تبریز- گفت‌وگو از عوامل مهم شکل‌گیری جوامع انسانی است که بستر نگاه مشارکتی و حل مسئله را ایجاد می‌کند اما محدودیت‌ها و نبود این شرایط در جوامع امروزی در این زمینه یک مانع محسوب می شود.

به گزارش انعکاس به نقل از خبرگزاری مهر، فضای گفتمانی سبب ایجاد هویت اجتماعی می‌شود که از سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب است و توصیه شده که جریانات فکری و سیاسی و فضای تضارب آرا در کشور ایجاد شود، قرآن کریم نیز به‌عنوان کتاب هدایتگر انسان‌ها توصیه کرده است انسان باید مطالبه کند.

صاحب نظران اعتقاد دارند برای رشد و توسعه جامعه از جهات گوناگون باید جریان‌های فکری مختلف در فضای آرام گفت‌وگو کنند و به اصطلاح دیالوگ برقرار کنند تا بیشتر شاهد رشد و توسعه جامعه باشیم چراکه فضای گفتمانی باعث پیشرفت انسان می‌شود و هویت اجتماعی او را شکل می‌دهد.

اما گاهی شرایط گفت‌وگو و مطالبه‌گری در جوامع وجود ندارد و از سوی دولتمردان محدودیت‌های مختلفی برای آن تعریف می‌شود.

در جمهوری اسلامی ایران فاصله‌ای میان مردم و مسئولین نیست

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی در رابطه با وضعیت فضای گفتمانی در استان به خبرنگار مهر می‌گوید: فرصت‌های گفت‌وگو و ایجاد فضای تضارب افکار باتوجه به اینکه نظام ما مردمی بوده و تکیه‌گاه آن مردم است، ایجاد شده که در پیشرفت تمامی مسائل نظام مؤثر است و قوانین محکمی هم میان مالکیت و مردم ایجاد شده است.

احزاب بین مردم و دولت باید نقش ایفا کنند چراکه هدف آنها افزایش ارتباط آن قشر با مردم است

تراب محمدی ادامه می‌دهد: باتوجه به اصل ۲۳ قانون اساسی که به نوعی آزاداندیشی را مطرح کرده و اصل ۲۴ قانون اساسی که مطبوعات را آزاد اعلام کرده است مگر اینکه مخل امنیت باشند، در جمهوری اسلامی ایران فاصله‌ای میان مردم و مسئولین نیست.

او می‌افزاید: از سوی مسئولین دولتی تمامی درها برای گفتگو باز است و گروه‌های مختلف هم می‌توانند این برنامه‌ها را ایجاد کنند البته در استانداری آذربایجان شرقی گروه‌های مختلف مردمی آمده و مشکلات خود را بیان می‌کنند.

او تاکید می‌کند: احزاب بین مردم و دولت باید نقش ایفا کنند چراکه هدف آنها افزایش ارتباط آن قشر با مردم است؛ دولت و نظام برای شنیدن هر مسئله‌ای آماده است و بین مردم و مسئولین هیچ فاصله‌ای نیست.

محمدی با اشاره به قوانین اعتراض، خاطرنشان می‌کند: در قانون اساسی هرگونه اعتراضی پیش‌بینی شده است و اصل ۲۷ قانون گفته است هرگونه حق اعتراضی را داریم اما باید مخل امنیت نباشد البته با این تبصره که در قالب احزاب باید بیان شود و آنها وظیفه دارند تا هر جریان وابسته را یک هفته قبل به بخش سیاسی استانداری مطرح و بیان کنند تا یک هفته بررسی شده و تمامی مسئولیت‌های اجتماع آنها مشخص باشد و نوع اعتراض را بیان کنند تا مجوزها صادر شود.

او با بیان اینکه ما آماده هستیم از ظرفیت احزاب بهره‌مند شویم اما گاهاً استفاده نمی‌کنند، می‌گوید: بحث مطالبه گری در اتحادیه‌های صنفی و اتاق اصناف پیش‌بینی شده است که اکنون ۵۷ اتحادیه در استان داریم و افراد می‌توانند مطالبات خود را در انجمن‌های صنفی یا اتحادیه‌ها مطرح کنند تا بررسی کنیم؛ تمامی راه‌ها برای اعتراضات مردمی باز است.

او متذکر می‌شود: گفته شده است مسئولین متکلم وحده هستند اما اکنون همه مسئولین هم پای کار آمده‌اند و این موضوع باید گفت‌وگو میان احزاب و مردم را افزایش دهد تا وقتی احساس مشکل کردند، بیان کنند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی در ادامه بیان می‌کند: جمعیت‌ها و گروه‌ها نیز باید ظرفیت خود را افزایش دهند اما احزاب ظرفیت و جامعیت آن را ندارد که یک اعتراض را عهده‌دار شود؛ باید بالفعل و هماهنگ شوند، آنها حق اعتراض دارند و می‌توانند بیانیه دهند اما باید هماهنگ باشند و در اعتراضات فردی هم سامانه سامد (۱۱۱) در استانداری مستقر است که ۳۰ اپراتور روزانه مشکلات مردم را ثبت می‌کنند و مسئولین استانداری هم یک روز در میان در این اپراتورها حضور دارند و پاسخ می‌دهند.

