به گزارش انعکاس بناب به نقل از ۵۹۸، «این چه جهانیست که نوشیدن می نارواست؟ / این چه بهشتیست درآن خوردن گندم خطاست؟» این مطلع یکی از اشعار معروف خواننده‌ای به نام «پرواز همای» است. خواننده‌ای در سبک موسیقی سنتی که چند سالی را در خارج از کشور فعالیت می‌کرده و دلیل این فعالیت هم […]

به گزارش انعکاس بناب به نقل از ۵۹۸، «این چه جهانیست که نوشیدن می نارواست؟ / این چه بهشتیست درآن خوردن گندم خطاست؟» این مطلع یکی از اشعار معروف خواننده‌ای به نام «پرواز همای» است.

خواننده‌ای در سبک موسیقی سنتی که چند سالی را در خارج از کشور فعالیت می‌کرده و دلیل این فعالیت هم خواندن اشعاری بوده که جنبه کفرآمیز داشته است. یکی از معروفترین آن‌ها ترانه «این چه جهانیست» می‌باشد که از زمان تولید و پخش آن نظرات اعتراضات بسیاری نسبت به مضمون کفرآمیز این ترانه مطرح شد.

 

اما همای علاوه برخواندن این نوع ترانه‌ها در طول این چند سال گذشته و در دورانی که با مخالفت وزارت ارشاد نمی‌توانست مجوز رسمی جهت برگزاری کنسرت در ایران را دریافت کند، در قالب کنسرت‌هایی با عنوان «تور کنسرت‌های امریکا  (Disney Hall)» و «تور کنسرت‌هایی از هامبورگ تا هلند» فعالیت زیادی در خارج کشور داشت و در کنار چهره‌های مسئله‌دار بسیاری ظاهر شد.

حضور او در کنار افرادی همچون «دریا دادور» و «فرشته ملک فرنود» و «یلدا عباسی» در کشور آمریکا و تمرینِ ساز و آواز در کنار آن‌ها که با پخش فایل‌های صوتی و تصویری جلسات مشترک آن‌ها در فضای مجازی همراه بود، باعث شد که چهره‌ی واقعی او بیش از پیش در نظر همگان آشکار شود. بعد از آن هم برگزاری کنسرتی مشترک به نام «عشق، عقل و آدمی» با دریا دادور در شهر لندن تفکرات واقعی او را نمایان‌تر کرد.

«سعید جعفرزاده احمد سرگورابی» یا همان «پرواز همای» که در گیلان متولد شده است، در روزهای آغازین کارش از اشعار شاعرانی همچون پروین اعتصامی و صغیر اصفهانی استفاده کرد و بعد از آن که توانست مخاطبی برای خود جذب کند، به سراغ اشعاری کفرآمیز آمد که بیشتر آن‌ها را خود او سروده بود و در اوج گستاخی به پایه‌های اعتقادی ادیان ابراهیمی می‌تازد و مفاهیم همچون بهشت و جهنم را زیر سوال می‌برد!

پرواز همای که به گفته خودش از طرفداران پر و پاقرص زبان پارسی محسوب می‌شود و اصلا با همین بهانه نام خود را عوض کرده است، در روزهایی که در خارج از کشور فعالیت می‌کرد بارها با شبکه‌های ماهواره‌ای ضدنظام مصاحبه کرد که از جمله‌ی آن‌ها مصاحبه با «شباهنگ» و مصاحبه با «امیر مهیم» شاعر فراری از کشور بود که یکی از برنامه‌سازان بی‌بی‌سی فارسی محسوب می‌شود.

اما به تازگی خبری توسط رسانه‌های مختلف منتشر شده است که در آن از گرفتن مجوز برگزاری کنسرت در ایران توسط این خواننده خبر می‌دهد. کنسرتی که به گفته سیدعلی نیکونیا، مدیر دفتر تولید و روابط عمومی موسسه آوای هنر قرار است در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شود و این یعنی بلند شدن صدای کفرخوانی در کنار گوش دولت!

 

انتهای پیام/ط