استاندار آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی با هشت میلیارد تن ذخایر معدنی رتبه نخست کشور را در این بخش دارد و در راستای همان حرکتی که سال گذشته شروع شده، ۳۵ معدن راکد استان فعال شده اما هنوز ۳۰۰ معدن مشکل دار داریم که تلاش می کنیم این مشکلات را در اسرع وقت حل کنیم.

به گزارش انعکاس به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، عابدین خرم امشب در آیین افتتاح دهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی در نمایشگاه بین المللی تبریز اظهار داشت: این نمایشگاه حرکت عظیم علمی در تبریز، آذربایجان شرقی و منطقه شمال غرب کشور است و بر همین اساس سعی کرده ایم کار را به خود مجموعه های دانش بنیان ها واگذار کنیم تا کارهای خلاقانه خود را در معرض دید قرار دهند.

وی ادامه داد: از نیمه دوم سال گذشته حرکتی با توجه به مزیت‌های آذربایجان شرقی آغاز و سند جامع استان منبعث از اسناد بالادستی با ۵۰۰ محور تبیین و اولویت‌بندی‌های کوتاه، میان و بلند مدت در آن پیش‌بینی شده که راهبرد جامعه ای برای توسعه استان با نگاهی آینده پژوهانه با اتکا به نقش آفرینی همه بازیگران به ویژه بخش خصوصی است.

استاندار آذربایجان شرقی سه حوزه قطعه سازی و خودروسازی، چرم و صنایع غذایی و معدن را محورهای اصلی این سند برشمرد و گفت: آذربایجان شرقی با هشت میلیارد تن ذخایر معدنی رتبه نخست کشور را در این بخش دارد و در راستای همان حرکتی که سال گذشته شروع شده، ۳۵ معدن راکد استان فعال شده اما هنوز ۳۰۰ معدن مشکل دار داریم که تلاش می کنیم این مشکلات را در اسرع وقت حل کنیم.

وی خاطر نشان شد: در حوزه دانش بنیان هفت محور را تعریف کرده ایم و بر این اساس راهبری زیست بوم نوآوری با ایجاد کارخانه نوآوری در تبریز پس از تهران، توسعه تقاضا محور، افزایش نقش دانشگاه ها و مراکز تحقیقی، ایجاد ارتباط شرکت ها و صنایع بزرگ استان با حوزه دانش بنیان، توسعه حمایت مالی از مجموعه های دانش بنیان، تخصصی کردن مراکز نوآوری رشد و پارک های فناوری و تبدیل استان به قطب صادراتی شمال غرب کشور با استفاده از جوانان دانشمند و دیپلماسی مرزی را پیگیری می کنیم.

خرم تاکید کرد: خروجی همه این اقدامات معطوف به دو هدف اصلی است، نخست اشتغال و دوم صادرات با هدف ارزآوری و پیشنهاد می‌کنیم با توجه به تجارب و ظرفیت‌های آذربایجان‌شرقی و مزیت‌های استان‌های همجوار، زیست بوم فناوری شمال غرب کشور با محوریت آذربایجان شرقی و حمایت وزارتخانه‌های مربوطه شکل گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: در چنین صورتی است که فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر نقطه ثقل بودن تبریز در برهه ها تاریخی و حوزه‌های مختلف کشور، در حوزه دانش بنیان و فناوری نیز محقق خواهد شد و نمایشگاه ربع رشیدی می تواند سکوی پرتابی برای شرکت‌های دانش بنیان استان و منطقه باشد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس