رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: طرح اصلاح الگوی کشت یک طرح فرابخشی و فرادستگاهی است و به عنوان برنامه حاکمیتی مطرح می‌شود که کلیه قوای مملکت در اجرای آن اهتمام کرده و مصوبات لازم برای اینکه تمامی قوا پای کار باشند انجام گرفته است.

به گزارش انعکاس به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی در  گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: اصلاح الگوی کشت از گذشته در قوانین متعدد مخصوصا در قالب قوانین برنامه مطرح و برنامه هایی برای اصلاح الگوی کشت توسط ارگان های ذیربط ارائه شده بود اما متاسفانه اجرای این برنامه ها مسکوت مانده بود در دولت جناب آقای رئیسی، وزیر محترم جهاد کشاورزی، جناب آقای ساداتی نژاد اصلاح الگوی کشت را در راس برنامه‌هایش قرار داد و در برنامه دفاعی خود که در حوزه برنامه تحولی بخش کشاورزی در مجلس از آن دفاع می کرد به اصلاح الگوی کشت اشاره کرده بود. بنابراین به این وعده‌اش عمل کرد و الگوی کشت سرزمین ایران تدوین شد و استان ما هم به عنوان یکی از استانهای کشور از این الگوی کشت بهره مند شد که الگوی کشت استان نیز ابلاغ شده است.

وی افزود: این برنامه اصلاح الگوی کشت کشور براساس شرایط آب و هوایی و پتانسیل هر منطقه، هر شهرستان و شرایط اقتصادی محصول تعریف شده است. اینکه آیا این محصول به لحاظ اقتصادی برای این منطقه مزیت دارد یا نه همه اینها لحاظ شده است و الگویی برای هر منطقه، هر استان و به تفکیک شهرستان و دهستان و براساس اقلیمهای مختلف تدوین شده است.

فتحی ادامه داد: خوشبختانه آقای ساداتی نژاد، در وزارت جهاد کشاورزی تدوین اصلاح الگوی کشت را به خوبی پیش برد و تمامی دستگاه هایی که باید از این طرح حمایت می‌کردند، پای کار آمدند. اجرایی شدن طرح اصلاح الگوی کشت تنها به بخش کشاورزی مربوط نمی شود و این یک اصل هست که تمامی قوا باید همکاری کنند. در واقع این طرح،  فرابخشی و فرا دستگاهی است و به عنوان برنامه حاکمیتی مطرح می‌شود که کلیه قوای مملکت در اجرای آن اهتمام کرده و مصوبات لازم برای اینکه تمامی قوا پای کار باشند انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: این طرح در شورای عالی آب که به ریاست رییس‌جمهور تشکیل می یابد و تمامی وزرا در آن حضور دارد مصوب شده است در مجلس شورای اسلامی نیز رئیس کمیسیون برنامه بودجه مجلس، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در زمان تدوین حضور پیدا کرده و اینها برای اجرای آیین نامه مربوط به الگوی کشت پشتوانه هستند. همه اینها نشان می‌دهد که وزارتخانه برای اجرای الگوی کشت اراده محکمی دارد. خوشبختانه این طرح هم در بین خود کشاورزان و هم در بین مسئولین محلی هم به عنوان یک اصل پذیرفته شده است.

فتحی گفت: در استان آذربایجان شرقی هم بعد از اینکه طرح اصلاح الگوی کشت ابلاغ شد، اولین جلسات مربوط به این طرح در داخل سازمان تشکیل یافته و کارگروه مربوطه در استانها به ریاست آقایان استاندار تشکیل پیدا می‌کند که ما هم پیش‌بینی لازم برای اولین جلسه به ریاست آقای استاندار را انجام داده ایم و به زودی این جلسه برگزار می شود. در واقع می توان گفت همه زیرساخت‌های قانونی الگوی کشت مشخص شده است.

وی افزود: در طرح اصلاح الگوی کشت کشاورزان نقش مهمی دارند و تمام کننده این کار هستند، بعد از اینکه زیرساخت ها فراهم شد و سیاست‌های تشویقی مشخص شد، در قالب آن برنامه مشخص شده کشاورزها باید پای کار باشند تا این الگوی کشت اجرایی شود.

فتحی اظهار کرد: در استان ما به لحاظ قرار گرفتن در حوضه دریاچه ارومیه برای اصلاح الگوی کشت ضرورت وجود دارد و ما حدود هشت سال است تلاش داریم در حوضه دریاچه ارومیه محصولات با نیاز آبی بیشتر را کم کنیم و محصولات با نیاز آبی کمتر جایگزین کنیم. از جمله مهمترین محصولی که در این ارتباط کارشناسان به وفاق لازم رسیده بودند، کلزا بود که در راستای اصلاح الگوی کشت کلزا را جایگزین محصولات با نیاز آبی بیشتر از جمله پیاز، سیب زمینی و یا محصولات جالیزی و صیفی کنیم. در این هشت سال سطح زیر کشت کلزا در استان ما افزایش یافته و  تقریبا رقم مطلوبی حاصل شده است و  امسال نیز در برنامه داشتیم که سطح زیر کشت کلزا را افزایش دهیم و کشتی که اتفاق افتاده  مناسب است. در زمان برداشت کلزا نیز مراقبت‌های لازم باید انجام بگیرد تا محصول مناسبی برداشت کنیم. این برداشت محصول مناسب طبیعتاً انگیزه برای توسعه کشت کلزا را فراهم می کند.

وی بیان کرد: به استحضار کشاورزان می‌رسانم که برای کشت، محصولی که در اجرای الگوی کشت توصیه می‌شود را در نظر بگیرند چرا که برای این محصولات کود یارانه‌ای اختصاص یافته است. اگر کشاورزی از اصلاح الگوی کشت تبعیت نکند از سیاست های تشویقی یعنی نهاده یارانه دار برخوردار نمی‌شود. افرادی که اقدام به کاشت محصولات با نیاز آبی بالا مثل سبزی و صیفی در فضای آزاد کنند، با توجه به اینکه سالهاست کارشناسان ما توصیه می‌کنند محصولات با نیاز آبی کمتر را جایگزین کنند از یارانه نمی توانند استفاده کنند. همچنین برای کشاورزانی که محصولات توصیه شده در اصلاح الگوی کشت را انتخاب کنند تسهیلات بانکی ارائه می شود.

فتحی با اشاره به اینکه کلزا یکی از محصولاتی است که کشت آن شامل مشوق ها می شود افزود: با توجه به نیازمندی کشور و استان در حوزه تأمین روغن مورد نیاز و کنجاله این محصول که مورد مصرف دام و طیور قرار می‌گیرد، کشت کلزا جزء اولویت‌های وزارتخانه است. ما هم در استان کاشت این محصول را توصیه می کنیم. در مدیریت شهرستان ها نیز همکاران ما لیست محصولاتی که به کاشت آنها در اصلاح الگوی کشت تاکید شده به کشاورزان ارائه می کنند و اطلاع رسانی کافی در این ارتباط صورت می گیرد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس