حسن روحانی درباره امکان دیدارش با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا گفت: برای این دیدار برنامه ریزی و طراحی نشده و قاعدتا دیداری انجام نخواهد گرفت.

حسن روحانی روز سه شنبه در دیدار مدیران رسانه های آمریکایی در نیویورک، گفت: بمباران توسط یک یا چند کشور و یا حتی یک ائتلاف، بدون پشتوانه حقوقی و قانونی معنا ندارد و می تواند تجاوز تلقی شود.
مرزهای سیاسی، تروریستها را راضی نمی کند

رییس جمهوری که روز سه شنبه در نیویورک و در جمع مدیران رسانه های آمریکایی صحبت می کرد، با تاکید بر اینکه سوریه بیشترین آزار را از سوی تروریست ها متحمل شده است، تصریح کرد: مرزهای سیاسی، تروریست ها را راضی نمی کند و هر کجا هستند مردم را آزار می دهند، قانون را زیر پا می گذارند، خودسری می کنند و برخوردهای وحشیانه ای با زنان و کودکان دارند که همه اینها غیر قابل تحمل است.

دکتر روحانی گفت: دولت و مردم سوریه خواهان رهایی از دست تروریست ها هستند چرا که بیشترین آزار و صدمه را از این تروریست ها دیده اند.

رییس جمهوری در ادامه این پرسش را مطرح کرد که آیا این رفتار تناقض آمیز نیست که کشوری می گوید من در سوریه می خواهم با یک گروه تروریستی بجنگم و از سوی دیگر علیه دولت مرکزی گروههای مسلح و تروریستی ایجاد می کند؟

روحانی گفت: این رفتار تناقض آمیز قابل درک نیست که کشوری بگوید من با تروریسم مبارزه می کنم و همزمان از لحاظ سیاسی به گروههای مخالف دولت مرکزی یک کشور کمک و حتی عده ای را در خارج از کشور آموزش دهد و برای مبارزه و جنگ با دولت مرکزی به آن کشور بفرستد. این کار حتما به موفقیت منجر نخواهد شد.

برقراری ثبات در سوریه بدون کمک دولت مرکزی امکان پذیر نیست

رییس جمهوری در ادامه و در پاسخ به شبکه سی بی اس آمریکا در خصوص راه های مبارزه با تروریسم در سوریه، گفت: اول باید در این کشور ثبات برقرار شود و برقراری ثبات در سوریه بدون کمک دولت مرکزی امکان پذیر نیست ولو اینکه نسبت به عملکرد این دولت انتقاداتی هم وجود داشته باشد.

روحانی با اشاره به برگزاری انتخابات در سوریه و حضور و رای مردم این کشور به دولت فعلی، افزود: باید ریشه های تروریسم را خشکاند و زمینه بازگشت آوارگان سوری از کشورهای همسایه نظیر ترکیه، عراق، اردن و لبنان را فراهم کرد تا این کشور امن و آرام شود.

دیداری با اوباما انجام نخواهد گرفت

رییس جمهوری در پاسخ به شبکه ان بی سی در خصوص امکان دیدار دکتر حسن روحانی با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا گفت: برای این دیدار برنامه ریزی و طراحی نشده و قاعدتا دیداری انجام نخواهد گرفت.

رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: هر زمانی بنا باشد در سطح روسای جمهوری ایران و آمریکا دیدار انجام گیرد، باید مقدمات لازم فراهم شود که گاه تهیه این مقدمات از هفته ها قبل آغاز می شود لذا این دیدار در شرایط کنونی منتفی است.

روحانی با اشاره به مکالمه تلفنی خود با اوباما در سال گذشته گفت: در این گفت و گو سرفصل هایی از همکاریها مطرح شد اما به این نتیجه رسیدیم که اگر موضوع هسته ای ایران حل شود راه برای همکاریهای دو کشور بیشتر باز می شود.

رییس جمهوری افزود: طولانی شدن روند مذاکرات موجب تقویت بدبینی تاریخی در ایران نسبت به رفتار غرب و آمریکا شده که می تواند مانعی برای همکاری سریع دو کشور در مسایل مختلف منطقه ای و جهانی شود، در صورتی که حل این مساله شرایط میان ایران و آمریکا را متحول خواهد کرد.

روحانی با بیان اینکه اگر توافق نهایی در خصوص موضوع هسته ای ایران انجام شود بدون تردید همکاریها توسعه خواهد یافت، گفت : پس از این موضوع می توان در خصوص مبارزه با تروریسم و تلاش برای استقرار ثبات و امنیت در منطقه حساس خاورمیانه همکاری کرد.

تحریمها هیچ نتیجه ای برای آمریکا جز از بین بردن فرصت ها نداشته است

رییس جمهوری با بیان اینکه تحریم کشورها راه نادرست و اشتباهی است که هیچ نتیجه ای برای آمریکا جز از بین بردن فرصت برای توسعه روابط نداشته است، گفت: مبادلات اقتصادی یک کشور با تحریم قطع نخواهد شد زیرا تحریم مسیر آب را منحرف می کند اما نمی تواند مانع از حرکت آن شود.

روحانی خطاب به نشریه نیشن در خصوص تحریم‌ها گفت: باید در آمریکا کسی بررسی کند که تحریم‌ها چه منافعی برای این کشور در بر داشته است، خیلی کشورها از مسئولان آمریکایی و نمایندگان کنگره آمریکا تشکر می‌کنند، زیرا اگر تحریم‌های آنها نبود، این کشورها فرصت کنونی را نداشتند و نمی‌توانستند در جایگاه امروزی خود قرار بگیرند.

تحریم غذا و دارو ، کاری ضد بشری و خلاف مقررات و حقوق بشر است

رییس‌ جمهوری تحریم غذا و دارو را کاری ضدبشری و خلاف مقررات و حقوق بشر توصیف کرد و با بیان اینکه دولت ایران حتی در این باره نیز راه‌های لازم برای تأمین نیازهای خود را پیدا کرده است، گفت: این تحریم‌ها اساساً قابل قبول نیست، مخصوصاً اگر اتهامات واقعیت نداشته و بر مبنای توهم باشد.

روحانی افزود: می‌گویند ایران به دنبال سلاح اتمی است در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان دستگاه متولی مکرر در گزارش‌های خود عنوان کرده است که هیچ مدرک و سندی در این خصوص پیدا نکرده و هیچ انحرافی در فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران رخ نداده است.

رییس‌ جمهوری دستیابی به تفاهم را از طریق جلب اعتماد از سوی دو طرف امکان‌پذیر دانست و گفت: باید به جای پاشیدن بذر خشم، بذر گل بیفشانیم آنگاه می‌توانیم در خصوص موضوعات واقعی نه توهمات بحث و همکاری کنیم.

ایران در چارچوب منطق و شفافیت بر سر میز مذاکرات حاضر شده است

رییس جمهوری با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ در نیویورک گفت: این هفته هفته خیلی مهمی است، زیرا مذاکرات میان دو طرف تا پایان این هفته می‌تواند روشنگر این موضوع باشد که آیا ما قادریم در دو ماه آینده به توافق نهایی دست یابیم یا خیر.

رییس شورای عالی امنیت ملی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه پاسخ سوال فوق مثبت باشد، تصریح کرد: فکر می‌کنم، دو طرف اولاً به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه وضعیت موجود به نفع هیچ‌کس نیست و ثانیاً باور دارند که حل و فصل نهایی به نفع دو طرف، منطقه و جهان خواهد بود.

روحانی با بیان اینکه دولت یازدهم به شکلی جدی‌تر با مذاکرات برخورد کرد، گفت: ایران تصمیم و اراده قاطع برای حل و فصل موضوع هسته‌ای خود دارد و در چارچوب منطق و شفافیت بر سر میز مذاکرات حاضر شده است.

اگر اراده جدی در طف مقابل وجود داشته باشد، دو ماهه به توافق می‌رسیم

رییس جمهوری با بیان اینکه اگر اراده جدی در طرف مقابل هم وجود داشته باشد، در فاصله زمانی دو ماهه پیش رو می‌توان به توافق نهایی دست یافت، گفت: اعتقاد دارم مذاکرات ما در یک سال گذشته کاملاً متفاوت با سال‌های پیش بوده‌ است و این مذاکرات با اراده قوی‌تر، کارشناسی‌تر و شفاف‌تر در حال انجام است به همین دلیل موفقیت اولیه در ژنو حاصل شد.

ایران به دنبال آن است که یکبار برای همیشه این پرونده مختومه شود

روحانی به نیویورک تایمز گفت: نام این مذاکرات «دستیابی به توافق نهایی است»، شاید اگر مذاکرات با هدف دستیابی به توافقی یکساله یا زودتر انجام می‌شد، خیلی زودتر به نتیجه می‌رسید، اما جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن است که یکبار برای همیشه این پرونده مختومه شود.

رییس جمهوری افزود: اگر طرف‌های مقابل حقوق جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو ان‌.پی.تی را در برخورداری از فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کامل و بدون تبعیض قبول داشته باشند، حل و فصل بقیه مسایل آسان است.

