سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا، صادرات دارو و کشت فرا سرزمینی را از جمله زمینه های مناسب برای همکاری با این کشور دانست.

به گزارش انعکاس به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، مجید صفّار امروز در دیدار با عباس کمالی، نائب رئیس اتاق تبریز و جمعی از فعالان اقتصادی استان در محل اتاق تبریز با اشاره به جمعیت حدود ۴۰ میلیونی اوگاندا اظهار کرد: حاکمیت اوگاندا علاقه مند به کار با جمهوری اسلامی ایران بوده و آماده تجارت دوسویه با این کشور است.

وی با اشاره به برنامه توسعه ای بیمارستان های اوگاندا توسط دولت این کشور گفت: دولت اوگاندا آماده همکاری با شرکت های دارویی برای توسعه بیمارستان است که با این امر، زمینه برای صادرات داروهای کشور ایران فراهم خواهد شد.

صفّار همچنین یکی دیگر از زمینه های مناسب برای همکاری با این کشور را کشت فراسرزمینی عنوان کرده و گفت: این کشور به لحاظ سرزمینی بسیار حاصلخیز بوده، بارندگی خوبی داشته و محیط مناسبی برای کشاورزی محسوب می شود.

سفیر ایران در اوگاندا همچنین محصول شیشه را مناسب برای صادرات به این کشور دانسته و گفت: هم اکنون تراز تجاری ایران و اوگاندا، ۲.۲ میلیون دلار بوده که از این مقدار ۱.۶ میلیون دلار صادرات ایران به اوگاندا است.

آمادگی فعالان اقتصادی استان برای همکاری های تجاری با اوگاندا

عباس کمالی، نائب رییس اتاق تبریز نیز در این نشست با اشاره به پتانسیل های بالای استان گفت: آذربایجان شرقی ظرفیت بالایی در بحث شیرینی و شکلات، قطعات خودرو، تراکتورسازی و غیره داشته و در حوزه های مختلفی می تواند صادرکننده اقلام به کشور اوگاندا باشد.

وی ادامه داد: همچنین این استان در صادرات شیشه در سطح کشور، رتبه دوم را دارد که با طرح های توسعه ای به زودی به رتبه اول خاورمیانه خواهیم رسید که در این بخش نیز می توانیم صادرکننده خوبی به اوگاندا باشیم.

کمالی با تاکید بر لزوم فعال سازی واحد اقتصادی سفارت گفت: فعالان اقتصادی استان آماده همکاری های لازم با فعالان بخش خصوصی اوگاندا هستند.

لزوم نیازسنجی تجاری از کشور اوگاندا

قاسم قویدل، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه رابطه کشور ایران با بسیاری از کشورهای دیگر به درستی تعریف نشده است، گفت: باید شاهد ریل گذاری های مناسب دولت برای ارتباط با این کشور باشیم و به دنبال این ریل گذاری، زمینه های مناسب را برای فعالیت بخش خصوصی کشور در اوگاندا فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه نیازمند اطلاعات کامل از این کشور به همراه نیازسنجی های تجاری از آن هستیم، گفت: از سوی دیگر باید نحوه مالکیت و واگذاری ها به اتباع خارجی و همچنین شیوه فعالیت سرمایه گذاران در این کشور به درستی تبیین شود.

در این جلسه همچنین مباحثی در خصوص نحوه تعاملات تجاری دو سویه مطرح شد.

  • منبع خبر : فارس