به گزارش خبرنگار انعکاس بناب، عیسی کلانتری ظهر امروز در همایش احیای دریاچه ارومیه در دانشگاه بناب با اشاره به تهدیدهای جدی بحران کم آبی در کشور، گفت: دولت ها و ملت دست به دست هم دادیم دریاچه ارومیه را خشکاندیم الان هم باید احیاء کنیم، مطالعات نشان می دهد این کار شدنی است اما […]

به گزارش خبرنگار انعکاس بناب، عیسی کلانتری ظهر امروز در همایش احیای دریاچه ارومیه در دانشگاه بناب با اشاره به تهدیدهای جدی بحران کم آبی در کشور، گفت: دولت ها و ملت دست به دست هم دادیم دریاچه ارومیه را خشکاندیم الان هم باید احیاء کنیم، مطالعات نشان می دهد این کار شدنی است اما عزم ملی و جدی را طلب می کند.

وی با بیان اینکه ۳۳ میلیارد متر مکعب سالانه به منابع زیرزمینی افزوده می شود، گفت: این در حالی است که ۵۵ میلیارد متر مکعب برداشت می شود.

DSCF2561

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه ۴۰ درصد حق برداشت آب های ذخیره شده ، مجاز و مازاد آن غیرمجاز است گفت: به طور متوسط مردم سالانه ۷۰ درصد آب ذخیره شده را برداشت می کنند و به مصارف مختلف می رسانند.

کلانتری تصریح کرد: اگر این روند ادامه پیدا کند ۸ سال دیگر شهرستان عجبشیر و سایر شهرستانهای همجوار به طور کلی خشکیده خواهد شد.

وی در عین حال گفت: قبل از اینکه ما از آمریکا و اسرائل ضربه بخوریم از بحران کم آبی ضربه خواهیم خورد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطر نشان کرد: شهدای جنگ تحمیلی برای یک وجب خاک ایران جانها را هدیه این نظام کردند الان کل کشور و سرزمین ایران را کم آبی تهدید میکند، قطعاً ملت ایران با آگاه سازی شما مسئولان و دانشجویان راه درست را انتخاب خواهند کرد و در مصرف آب صرفه جویی خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات خوبی برای احیای این دریاچه صورت گرفته است گفت: با وجود کم آبی ها احتمالا تا ۱۰ سال دیگر به تراز اکولوژیست این دریاچه دست خواهیم یافت.

کلانتری ضمن هشدار به حاشیه نشینان دریاچه ارومیه از آنها خواست منابع زیر زمینی را بی رویه هدر ندهند.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی برای احیای این دریاچه صورت گرفته است، گفت: با وجود کم آبی ها احتمالا تا ۱۰ سال دیگر به تراز اکولوژیست این دریاچه دست خواهیم یافت.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: آب یکی از منابع تجدید پذیر است اما با وجود این به علت استفاده های غیر متعارف از منابع زیر زمینی این نعمت را با دست خود تجدید ناپذیر می کنیم.
کلانتری از مسئولان خواست واقعیات را به مردم بگویند و از کتمان حقایق خودداری کنند چرا که دولت به تنهایی توان احیای دریاچه ارومیه را ندارد و به عزم جدی مردم نیاز داریم.
وی اجرای برخی سیاست های اقتصادی به بهانه افزایش تولید را به ضرر دریاچه ارومیه و مردم دانست و گفت: نباید به هر قیمتی برای بالا بردن میزان تولید جان مردم را به خطر بیندازیم و بی حد و حساب از منابع زیر زمینی برداشت کنیم.
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه بحران کم آبی در کشور جدی است افزود: متوسط بارش های پارسال ۲۰۲ میلیون متر مکعب بود که باید در سیاست های اقتصادی و تولیدی با این حجم بارش تجدید نظر جدی صورت گیرد.
وی افزود: سیاست کاهش مصرف و استفاده بهینه از منابع زیرزمینی باید دشت به دشت و پهنه به پهنه در سراسر کشور به اجرا در آید.

انتهای پیام/ش