او یادآور می‌شود: اگر فضای مطالبه گری صحیح نباشد به اغتشاشات منجر می‌شود اما ملت فهیم ایران با تبعیت از رهبر معظم انقلاب این اقدامات آنها را خنثی می‌کنند.

شرایط گفت‌وگو تخصصی و مبتنی‌بر علم و پژوهش باشد

رئیس دانشگاه تبریز نیز با بیان اینکه دانشگاه پیشانی حوادث مختلف است، به خبرنگار مهر می‌گوید: یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند متعال قدرت بیان است که در موجودات دیگر وجود ندارد و اساس بیان، اندیشه است و اگر این بیان مبتنی‌بر علم و پژوهش باشد، می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

صفر نصراله زاده ادامه می‌دهد: دانشگاه به‌عنوان یک مرکز علمی و تحقیق و پژوهش بر مبنای چرایی و چگونگی است به همین علت بحث گفتمان مسئله‌ای طبیعی است و دولت سیزدهم که دولت مردمی است، قصد دارد شرایطی را فراهم کند تا مردم به راحتی با مسئولین ارتباط برقرار کنند که اگر در فضای آرام این موضوع ایجاد نشود، با مشکل مواجه می‌شویم.

او می‌افزاید: در دانشگاه‌ها باید شرایط گفت‌وگو فراهم شود و جامعه نخبگانی به دنبال پرسش باشند و رهبر معظم انقلاب از اولین کسانی بود که مطالبه گری و تولید علم در دانشگاه را تاکید کرده‌اند همچنین خاطرنشان کرده‌اند تا دانشجویان سیاسی باشند البته سیاست زده نه، سیاست از بُعد کشورداری و فهم سیاسی چراکه این افراد مسئولین فردای کشور خواهند بود.

او خاطرنشان می‌کند: مسئولین دانشگاه موظف هستند این شرایط را برای تحقق مردم سالاری دینی بروز و ظهور دهند تا در فضایی آرام و بدون مجادلت، گفت‌وگو ایجاد شود، خوشبختانه این فضا در دانشگاه تبریز ایجاد شده است چراکه در ابتدای مسیر گفتمان‌سازی برای رفع مشکلات جامعه هستیم و فراهم کردن این بستر، مسیری را ایجاد می‌کند تا جوانان بتوانند مشکلات خود را بیان کنند.

دانشگاه به‌عنوان مرکز علمی می‌تواند در ارتباط با مسائل سیاسی و اجتماعی نقش ایفا کند

نصراله زاده بیان می‌کند: دانشگاه به‌عنوان مرکز علمی می‌تواند در ارتباط با مسائل سیاسی و اجتماعی نقش ایفا کند، در دولت جدید هم این موضوع پیش‌بینی شده بود اما جریانات اعتراضی این شرایط را در مهر ماه از ما گرفت، باید کار کارشناسی باشد و به صورت تخصصی مسائل مطرح شوند و سپس مسئولین رسیدگی کنند.

او با تاکید بر اینکه مردم باید کار دولتمردان را رصد کنند و برای تحقق مردم سالار دینی نفش ایفا کنند، می‌گوید: این امر باید کانالیزه شود تا به نتیجه برسد و در بستر زمان محقق شود؛ باید به‌عنوان یک اصل برای بیان نظرات از سوی مردم نهادینه شود.

او با اشاره به اعتراضات اخیر دانشگاهی، اضافه می‌کند: در جریانات دانشگاه اعتراضات در مسیر درستی نبود اما دانشجویان فهیم به این نتیجه رسیدند که این نوع اعتراض سودی ندارد و به گفتگو پرداختند؛ در این قضایا صرفاً شنونده بودیم که ابتدا تریبون آزاد سپس مناظره را برگزار کردیم و نهایتاً این بستر گفتگو افزایش و مسئولین هم حضور خواهند داشت.

او با بیان اینکه بهترین دوران برای تربیت نسل جوان، زمان دانشگاه و مدرسه است، تاکید می‌کند: برنامه‌های ما برای رسیدگی به مسائل جوانان در سالیان سال چالش‌های فراوانی داشته است و در یک سری مقاطع، مطالبات دانشجویی را تقلیل کرده‌ایم، در صورتی که در مسائل مختلفی باید از نظرات آنها استفاده کنیم اما اینگونه مطرح شده است که آنها مسائل علمی را بیشتر باید مطرح کنند.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر