تبریز- جای خالی بازیکنانی از تبریز و آذربایجان شرقی که روزگاری این خطه چند نماینده در تیم ملی فوتبال داشت وبه عنوان مهد پرورش بازیکن در کشور مطرح بود، این روزها در کنار تیم ملی احساس می شود.

به گزارش انعکای به نقل از خبرگزاری مهر تیم ملی فوتبال ایران از آغاز مسابقات جام جهانی که از سال ۱۹۳۰ شروع شده تا به الآن ۶ بار جواز حضور در این رقابت‌ها را کسب کرده است که اولین دوره آن در سال ۱۹۷۸ به میزبانی آرژانتین بوده و به دنبال آن در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، ۲۰۰۶ آلمان، ۲۰۱۴ برزیل، ۲۰۱۸ روسیه شرکت داشت و به رغم تلاش‌های زیاد نتوانست از مرحله گروهی خود صعود کند و امسال نیز در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حضور خواهد داشت و در این بین به مصاف تیم‌های انگلستان، ولز و آمریکا خواهد رفت.

با توجه به اینکه در دوره‌های قبل، تنها در رقابت‌های ۱۹۹۸ فرانسه چهار بازیکن به ترتیب علی دایی، کریم باقری، سیروس دین محمدی، علی اکبر استاد اسدی و همچنین در ۲۰۰۶ آلمان ۲ بازیکن به ترتیب علی دایی و رسول خطیبی، از خطه آذربایجان بودند متأسفانه در ۲۰۱۴ برزیل و ۲۰۱۸ روسیه، هیچ بازیکنی از خطه آذربایجان شرقی و تبریز در مسابقات جام جهانی حضور نداشت.

در گزارش فوق سعی کردیم دلایل عدم راهیابی فوتبالیست‌های آذربایجان شرقی در تیم ملی فوتبال را واکاوی کنیم و در این خصوص با حبیب ستوده نژاد مدیرکل اداره ورزش و جوانان آذربایجان شرقی صحبت کردیم.

جای خالی تبریزی‌ها درتیم ملی/آذربایجان دیگر مهد پرورش بازیکن نیست

باشگاه‌ها در گذشته به دنبال بازیکن پروری بودند، نه قهرمانی

مدیرکل اداره ورزش و جوانان آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه نبود ملی پوش از دیار آذربایجان شرقی برای همه ما یک دغدغه به حساب می‌آید، افزود: یکی از دلایل عدم حضور فوتبالیست این منطقه در تیم ملی فوتبال نبود و یا بهتر بگویم کمتر بودن باشگاه‌های فوتبال است که در گذشته با حضور ۵۷ باشگاه فوتبال در دسته یک، ۲ و سه فعالیت می‌کردند.

حبیب ستوده نژاد با بیان اینکه بیشتر باشگاه‌های فعال در زمینه فوتبال، صنعتی بودند، عنوان داشت: این باشگاه‌ها در امر بازیکن پروری تلاش می‌کردند و حتی بازیکنان مستعد را جذب شرکت‌های خود می‌کردند و همچنین چند تیم نظامی بودند که بازیکنان خدمت مقدس سربازی خودشان را در پا به توپ شدن در این تیم‌ها به اتمام می‌رساندند.

مدیرکل اداره ورزش و جوانان آذربایجان شرقی اضافه کرد: با محدود شدن باشگاه‌های ورزشی به تراکتور سازی، ماشین سازی و شهرداری تبریز و همچنین نتیجه گرا بودن باشگاه‌ها فرصت بازیکن پروری را از باشگاه‌ها موجود گرفت.

وی با اشاره به باشگاه‌هایی همچون بانک ملی و راه آهن، اذعان داشت: باشگاه‌های فوق در امر پرورش بازیکن فعالیت می‌کردند و با انتقال این بازیکنان در تیم‌های بزرگسالان مشکل اصلی آن باشگاه‌ها را نیز برطرف می‌کردند و سال‌ها از قبل این بازیکنان بهره مند می‌شدند و در نهایت نمایندگانی در تیم ملی فوتبال داشتیم.

