریه تغییراتی جدی ایجاد کرده و با روی گشاده به برقراری روابط با دمشق همت گمارده‌اند.

این تحول در پی ناکامی در سرنگونی نظامی سوریه و تسلیم نمودن دمشق از طریق گسیل تروریست‌های تکفیری، جنگ اقتصادی و حتی فشارهای مداوم نظامی از سوری رژیم صهیونیستی ایجاد شده است، در شرایطی که رژیم صهیونیستی با تمام توان خود تلاش می‌کرد از طریق حملات هوایی علیه سوریه و همچنین فشارهای سیاسی توافقی میان روسیه و آمریکا در صحنه سوریه شکل دهد که برخلاف روند مقاومت در سوریه و منطقه باشد.

با وجود این تلاش‌ها همه نقشه‌های آنها بی‌اثر باقی ماند و در پی شکست پروژه تسلیم دمشق، طرح دیگری با کلیدواژه نزدیکی به سوریه برای کاهش نزدیکی میان تهران و دمشق کلید خورد که هدف اصلی آن مهار سطح گسترده روابط میان ایران و سوریه بود.

*مهمترین پیام سفر رئیس جمهوری سوریه به ایران را چه می‌دانید؟

به اعتقاد من سفر بشار اسد، پیامی با صدای بلند به همه طرف‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و عربی داشت به این معنا که هر گونه روابط با سوریه در دوران جدید بر اساس روابط راهبردی و هم‌پیمانی میان ایران و سوریه تعریف می‌شود.

این دیدار از طرفی در شرایط از لحاظ بین المللی انجام شد که میان دو جبهه روسیه و غربی‌ها به رهبری آمریکا در صحنه اوکراین جنگ درگرفته، که این رخداد می‌تواند یک تحول راهبردی در ایجاد نظم نوین جهانی باشد به ویژه اینکه ابعاد و نتایج نهایی جنگ اوکراین هنوز مشخص نیست.

این تحولات بر کشورهایی نظیر ایران و سوریه که هم‌پیمانی دارند، لازم می‌دارد که هماهنگی‌ها میان خود را افزایش دهند تا جایگاه آنها در معادلات منطقه‌ای و بین المللی تقویت شود. به ویژه اینکه رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی پس از ناتوانی در مهار جمهوری اسلامی ایران، آینده خود را در منطقه بسیار تیره و تار می‌بیند.

در شرایط کنونی که احساس شکست بر رژیم صهیونیستی خیمه افکنده، همه اضلاع محور مقاومت باید هماهنگی‌ها و همکاری‌های مشترک را افزایش دهند چون منطقه و جهان در مرحله‌ای سرنوشت ساز قرار گرفته است.