رئیس اداره محیط زیست شهرستان بناب گفت: وضعیت کیفی هوای شهرستان بناب به توجه به وجود ریزگردها و گرد و خاک شدید اصلا مناسب نبوده و شهروندان لازم است از حضور در محیط باز خودداری کنند.

صیاد لطفی در گفتگو با خبرنگار انعکاس بناب، در این خصوص گفت: از مردم عزیز بناب درخواست داریم به فکر سلامت خود بوده و در صورتی که ضرورتی ندارد از حضور در محیط باز خودداری فرمایند.

رئیس اداره محیط زیست بناب با اشاره به عدم راه اندازی دستگاه سنجش آلایندگی در شهرستان، گفت: زیر ساختهای لازم برای راه اندازی انجام شده و امیدواریم در سال جاری بتوانیم این دستگاه را راه اندازی کنیم.

همشهریان عزیز لازم است به نکات زیر توجه نمایند

در وضعیتی که هوا برای همه گروه‌ها ناسالم است، توصیه می‌شود با مشارکت عمومی از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود خودداری به عمل آید.

هم‌چنین افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، زنان باردار و شیرده، سالمندان و کودکان از فعالیت در خارج از منزل خودداری کنند.

پرهیز از ترددهای غیر ضروری درون شهری، مدیریت زمانی و مکانی سفرهای درون شهری و استفاده از حمل و نقل عمومی و عمل به توصیه‌های زیست محیطی را از راه‌های موثر در کاهش آلودگی هوا ست

بر اساس این گزارش؛ شاخص کیفی هوا (AQI) یا شاخص آلودگی هوا (PSI) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر منوکسید کربن، دی اکسیدگوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازون و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف هستند، تبدیل به یک عدد بدون واحد کرده و وضعیت آلودگی هوا را سطوح مختلف نمایش می‌دهد.

 

بر اساس شاخص آلودگی هوا نیز این شاخص از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم، ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.