به گزارش انعکاس بناب، ولی الله فرج اللهی عصر چهارشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان بناب که با حضور رضا استادرحیمی مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری آذربایجان شرقی ترتیب یافته بود، به صادرات ۳۸ هزار تنی انواع محصولات کشاورزی در طول یک سال گذشته از بناب به خارج از کشور اشاره کرد و گفت: بناب […]

به گزارش انعکاس بناب، ولی الله فرج اللهی عصر چهارشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان بناب که با حضور رضا استادرحیمی مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری آذربایجان شرقی ترتیب یافته بود، به صادرات ۳۸ هزار تنی انواع محصولات کشاورزی در طول یک سال گذشته از بناب به خارج از کشور اشاره کرد و گفت: بناب رتبه نخست استان را در بحث صادرات به خود اختصاص داد.

وی همچنین به ظرفیت و پتانسیل های داخلی شهرستان بناب اشاره و تصریح کرد: شهرستان بناب در جذب مشارکت های مردمی نیز توانسته رتبه اول استان را به خود اختصاص دهد و ثمره آن آغاز احداث ۱۵ باب فضای آموزشی با صرف اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان است که از سوی خیرین شهرستان پرداخت شده است.

نماینده عالی دولت در شهرستان بناب با اشاره به تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای دریاچه ارومیه نیز افزود: شهرستان بناب در این بحث توانسته رتبه اول استان را به خود اختصاص دهد و آن را عملیاتی کند و با توجه به اجرای برنامه های فرهنگی و بحث تغییر الگوی کشت روستای قره چپق بناب به عنوان پایلوت در اجرای این طرح انتخاب شده است.

فرج اللهی تأکید کرد: با اجرای این طرح ۸۰۰ هکتار سطح زیرکشت پیاز در شهرستان به ۱۰ هکتار کاهش یافته که با صرفه جویی ۴ میلیون متر مکعب آب در جهت احیای دریاچه ارومیه قدم بزرگی برداشته است.

وی در ادامه سخنان خود با تشریح دستاوردهای مختلف دولت گفت: علیرغم محدودیت های منابع مالی از سال ۹۲ تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار به دهیاری های شهرستان اختصاص یافته است و علاوه بر آن ۵۲ میلیارد ریال برای اجرای طرح های بنیاد مسکن شهرستان تخصیص یافته است.

رئیس شورای اداری شهرستان بناب افزود: در این راستا از محل اختصاص قیر رایگان بالغ بر ۱۰ کیلومتر مسیر راه روستایی در این شهرستان آسفالت ریزی شده است که این نشان از توجه بیش از پیش دولت یازدهم به عمران و آبادانی روستاها است.

شهرستان ۱۴۰ هزار نفری بناب در ۱۱۰ کیلومتری جنوب استان آذربایجان شرقی با دارا بودن دانشگاه ها و مراکز علمی مختلف و همچنین حوزه علمیه بسیار قوی حضرت ولی عصر(عج) در کشور به عنوان شهر حوزه و دانشگاه معروف است ضمن اینکه این شهرستان با داشتن شهرک صنعتی بزرگ با صنایع و واحدهای کوچک و بزرگ تولیدی و در رأس آن مجتمع های بزرگ تولید فولاد و تهیه ۲۰ درصد فولاد مورد نیاز کشور به شهر صنعت مشهور است.

تجارت و بازرگانی در سطح بالا یکی از مشاغل اولیه و ریشه دار مردم این شهرستان با گردش های مالی بسیار بالاست و فعالیت های اقتصادی مختلف از جمله صادرات محصولات کشاورزی، لبنی، صنعتی و نیز واردات انواع مواد اولیه در کنار سخت کوشی مردم آن از این شهر یک شهر اقتصادی نمونه ساخته که زبانزد خاص و عام است.

علاوه بر آن، تولید پیاز مخصوص این شهرستان در سال های نه چندان دور و محصولات باغی شاخصی چون انگور و خیار خوشمزه و مشهور بناب از سویی آن را شهری کشاورزی معرفی می کند و کباب لذیذ بناب هم که به تعاریف خاصی نیاز ندارد و مردم ایران زمین در هر جای آن و حتی مردم خارج از مرزها نیز آن را می شناسند.

اما مهمترین شاخصه شهر بناب و مردم آن از قدیم الایام مذهبی بودن و مهمان نواز بودن است که این دو شاخصه مردم این شهر را از سایر شهرها متمایز می کند، همچنان که زبان و لهجه شیرین مردم بناب خوشایند همگان است.

شهرستان بناب به واسطه تاریخی بودنش دارای میراث و یادگارهای گرانبهای مختلف از گذشتگان خود است. همچون اماکن تاریخی مختلف از مساجد تاریخی تا روستای صور که دیدن آنها برای هرکسی آرزوست.

انتهی پیام/مهر