روحانی با بیان اینکه بارها اعلام کرده و می‌گوییم که ایران به دنبال سلاح کشتار جمعی نیست، گفت: در صورت به رسمیت شناخته شدن حقوق ایران زمان کافی برای حل و فصل مسایلی نظیر چگونگی برداشتن تحریم‌ها، چگونگی تداوم غنی‌سازی در ایران در چارچوب مقررات ان‌.پی.تی و صدها مورد دیگر در هفته‌های آتی وجود دارد.

رییس جمهوری در عین حال تصریح کرد: اگر به توافقی نرسیم معنایش این نیست که به گذشته باز می‌گردیم، حتماً یک راه چاره دیگری برای کوتاه مدت یا بلند مدت پیش‌بینی خواهیم کرد.

روحانی با تأکید بر اینکه کار سختی در پیش رو داریم، گفت: شما دیدید پس از توافق موقت ژنو هم در داخل آمریکا و کنگره و هم در ایران سر و صداهایی نسبت به آن توافق بلند شد. امروز نیز اگر توافقی رخ بدهد، هم در داخل و هم در خارج انعکاس خواهد داشت. اما بعد از گذشت زمان کوتاهی که گرد و خاک‌ها فرو نشست، خواهند دید که نتیجه برای همگان رضایت‌بخش است.

تروریسم، خشونت و افراطی‌گری خطری جدی برای همه جهانیان است

رییس جمهوری همچنین در ابتدای این نشست با اشاره به سخنرانی سال گذشته خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت: آن روز که اعلام کردم افراطی‌گری و خشونت بزرگترین خطری است که خاورمیانه و جهان را تهدید می‌کند و باید به سمت جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری رفت، شاید برای بسیاری موضوع، واضح و ملموس نبود، اما امسال همه درک کردند که تروریسم، خشونت و افراطی‌گری خطری جدی برای همه جهانیان است.

روحانی افزود: امروز کسی تردید ندارد که باید با تروریست مبارزه کرد اما این سوال مطرح است که چگونه باید مبارزه را انجام داد، چه کسانی و با چه شرایطی داعیه مبارزه با تروریسم داشته باشند و آیا کشورها بدون همکاری با یکدیگر قادرند کاری پیش ببرند و اگر قرار است ائتلافی پیش بگیرند، چه کشوری صلاحیت رهبری این ائتلاف را دارد.

رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: در منطقه ما اگر کشوری مورد حمله تروریست‌ها قرار بگیرد و از ما درخواست کمک کند، ما در مبارزه با تروریسم به آن کشور به اندازه توان خود کمک خواهیم کرد، ما اولین کشوری بودیم که به عراق در این زمینه کمک کردیم و اگر کمک ایران نبود و خود مردم عراق با تمام توان به صحنه نیامده بودند،احتمال اینکه شهرهای بزرگ و بغداد پایتخت عراق در معرض خطر قرار گرفت وجود داشت. ما در این زمینه هیچ همکاری با آمریکا نداشته‌ایم در عین حال در مبارزه با تروریسم جدی هستیم.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه میان دولت قانونی عراق و آمریکا مذاکرات و هماهنگی‌هایی برای حمله به تروریست‌ها وجود دارد، تصریح کرد: موضوع عراق از این نظر با سوریه متفاوت است.

محاکمه سران و اعضای گروه‌های تروریستی ضروری است

روحانی با تأکید بر ضرورت محاکمه سران و اعضای گروه‌های تروریستی خاطر نشان کرد: باید مرکزیت این گروه‌ها و ارتباطاتشان از بین برود، آنها از شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط گسترده با یکدیگر و جذب جوانان ساده‌لوح سوء استفاده می‌کنند، کاری که آنها در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند، نیز مصداق تروریسم است.

قوی‌ترین دولت در مبارزه با تروریسم جمهوری اسلامی ایران بوده است

رییس جمهوری همچنین در خصوص قضاوت مقامات آمریکایی در باره نقش ایران در مبارزه با تروریسم، گفت: آمریکایی‌ها در قضاوت خودشان آزاد هستند اما مردم منطقه به خوبی می‌دانند که قوی‌ترین دولت در مبارزه با تروریسم جمهوری اسلامی ایران بوده و مردم و مقامات ایرانی در سال‌های گذشته قربانی تروریسم بودند، اما همان کسانی که در ایران جنایت انجام داده‌اند امروز به راحتی در برخی کشورهای بعدی و آمریکا زندگی می‌کنند و مورد حمایت هستند.

