حجت الاسلام والمسلمین سید موسی آتش زر در یازدهم فروردین سال ۱۳۲۰ در شهر بناب دیده به جهان گشود.

ایشان تحصیلات کلاسیک خود را تا هشتم قدیم ادامه داده و در سال ۱۳۳۴ وارد حوزه ی علمیه ی بناب گردید.

 

حجت الاسلام و المسلمین آتش زر پس از فراگرفتن دروس مقدمات از محضر آیت الله حاج شیخ یوسف باقری بنابی و حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ اسماعیل اعلایی « رحمه الله علیهما» عازم شهر مقدس قم گردید.

 

ایشان در حوزه علمیه قم رسائل و مکاسب را از محضر آیت الله پایانی ، کفایه را از محضر آیت الله سلطانی ، منظومه را از محضر آیت الله شهید مفتح و اسفار را از محضر علامه طباطبایی فرا گرفت و در دروس خارج فقه و اصول حضرات آیات عظام آقایان بروجردی ، امام خمینی و گلپایگانی ( قدس الله اسرارهم)حاضر شد و مدت یک سال نیز در حوزه علمیه نجف اشرف از محضر آیت الله شهید مدنی و آیت الله میرزا کاظم تبریزی بهره برد.

 

تا به حال مقالاتی از ایشان در عرصه مباحث دینی و مذهبی در مجلات مکتب تشیع و نور دانش به چاپ رسیده است . ایشان همچنین پایان نامه سطح چهار حوزه علمیه را در موضوع « متعه » نوشته و از آن دفاع نموده اند.

 

حجت الاسلام والمسلمین سید موسی آتش زر از مؤسسین کمیته انقلاب اسلامی بناب بوده و در مقاطعی از دوران فعالیت سیاسی اجتماعی خود مسئولیت حزب جمهوری اسلامی ، ریاست هلال احمر، مسئولیت دفتر فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و مسئولیت عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی شهرستان بناب را عهده دار بوده اند.

 

ایشان در دوران انقلاب همراه با آیت الله شیخ یوسف باقری بنابی به مبارزه بر علیه نظام شاهنشاهی پرداخته و در شهر های بناب ، مراغه و عجبشیر سخنرانی هایی بر علیه طاغوت انجام می دادند.

 

همزمان با شروع جنگ تحمیلی وظیفه ی خود را حضور در جبهه های حق علیه باطل دانسته و همراه با طلاب جوان به سوی دفاع از اسلام شتافتند و به مدت شش ماه در جبهه های غرب و جنوب کشورمان حضور یافت.

 

ایشان در مدت عمر پربرکت خویش به تدریس علوم دینی نیز مشغول بوده و صدها تن از طلاب از دانش این عالم بهره مند گردیده اند.