در راستای توسعه ارتباطات و ارتقای چشم انداز بین المللی دانشگاه بناب و استفاده هرچه بیشتر این دانشگاه از فرصت ها و ظرفیت های موجود در دانشگاه های جهان اسلام، پروفسور اومر چوماکلی رییس دانشگاه آتاتورک ترکیه، به همراه تنی چند از معاونان و مسئولین این دانشگاه از دانشگاه بناب بازدید کردند.

به گزارش انعکاس بناب؛ در طی این بازدید که با میزبانی دکتر مجتبی عباسیان سرپرست دانشگاه بناب و هیات رئیسه همراه بود، در خصوص گسترش و تعمیق همکاریهای علمی و آموزشی بحث و تبادل نظر شد.

 

شایان ذکر است که دانشگاه بناب و دانشگاه آتاترک ترکیه از چند سال قبل با امضای تفاهم نامه همکاری، روابط علمی و آموزشی گسترده‌ای دارند.

 

در بازدید امروز نیز علاوه بر تمدید تفاهم نامه همکاری مشترک، برای تعریف طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی مشترک در خصوص مسائل زیست محیطی، حوزه‌های تخصصی فنی و مهندسی و همچنین مبادله استاد و دانشجو و برگزاری سمینارهای بین المللی مشترک، و استفاده محققان هر دو دانشگاه از امکانات آزمایشگاهی یکدیگر توافق شد.

 

پروفسور مجتبی عباسیان در تشریح دستاوردهای این بازدید خاطرنشان کرد: دانشگاه بناب امروزه به دلیل تاریخ و فرهنگ مشترک، توانایی توسعه همکاری های علمی و آموزشی با سایر دانشگاه های جهان به ویژه با کشورهای همسایه را دارد.

 

وی ادامه داد: ایران و ترکیه به راحتی می‌توانند ارتباطات مشترک را در زمینه‌های مختلف علمی و پژوهشی توسعه دهند و دیپلماسی علمی نیز بهترین گزینه برای گسترش مشارکت‌های هر دو کشور است.

 

سرپرست دانشگاه بناب اذعان کرد: در دیدار امروز نیز ضمن معرفی توانمندی ها و دغدغه‌های پژوهشی مطرح در کشور و دانشگاه بناب با توانایی‌ها و امکانات دانشگاه آتاترک نیز آشنا شدیم.

 

وی در خصوص توافق‌های جدید انجام یافته بین دو مرکز آموزش عالی خاطر نشان کرد: توافق شد تا در راستای دستیابی به زمینه های مشترک همکاری علمی سالانه با تعریف تعداد مشخصی طرح پژوهشی مشترک و تبادل پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از حداکثر ظرفیت ها و تجربیات طرفین استفاده گردد تا در راستای حل مشکلات جامعه قدم‌های موثری برداشته شود.

 

پروفسور اومر چوماکلی، رئیس دانشگاه آتاتورک نتایج این بازدید را مثبت ارزیابی کرد و گفت: دانشگاه‌های ترکیه تمایل زیادی به گسترش همکاری‌های مشترک در بخش‌های مختلف آموزشی و پژوهشی دارند، و با رایزنی و آشنایی با ظرفیت های دو دانشگاه می توان این همکاریها را بیش از پیش توسعه داد.

 

وی ضمن اظهار خرسندی از حضور در شهر زیبای بناب افزود: امروز تبادل نظر و بحث‌های مفیدی در خصوص گسترش و تسریع این همکاری‌ها صورت گرفت و امیدواریم با رایزنی و آشنایی با ظرفیت‌های دو دانشگاه این همکاریها را بیش از پیش توسعه دهیم.

 

لازم به ذکر است که دانشگاه آتاترک ترکیه با ۷۰ سال قدمت و بیش از ۲۰ کالج، ۲۳ دانشکده، ۳۰ مرکز تحقیقاتی و بیش از ۵۰۰ هزار دانشجوی حضوری و مجازی، بزرگترین دانشگاه شرق ترکیه و یکی از برجسته‌ترین مراکز علمی و آموزشی در منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود.