به گزارش خبرنگار انعکاس بناب، ۲۶ ژانویه مصادف با ۶ بهمن ماه، روز جهانی گمرک، فرصت مناسبی شد تا ضمن گرامیداشت این روز به زحمتکشان مرکز گمرک بناب، مصاحبه کوتاهی را با آقای الهی زاده رئیس دفتر گمرک بناب داشته باشیم. انعکاس بناب: آقای الهی زاده لطفا ابتدا از روند و مراحلی که یک کالا […]

به گزارش خبرنگار انعکاس بناب، ۲۶ ژانویه مصادف با ۶ بهمن ماه، روز جهانی گمرک، فرصت مناسبی شد تا ضمن گرامیداشت این روز به زحمتکشان مرکز گمرک بناب، مصاحبه کوتاهی را با آقای الهی زاده رئیس دفتر گمرک بناب داشته باشیم.

P1120132

انعکاس بناب: آقای الهی زاده لطفا ابتدا از روند و مراحلی که یک کالا از مبدا تا صادر شدن طی می کند را توضیح دهید و اینکه معمولا شما با چه اداره هایی در تعامل هستید؟

کالایی که توسط کارشناس احراز شد احتمال دارد در سه مسیر قرار بگیرد، مسیر سبز، زرد و قرمز. در مسیر سبز کالا رویت و ارزیابی نمی شود، فقط طی چند مرحله به صورت سیستمی انجام می شود؛ هزینه از طریق دستگاه پوز پرداخت شده و در نهایت با صادر شدن پته الکترونیکی، ارزیاب موظف بوده سر ماشین بار رفته و خودروی خود را پلمپ زنی کند و ادامه کار صادرات صورت می گیرد.

در مسیر زرد کمی بررسی زیاد می طلبد، طبق اسناد،کالا با استانداردهای موجود تطبیق داده میشود؛ کارشناس می تواند کالا را در این مرحله رویت کند و در نهایت پس از تایید، کارهای سیستمی انجام گرفته و پلمپ زده و صادر می شود.

در مسیر قرمز ارزیاب موظف است که کالا را رویت کند و تمام مشخصات کالا را در پشت برگه اظهارنامه صادراتی قید کند و در این مرحله از لحاظ مجوز بهداشتی و استاندارد بررسی می شود و زمانهای مختلفی برای اینها مد نظر است.

زمانی که برای مسیر سبز طی میشود یک ساعت است، که در طی آن باید تمام کارهای مربوط به صادرات انجام گیرد که در گمرک بناب این مدت خیلی کمتر است.

زمان برای مسیر زرد ۲ ساعت است و برای مسیر قرمز نیز یک روز می باشد یعنی ۸ ساعت کاری است که از نظر زمان سنجی،گمرک بناب در سطح زمانی خوبی قرار دارد؛ یعنی کالایی که  مثلا امروز اظهار صادرات میکند، درخواست در کارتابل اداره ما ثبت شده و مجوزهای لازم از اداره صنعت و معدن و تجارت و اداره استاندارد برای صادرات اخذ میشود.

نباید بیش از زمان تعیین شده بماند مگر اینکه ایراد در سیستم باشد، یعنی در روز اظهار باید کالا ترخیص شده و به گمرک مقصد راهی شود.

صادرات فرش، پوست و چرم از گمرک سهلان و پسته چون جزو گمرکات تخصصی می باشد از تبریز صورت می گیرد و از گمرک بناب ممکن نیست.

 

انعکاس بناب: از عملکرد و آمار صادرات و واردات این گمرک تا این لحظه بگویید؟

گمرک بناب در تاریخ ۹۳/۱۱/۲۳ با حضور مسئولین شهرستان، فرماندار محترم، نماینده و مهمانانی از تهران با دستان توانمند رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران آقای دکتر کرباسیان افتتاح شد.

از زمان افتتاح تا به امروز فعالیت خود را شروع کرده ایم، یک سری مشکلات در رابطه با این سیستم جامع گمرکی از راه دور بود که الان به یک سیستم یکپارچه در کل ایران به اجرا در آمده است.

طی ۱۱ ماه گذشته، ۲۱ هزار تن انواع کالا تا به امروز از بناب به سایر کشورها کالا صادر شده است که ارزش آن در حدود ۴۱ میلیون و ۵۰۰ دلار  براورد شده است، این برای شهرستانی مثل بناب یک صادرات با ارزش می باشد.

 

انعکاس بناب: چه کالاهایی معمولا از این گمرک صادر و به کدام کشورها بیشتر ارسال می شود؟

کالاهای صادراتی اکثرا شامل انواع خشکبار(کشمش انگوری، تیزابه و سلطانی) انواع مواد لبنی(ماست و دوغ) انواع مواد شیمیایی(مایع ظرفشویی، مایع سفیدکننده، مایع جرم گیر و شامپو) انواع لوازم خانگی (بخاری برقی و گازی)که از طریق شرکت کاوه افروز به شرکت عراق صادر می شود، رب گوجه فرنگی و دام  مرغ، انواع خرما (سایر، استمیران و مضافتی شیره خرما)، موتورسیکلت، انواع میلگرد در سایز های مختلف، انواع مواد غذایی شامل کیک ساده و شکلاتی، انواع شیشه به صورت(آیینه ،جام وساده) از این گمرک به کشورهای مختلف صادر می شود.

علاوه بر این شایان ذکراست که اکثر کالاهای خشکبار شهرستان های هم جوار نیز از گمرک بناب صادر می شود.

صادرات اکثرا به کشورهای اروپایی،یونان، الجزایر، مجارستان، بلغارستان،آذربایجان،سوریه،روسیه، ترکیه، اسپانیا، لبنان، عراق، مصر و کشورهای همسایه از جمله به عربستان و امارات که اخیرا با توجه به اینکه اتحادیه عرب تحریم هایی را بر علیه کشورمان اعمل کرده اند، این صادرات کاهش یافته است.

 

انعکاس بناب:این گمرک تا چه اندازه توانسته است به تولید و صادرات در این شهرستان کمک کند؟

شاید تاسیس گمرک در مقدار تولید تاثیر نداشته باشد، ولی در فرایند رسیدن کالا به دست مشتری می تواند نقش بسزایی داشته باشد که این را باید از تولیدکنندگان پرسید که چقدر در این مورد راحت شده اند.

از زمانی که گمرک بناب در فعالیت است به جرأت می توان گفت که به صورت شبانه روزی در خدمت تولید کنندگان بوده ایم، یعنی نشده که شرکتی زنگ بزند و درخواست صادرات کند و ما بگویم برای فردا بماند این کار صورت نگرفته و ان شاءالله تا زمانی که در خدمت هستیم، اجازه نخواهیم داد که این امر اتفاق بیافتد.

 حالا احتمالا نسبت به این موضوع شاید شیطنت هایی وجود داشته باشد ولی بنده هم فرزند بناب هستم تلاشمان این است که برای شهرمان خدمت بکنیم، اگر از صادر کنندگان و واحدهای تولیدی بپرسید نسبت به وجود گمرک در بناب رضایت خوبی دارند.

گمرک بناب فعلا مجوزی برای واردات ندارد ولی مجوزصادرات را دارد که با این لحاظ هیچگونه فعالیتی در زمینه واردات تاکنون نداشته ایم.

 گمرک بناب چون دفتر گمرکی بوده و اداره نیست، با این حال با تلاش مسئولین انشالله در آینده نزدیک شاهد اخذ مجوز واردات نیز خواهیم بود.

 

انعکاس بناب: در دفتر گمرک بناب چند نفر مشغول هستند و چه کارهایی انجام میدهند؟

فعلا در این دفتر۲نفر کارمندبه صورت رسمی در دو شاخه ی فنی واداری،پشتیبانی مشغول به خدمت هستیم که یکی من هستم که از  گمرک سهلان آمده ام  و دیگری از گمرک مراغه آمده و در حال حاضر مشغول هستیم. این توانمندی که بنده در عرض مدت یک سال از واحدهای تولیدی بناب دیدم  واقعا نیاز هست که تعداد  این افراد زیاد شوند و فکر می کنم که مسئولین و ناظرین کل استان در نظر دارند در آینده ی نزدیکی نیروی بیشتری به این مرکز اختصاص دهند.

همانطور که گفتیم عملکرد گمرک در دو شاخه فنی و امور ادرای و پشتیبانی است  که برای گمرک بناب چون پست بنده فنی می باشد، کارهای صادرات را فقط یک نفر انجام میدهد، من خودم کارشناس احراز و کارشناس سرویس ارزیابی و در نهایت مسئول سالن، اظهارنامه را امضا نموده  و در سیستم آن را تایید می کنم. فعلا این کارها را فقط من انجام میدهم و همکار ما هم فقط کارهای ثبت اداری و گزارشات ماهانه راانجام می دهند.

 

انعکاس بناب: میزان صادرات در کشور را چطور ارزیابی می کنید؟

حالا برجام اجرا شد و برنامه گمرکی ایران در مورد پسابرجام این است که بتوانند خیلی خوب صادرات انجام دهند الان دولت بر صادرات غیر نفتی زوم کرده است، که انشالله بعد از پسابرجام صادرات غیر نفتی افزایش پیدا خواهد کرد و انشااالله که صادرات بناب نیز بیشتر باشد.

از آنجایی که سیاست دولت حمایت از تولید داخلی می باشد و این امر با مسدود کردن راه واردات و باز گذاشتن راه صادرات میسر خواهد بود که تولید کننده بتواند با کالای وارداتی رقابت کرده و کالای خود را به ممالک دیگر صادر کند.

دولت باید جلوی واردات را کمی بگیرد و واردکنندگان نیز گرایش به سمت تبلیغ و تولید کالای ایرانی داشته باشند که به نظرم در مورد صادرات خیلی  تاثیرگذار خواهد بود.

P1120136

انعکاس بناب: به نظر شما برداشتن تحریم ها تاثیری در صادرات و واردات خواهد داشت؟

از آنجایی که سیاست دولت تعامل سازنده با تمام کشورهای همسایه می باشد، انشالله که صادرات بناب رونق خواهد گرفت.

البته تحریم هایی که از طرف آمریکا و اتحادیه اروپا در امر تجارت بود، برداشته شد این گونه به نظر نیاید که بعد از این سیل کالاهای وارداتی را به ایران خواهیم داشت.خیر. فرمایش آقا درست و بجاست که می فرمایند اقتصاد مقاومتی به منزله این است که دیگر ما کالاهای لوکس را وارد نکنیم یعنی تولید داخل را تقویت کنیم.

ما باید از واحدهای تولیدی مملکت خود حمایت کنیم و کالای خود را صادر کرده و با کالای خارجی رقابت کنیم، الحمدالله الان در کشورهای منطقه و حتی کشورهای اروپایی برای کالاهای صادر شده ایرانی بازار خوبی فراهم است.

 

انعکاس بناب: آقای الهی زاده ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید اگر حرفی باقیست می شنویم.

ممنون از لطف شما که زحمات زیادی در عرصه رسانه می کشید، فقط یک خواهش از مسئولان دارم، ساختمان دفتر گمرک بناب به صورت استیجاری از طرف اداره صنعت معدن و تجارت و فرمانداری بناب به مدت ۲سال تامین شده است، خواهشم از مسئولین بناب و ناظر گمرکات استان آقای عباس زاده این است که ساختمانی در اختیار گمرک بناب قرار گیرد که بتوان با دلگرمی بیشتر به کارها ادامه داد.

اکثر رانندگانی که مراجعه  می کنند بالای ۹۰ درصد اهل ترکیه هستند، ما برای خوردن و آشایدن، وضو و نماز و… امکانات کم داریم، اگر امکانات خوبی برقرار باشد نشان دهنده سربلندی شهرستان و در رأس آن باعث سربلندی ایران خواهد شد.

سرویس های بهداشتی این شهرک اصلا  برازنده بناب و مملکت ما نیست. نه تنها آب شرب پیدا نمی شود، بلکه برای شستشو هم آبی نیست، که لازم است مسئولان در این موارد همت بیشتری نمایند.

انتهای خبر/ش