جای خالی تبریزی‌ها درتیم ملی/آذربایجان دیگر مهد پرورش بازیکن نیست

ضرورت حمایت از تیم‌های پایه

ستوده نژاد بهترین راهکار برای حل این قضیه را در حمایت از تیم‌های پایه عنوان کرده و اظهار داشت: با حمایت از تیم‌های پایه فوتبال بیشترین حرکت در بازیکن سازی را می‌توان انجام داد و همچنین افزایش باشگاه‌ها از دیگر راهکارها محسوب می‌شود چرا که الآن دیگر مثل گذشته نیست که با وجود تیم‌های باشگاهی، بازیکنان به تیم‌های منتخب و بعد به تیم ملی معرفی شوند، امروزه خود باشگاه‌های فوتبال این روند انتقال بازیکن به تیم ملی ثبت می‌کنند.

وی با بیان اینکه بزرگترین امید هواداران فوتبال آذربایجان به باشگاه مس سونگون معطوف است، یادآور شد: باشگاه مس سونگون ورزقان و در رأس آن رسول خطیبی مدیرعامل باشگاه که خود هم به عنوان بازیکن بزرگ وهم مربی توانمند در فوتبال آذربایجان جایگاهی دارد، می‌تواند با برنامه ریزی دقیق و حمایت از تیم‌های پایه هم در فوتبال و هم فوتسال برای سال‌های آینده بازیکن سازی کند.

در حال حاضر در تیم تراکتور بازیکن بومی وجود ندارد

علی ابراهیمیان کاپیتان و مربی سابق تیم تراکتور نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره معتقد است به رغم وجود باشگاه‌های خوب و متعدد که بهای کافی به این باشگاه‌ها نیز داده می‌شد، هر ساله حدود پنج بازیکن جدید و جویای نام به تیم‌های بزرگ تحویل داده می‌شد تا حداقل از این بازکنان استفاده بشود و این انتقال بازیکن باعث دیده شدن و افزایش انگیزه و نهایتاً جذب تیم ملی فوتبال شدن بود.

سرمربی سابق تیم فوتبال ماشین سازی با بیان اینکه در حال حاضر در تیم تراکتور بازیکن بومی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: با اینکه محمدرضا خباری دروازه بان این تیم و اسدی به اردوی تیم ملی دعوت شدند، ولی با بدشانسی اسمشان خط خورد.

جای خالی تبریزی‌ها درتیم ملی/آذربایجان دیگر مهد پرورش بازیکن نیست

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با وجود تیم‌های تراکتور و مس سونگون می‌توان در امر بازیکن پروری تلاش کرد، عنوان داشت: با همدلی مسئولان و اضافه شدن باشگاه شهرداری تبریز در این چرخه می‌توان افت چندین ساله بازکن سازی در آذربایجان را جبران کرد چرا که معتقد هستم با کناره گیری شهرداری از فوتبال حرفه‌ای لطمات جبران ناپذیری را شاهد بودیم.

باید مربیان مجرب در باشگاه‌ها در زمینه استعدادپروری فعالیت کنند

ابراهیمیان با تمجید از تلاش‌های الین دینکا مربی دروازه بان تیم تراکتور، توضیح داد: با جذب این چنین مربیان با تجربه می‌توان با استعداد یابی نفرات مستعد برای آینده فوتبال استان برنامه ریزی کرد همانطور که می‌دانید در گذشته وی با رشید مظاهری کار می‌کرد که دراوج خود بود و الان اخباری با وی تمرین می‌کند و اگر اخباری شانس می‌آورد شاید مسافر جام جهانی بود.

آقای گل لیگ برتر ایران یکی از راهکارهای پرورش بازیکنان مستعد و معرفی به تیم ملی را بکارگیری مربیان و استعداد یابان مجرب عنوان کرده و یادآور شد: با جذب بازکنان با استعداد چه بومی و چه غیر بومی یک نوع سرمایه وارد باشگاه می‌شود و در دراز مدت با درخشش این بازیکنان مصلما به اردوهای تیم ملی دعوت شده و باعث افتخار فوتبال آذربایجان خواهند شد.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر