به گزارش خبرنگار انعکاس بناب، فرماندار بناب بعد از ظهر دوشنبه در جلسه کارگروه آب و کشاورزی بناب که در حضور دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه ترتیب یافته بود، با ارائه گزارش از منابع زیر زمینی آب در بناب، گفت: در بحث منابع آبی زیر زمینی به تعداد ۳ هزارو ۱۴۵ چاه های مجاز در […]

به گزارش خبرنگار انعکاس بناب، فرماندار بناب بعد از ظهر دوشنبه در جلسه کارگروه آب و کشاورزی بناب که در حضور دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه ترتیب یافته بود، با ارائه گزارش از منابع زیر زمینی آب در بناب، گفت: در بحث منابع آبی زیر زمینی به تعداد ۳ هزارو ۱۴۵ چاه های مجاز در بناب داریم که به میزان مجاز تخلیه سالانه ۴۱ میلیون متر مکعب مصرف میشود.

فرماندار بناب با بیان اینکه پتانسیل منابع زیر زمینی بناب ۵۵ الی ۶۰ میلیون متر مکعب است، گفت: متاسفانه بیش از ۷۰ درصد منابع زیر زمینی صرف محصولات پرمصرف هویج و پیاز میشود.

مقام ارشد شهرستان بناب این وضعیت را خوشایند نداست و گفت: در پی جلساتی که در روستاهای حاشیه دریاچه ارومیه با روستائین عزیز دادیم و همچنین به دنبال آگاه سازی مردم از بحران کم آبی، خوشبختانه خروجی این صحبتها و جلسات و آگاه سازی مردم باعث شده که در سال ۹۳ به میزان ۴۵۰ الی ۵۰۰ هکتار کاشت محصول پیاز کاهش بیابد و این در حالیست که ما به میزان ۳٫۵ میلیون متر مکعب کاهش برداشت آبهای زیز زمینی را داشته ایم.

فرماندار بناب با بیان اینکه این کارنامه برای ۴ ماهه گذشته بناب خوب است، گفت: امیدواریم در سال ۹۴ بتوانیم این اقدامات را دو یا سه برابر انجام دهیم.

وی خطاب به دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه، یکی از نیازهای اساسی شهرستان بناب جهت جلوگیری از هدر رفت آب را بتن کردن کانالهای سنتی کشاورزی دانست و گفت: برای انجام این اقدامات نیاز به اعتبار داریم که انشاالله با عنایت ستاد احیای دریاچه ارومیه این کارها عملیاتی خواهد شد.

فرج اللهی تامیه لوله جهت انقال آب به طول ۲۰۰ کیلومتر برای تسهیل و صرفه جویی در انتقال آب به مزارع و باغات را مطالبه مردم بناب دانست و گفت: برای این کار مبلغی حدود ۱۶ ملیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است که در صورت محقق شدن ما خواهیم توانست در مصرف آب به میزان ۱ میلیون و ۸۵۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی کنیم.

در خاتمه این جلسه تمامی موراد پیشنهادی در جهت احیای دریاچه ارومیه توسط مسئولان بناب ارائه شده و مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/ش