کشورهای منطقه بیش از دیگران استحقاق رهبری این ائتلاف را دارند

روحانی افزود: آن کشوری که با کمک مردم عراق و روحانیون و مرجعیت شیعه نگذاشت حکومت قانونی بغداد سقوط کند، ایران بود. این در حالی بود که تروریست‌ها در پشت دروازه‌های بغداد حضور داشتند و آمریکایی‌ها گفتند ما اقدامی انجام نخواهیم داد و یا تنها از کنسولگری خودمان دفاع خواهیم کرد.

رییس جمهوری گفت: اگر آمریکا راجع به نقش ایران ادعایی می‌کند، به خوبی می‌داند که نقش ایران در مبارزه با تروریسم غیر قابل انکار است و اما اگر در مورد رهبری مبارزه با تروریست صحبت می‌شود، باید تأکید داشت که کشورهای منطقه بیش از دیگران استحقاق رهبری این ائتلاف را دارند.

روحانی افزود: آنهایی که در بوجود آوردن گروه‌های تروریستی نقش داشتند، پول و اسلحه دادند، تشویق کردند و در رسانه‌هایشان از آنها تجلیل کردند چگونه می‌خواهند ادعای مبارزه با تروریست داشته باشند، این موضوع در ذهن ما نمی‌گنجد و نمی‌دانیم مردم آمریکا چگونه این رفتار عجیب و غریب و متناقض را باور می‌کنند.

رییس جمهوری در بخش دیگری در پاسخ به سوالی پیرامون روابط ایران و عربستان سعودی گفت: ما معتقدیم روابط کشورها در منطقه باید خوب باشد، ایران در یک سال گذشته روابط خوب با همسایگانش را ارتقاء بخشیده و قراردادهای خوبی در عرصه‌های مختلف منعقد کرده‌اند.

روابط ایران و عربستان در حد انتظار دو ملت نیست

روحانی گفت: روابط ایران و عربستان در حد انتظار دو ملت نیست، باید گفت دلیل این مسأله روابط دوجانبه نیست، بلکه اختلاف‌نظرهایی است که بخاطر موضوعات منطقه‌ای داریم، فکر می‌کنم عربستان در ماه‌های آتی به ایران نزدیک‌تر شود و فاصله را خود به خود کم کند زیرا شرایط جدید منطقه‌ای ایجاب می‌کند، عربستان فکر و برنامه نوینی داشته باشد که اگر این تصور درست باشد روابط تهران و ریاض ارتقاء خواهد یافت.

رییس جمهوری در پاسخ به سوال هفته‌نامه نیوزویک و چند رسانه دیگر در خصوص بازداشت یک خبرنگار آمریکایی و همسرش در ایران، با بیان اینکه دستگاه قضا در حال رسیدگی به پرونده این زوجه است، گفت: از لحاظ حقوقی قاضی تنها فرد مطلع از پرونده کسی است که در حال بازجویی است. قضاوت وقتی درست است که پرونده از دادستانی به دادگاه رفته و قاضی حکم صادر کند آن وقت مشخص می‌شود که جرم رخ داده یا خیر و نباید در این خصوص زود قضاوت کرد.

روحانی در پاسخ به پرسش جهت‌دار یکی از حاضران مبنی بر اینکه بازداشت این خبرنگار توسط قوه قضائیه اقدامی علیه دولت بوده است، یا خیر، گفت: من تصور نمی‌کنم که برنامه‌ریزی علیه دولت وجود داشته باشد، این دو نفر تحت بازجویی هستند و پرونده هنوز به نتیجه روشنی نرسیده است و کار ادامه دارد.

رییس جمهوری با اظهار امیدورای نسبت به برخورد عادلانه و قانونی دستگاه قضا با این متهم‌ها گفت: تعدادی از شهروندان ایرانی هم یا مستقیم توسط آمریکا زندانی شده‌اند و یا به درخواست آنها در کشورهای دیگر به زندان رفته‌اند، ما هم این پرسش را داریم که چرا آنها زندانی شده‌اند.

رییس شورای عالی اقتصاد در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت اقتصادی ایران، از بازگشت ثبات، آرامش و امید به ایران و اجرای برنامه‌های پولی و مالی که منجر به کاهش تورم و رشد اقتصادی شده است، خبر داد و گفت: بخش خصوصی در کشور ما به شدت فعال شده است و حضور آنها می‌تواند اقتصاد کشور را متحول کند. ضمن آنکه از بسیاری از کشورها نظیر ایتالیا، آلمان و فرانسه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به ایران سفر می‌کنند و با همتایانشان برای فعالیت و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، راه‌آهن و خودروسازی بحث و بررسی و به توافق نهایی می‌رسند.

انتهای پیام/