معاون علمی و پژوهشی سازمان بسیج کشور راز دگرگونی علم و فناوری ایران را در گرو دوری از خواستگاه فناوری فلسفه غرب دانست.

به گزارش انعکاس بناب، سردار رحیمی معاون علمی و پژوهشی سازمان بسیج کشور در جمع نخبگان بنابی، با اشاره به افت کمی و کیفی شرکت های دانش بنیان در ایران، گفت: مسائلی در علم تولید هستند که ما در نظر نگرفته ایم و اینکه یک فناوری را خلق و تولید کنید و در عرصه بازار و تجاری سازی آن با مشکل مواجه شویم یک مشکل اساسی است و این مشکل تنها با انجام و تحقق یافتن شعار سال مرتفع خواهد شد.

 

سردار رحیمی با بیان اینکه ۳۰ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند، افزود: اینکه در عرصه دانش بنیان، اقتصاد و سیاست فرهنگی مشکل داریم همگی از دانشگاه ها و حوزه های علمی سرچشمه می گیرد چرا که تنها ۱۲ درصد از کسانی که دیپلم تکنسین دارند در جامعه ما بیکار هستند و این چیزی جز یک اقتصاد مریض و سنتی نمی تواند باشد.

 

وی اولویت اول برای تامین نیاز های هر جامعه را دانشگاه خطاب قرار داد و گفت: دانشجویانی که فارغ التحصیل می شوند، در بطن جامعه قرار می گیرند و طبیعی است که اگر اینها کارآفرین و مجتهد علمی بار بیایند قطعا می توانند هسته ها و عرصه های مختلف کشور را به راحتی حل کنند.

 

معاون علمی و پژوهشی سازمان بسیج کشور با اشاره به اهمیت شعار سال گفت: اینکه مقام معظم رهبری، در شعار سال از تولید اشتغال آفرین استفاده کرده اند نه اشتغال زا یعنی ایده و خلق آن در درجه اول مختص جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی باشد و از قرآن در مسیر علم و فناوری استفاده کنیم.

 

معاون علمی و پژوهشی سازمان بسیج کشور، راز موفقیت سیستم اقتصادی و دگرگونی علم و فناوری ایران را در گرو دوری از خواستگاه فناوری فلسفه غرب دانست و افزود: در حالی که دانشگاه های غربی در سطح چهار و پنج در پی تولید اشتغال و دانش بنیان هستند دانشگاه های ما در سطح یک و دو به فعالیت خود ادامه میدهند و این قطعا کشور را با چالش هایی مواجه خواهد کرد که این موضوع عزم جدی و اراده قوی دانشجویان و مسئولان را برای تحقق شعار سال و برطرف کردن این مشکلات را می طلبد.

 

وی بسیج علمی، رسالت و چشم انداز علم و فناوری در هر شهر استان و کشوری را ضروری دانست و گفت: در سال ۱۴۴۰ باید به مرجعیت علمی برسیم که یکی از لازمه های رسیدن به این مولفه تولید فناوری هایی است که در هیچ زمان و مکانی اتفاق نیافتاده است.

 

سردار رحیمی در پایان سخنان خود به سند ده ساله ای که توسط رهبر انقلاب اسلامی به مسئولان کشوری و لشکری ارائه شده است اشاره کرد و گفت: این سند بسیج کننده مردم است و می خواهد که مردم را به پای کار بیاورد و هدف اصلی آن کار بر روی علم و فناوری و بسیج علمی کشور است.

 

گفتنی است، در این جلسه روسای دانشگاه ها، برخی نخبگان و اساتید دانشگاهی به ارائه نقطه نظرات خود در خصوص تولید علم و فناوری و حرکت به سمت دانش بنیان را ارائه دادند.