به گزارش انعکاس بناب به نقل از فارس، سعید قاسمی‌وند عصر امروز در مصاحبه‌ای با خبرنگاران به مناسبت هفته قوه قضائیه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیرماه و در رأس آن شهید مظلوم دکتر بهشتی با ذکر جمله معروف «ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت» آن شهید بزرگوار اظهار امیدواری کرد که ادامه […]

به گزارش انعکاس بناب به نقل از فارس، سعید قاسمی‌وند عصر امروز در مصاحبه‌ای با خبرنگاران به مناسبت هفته قوه قضائیه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیرماه و در رأس آن شهید مظلوم دکتر بهشتی با ذکر جمله معروف «ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت» آن شهید بزرگوار اظهار امیدواری کرد که ادامه دهنده راه این شهید مظلوم باشیم.

وی سپس با بیان اینکه در جریان سال ۹۴ تعداد ۱۸ هزار فقره پرونده وارد سیستم قضایی شهرستان شده است؛ گفت: اگر این تعداد پرونده را در شعبات فعال دادگستری بناب تقسیم کنیم به طور میانگین به هر شعبه در سال یک هزار و ۵۰۰ فقره پرونده تعلق می گیرد که در هر ماه میانگین ۱۲۵ فقره پرونده برای هر شعبه را شامل می‌شود.

رئیس دادگستری شهرستان بناب افزود: میانگین ورود تعداد پرونده به دادگستری بناب در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ تعداد ۳۰۰ فقره پرونده افزایش یافته است.

قاسمی‌وند در عین حال تصریح کرد: در کنار این میزان پرونده در یک سال گذشته تعداد ۷ هزار پرونده نیز وارد شوراهای حل اختلاف شده است و اگر این پرونده ها را نیز به شعبات فعال تقسیم کنیم برای هر شعبه یک هزار پرونده تعلق می‌گیرد.

وی با اشاره به افزایش تعداد ۳۰۰ پرونده در شهرستان بناب این افزایش را ناشی از تغییر قانون شوراهای حل اختلاف دانست و گفت: قبل از اصلاح قانون تخلفات جرایم رانندگی بدون پروانه بود که به شوراهای حل اختلاف ارجاع داده می شد و اکنون به دادگستری ارسال می‌شود.

این مقام قضایی با بیان اینکه در خدمت مردم بودن برای ما یک اصل تلقی می‌شود؛ گفت: دادگستری در راستای اجرای عدالت و نظارت بر قوانین و رسیدگی به شکایت و تحقق بخشیدن به منویات مقام معظم رهبری فعالیت می‌کند.

قاسمی‌وند تأکید کرد: هر قدر پرونده‌های قضایی شهرستان بین مردم در کمال حفظ حرمت همدیگر حل شود قطعاً شاهد کاهش تعداد پرونده‌های قضایی خواهیم بود که نشان از ارتقای فرهنگ عمومی جامعه است.

وی با دادن این نوید به مسوولان و شهروندان بنابی که بر اساس بررسی‌های بعمل آمده در سال ۹۴ یک شاخص امتیاز ویژه در روند رسیدگی به پرونده‌ها مشاهده شده به حول و قوه الهی در طول سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ ۲۰ درصد شاهد کاهش طلاق در شهرستان بناب بوده‌ایم که یکی از شاخصه های بسیار مهم ارزیابی فرهنگ عمومی جامعه مخصوصاً فرهنگ حاکم بر خانواده‌ها لحاظ شده است.

کاهش ۲۰ درصدی طلاق در بناب

رئیس دادگستری بناب در عین حال تصریح کرد: اگر چنانچه هر یک از مراجع دیگری غیر از مراجع قضایی با ارائه آمارهایی از وضعیت طلاق گزارش و آمار دهد آن آمارها را قبول نداریم و ارائه آمارهای دیگر غیر از دستگاه قضایی در خصوص طلاق آمارهای غیرواقعی هستند.

قاسمی‌وند افزود: بنده این موفقیت بزرگ را به مردم شهیدپرور و غیرتمند بناب تبریک عرض می‌کنم که موفق شدند آمار طلاق را در شهرستان خود ۲۰ درصد کاهش دهند و امیدواریم این روند کاهش طلاق کماکان در این شهرستان ادامه یابد و در آینده نزدیک شاهد ریشه‌کنی طلاق در منطقه باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در اینجا لازم می‌بینم از تلاش‌های صمیمانه همکاران قضایی و گرانقدر اداری و اعضای شوراهای حل اختلاف شهرستان که برای کاهش پرونده های وارده و خصوصاً طلاق تلاش و جدیت کردند تشکر کنم.

رئیس دادگستری شهرستان بناب در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در امور کیفری پرونده‌های مربوط به ضرب و جرح با تشکیل یک هزار و ۴۵۸ فقره پرونده رتبه نخست پرونده های متشکله در امور کیفری شهرستان را تشکیل می‌دهد؛ گفت: جرایم ناشی از رانندگی، توهین و تخریب اموال منقول و غیرمنقول رتبه های بعدی تشکیل پرونده‌های کیفری بناب را شامل می‌شوند.

قاسمی‌وند یادآور شد: پرونده‌های مربوط به مطالبات وجه چک نیز با یک هزار و ۱۶ پرونده بیشترین پرونده را به خود اختصاص داده است که قطعاً و بدون شک با مراوده‌های اقتصادی مردم این شهرستان عجین است و هر قدر رونق اقتصادی در یک شهر زیاد باشد قطعاً ورود چنین پرونده‌هایی به محاکم قضایی نیز بیشتر می شود و افزایش می‌یابد.

وی تأکید کرد: اگر امروز شاهد کاهش ۲۰ درصدی طلاق در بناب هستیم بی‌شک و بدون اغراق در سایه استفاده از ظرفیت و پتانسیل ریش سفیدان در شوراهای حل اختلاف و افراد دارای نفوذ کلام و معتمدین محل و با بسیج چنین افرادی این موفقیت در شهرستان بناب حاصل شده است و جا دارد از این بزرگواران خالصانه تقدیر و تشکر کنم.

انتهای پیام/ش