به گزارش خبرنگار انعکاس بناب، هنوز بیش از ۱۰ ماه به انتخابات مجلس دهم زمان باقیست و این در حالی که تنور تبلیغات کاندیداها نیز روز به روز در حال گرم شدن است. هرچه به روزهای انتخابات نزدیکتر می شویم حال و هوای شهرستان بناب بیش از پیش سیاسی شده و روابط اقتصادی و اجتماعی […]

به گزارش خبرنگار انعکاس بناب، هنوز بیش از ۱۰ ماه به انتخابات مجلس دهم زمان باقیست و این در حالی که تنور تبلیغات کاندیداها نیز روز به روز در حال گرم شدن است.

هرچه به روزهای انتخابات نزدیکتر می شویم حال و هوای شهرستان بناب بیش از پیش سیاسی شده و روابط اقتصادی و اجتماعی هم بیشتر تحت تاثیر این رویداد سرنوشت ساز قرار می گیرد.

کاندیداهای احتمالی دوره دهم مجلس شورای اسلامی از حوزه‌های مختلف این روزها علاوه بر دیدارهای چهره به چهره، به نشست‌های خانگی و حضور در برنامه‌‌ها و مجالس عمومی در روزها و هفته‌های اخیر شتاب بیشتری داده‌اند و این در حالی است که احتمال ورود برخی چهره‌های شاخص‌تر به این تبلیغات زودهنگام! نیز طی روزهای آتی وجود دارد و برخی دیگر نیز تبلیغات خود را از طریق فضای مجازی آغاز کرده‌اند.

انتخابات و صحنه گزینش نمایندگان مردم در عرصه‌های مختلف قانون‌گذاری، مدیریت شهری و اداره امور کلان اجرایی کشور همواره یکی از مؤلفه‌های ثبات و برتری نظام جمهوری اسلامی در قیاس با سایر کشورهای منطقه و بسیاری از کشورهای جهان بوده است.

موضوعی که علاوه بر تأمین سیادت مردم بر سرنوشت خویش، شور و نشاط ویژه سیاسی و اجتماعی را در جامعه تزریق می‌کند به گونه‌ای که شاخص‌های منفی اجتماعی در ایام و سال‌های انتخابات به گواه منابع رسمی نزولی می‌شوند. به هر حال این عرصه‌های مهم تعیین سرنوشت علاوه بر مواردی که ذکر شد بدون تردید ده‌ها و صدها نکته مثبت و اثربخشی عمیق در جامعه را در خود دارد که سخن گفتن درباره هر یک از آنها نیاز به گزارش‌های مفصل و گفتگو با کارشناسان حیطه‌های مختلف دارد.

ژست هایی که شریک غم و شادی مردم شدند!

این روزها و حتی خیلی وقت پیش، چهره‌های انتخاباتی که به یک‌باره شریک غم می‌شوند بسیار خنده دارند، با نگاهی به صفوف چنین مراسم‌هایی خواهید دید که همه چهره‌هایی که چند سالی خبری از آنها در مجامع عمومی نبوده است شریک غم و شادی مردم شده‌اند و با احترام ویژه‌ای در برنامه‌های مردمی حضور پیدا می‌کنند.

کاندیداهای احتمالی دوره دهم مجلس شورای اسلامی از حوزه‌های مختلف این روزها علاوه بر دیدارهای چهره به چهره، به نشست‌های خانگی و حضور در برنامه‌‌ها و مجالس عمومی در روزها و هفته‌های اخیر شتاب بیشتری داده‌اند و برخی دیگر نیز تبلیغات خود را از طریق فضای مجازی آغاز کرده‌اند.

عده‌ای هم پا را فراتر نهاده و با در نظر نگرفتن شرایطی که ممکن است بر این مجالس حاکم باشد، حلقه‌های لابی جذب آرا و اعلام کاندیداتوری تشکیل می‌دهند. این همه ماجرا نیست، اگر سری به تالارهای پذیرایی و رستوران‌های شهر بزنید هنوز ماه‌ها مانده به آغاز ایام تبلیغات انتخاباتی، کاندیداها هزینه‌های هنگفتی می‌کنند و سفره‌های گرانی برای مردم تدارک می‌بینند. اما آیا چنین روش‌ها و اقداماتی می‌تواند در کسب و جلب آرای عمومی تأثیرات گذشته را داشته باشد؟

گذشته از این ها، برخی نیز با پخش سی دی های تبلیغاتی بین مردم و حمایت از فقیران جامعه بخصوص وعده وعیدهای وام های کلان و قول شغلهای ناباورانه به مردم سعی در جذب آراء هستند.

هر چند فعالیت‌های انتخاباتی زودرس پدیده‌ای نامیمون است و موضوعی تازه و جدید نبوده و در ادوار گذشته نیز شاهد این تحرکات بوده‌ایم، اما گاهی شکل و رنگ تبلیغات انجام شده بر اثر ایجاد حاشیه‌های مختلف در نوع و شیوه تبلیغاتی، شیوه صحیح خود را از دست داده و تمایلات سیاسی را تبدیل به تعارضات سیاسی می‌کند.

بدون شک نوع نگاه و نحوه عملکرد یک نماینده تا آنجا اهمیت می‌یابد که به عنوان مهمترین شاخص‌های کسب اعتماد مردمی تصمیمات آنان را تحت تأثیر قرار داده و می‌تواند منجر به رأی اعتماد و یا عدم حصول آن شود. از این رو با استناد به اینکه ترازوی مردم بسیار دقیق و میزان است، بهتر آن است که هرگونه اعتمادسازی همراه با شفافیت و صداقت هم در نحوه برخوردهای اجتماعی و هم در اهداف‌گذاری علت و چرایی حضور در عالی‌ترین پایگاه تصمیم‌گیری و قانونگذاری کشور باشد تا مردم نیز به عنوان مهم‌ترین رکن یک جامعه تصمیم نهایی خود را به گونه‌ای اتخاذ کنند که پشتیبانی آنان به عنوان نقطه عطفی در کارنامه وکلایشان بدرخشد.

امروز ۳۶ سال از دموکراسی در جمهوری اسلامی می‌گذرد و امید است فرهنگ مردم سالاری دینی بیش از پیش گسترش یافته تا دیگر شاهد تأثیر پارامترهای قومی، ناهار و شامی در انتخابات و سرنوشت شهرمان نباشیم.

آنچه که در این موقعیت ضروری به نظر میرسد، این است که باید مسئولین ارشد شهرستان به نفرات و کاندیداهای احتمالی که علناً به تبلیغات زودهنگام پرداخته اند تذکرات لازم را مبذول فرمایند تا اینکه فضای سیاسی و انتخاباتی شهرستان در این برهه زمانی غلیظ تر نشود.

معاون سیاسی وزارت کشور هم چندی پیش در ۲۹ فروردین سال جاری خطاب به فرمانداران اعلام کرد که تبلیغات باید فقط یک هفته پیش از انتخابات انجام شود، فرمانداران دقت کنند که با هرنوع فعالیتی قبل از این هفته برخورد قاطع داشته باشند.

انتهای پیام/ش