به گزارش انعکاس بناب، فرصتی جستیم تا به دیدار فرهنگ فراموش شده سینما در شهرستان بناب برویم، تا شاید بهانه ای باشد یادآور تفریحات سالم، این فرهنگ دیرینه و ارزش های اجتماعی آن شویم. به جهت دریافت اطلاعات بیشتر به مصاحبه با مدیریت سینما فرهنگ بناب رفتیم، باشد که تاثیر فرهنگ استفاده از سینما را […]

به گزارش انعکاس بناب، فرصتی جستیم تا به دیدار فرهنگ فراموش شده سینما در شهرستان بناب برویم، تا شاید بهانه ای باشد یادآور تفریحات سالم، این فرهنگ دیرینه و ارزش های اجتماعی آن شویم.
به جهت دریافت اطلاعات بیشتر به مصاحبه با مدیریت سینما فرهنگ بناب رفتیم، باشد که تاثیر فرهنگ استفاده از سینما را در جامعه اجتماعی و شهرستان بناب بازتاب دهیم.

محمد حسین داودی در زمستان ۱۳۵۳ در شهر بناب دیده به جهان گشود، پس از اتمام تحصیلات وارد آموزش و پرورش شد، از آنجایی که علاقه وافری به موسیقی داشت سه تار را همزمان با تئاتر از دوران دبیرستان شروع کرد و همزمان در دو رشته هنری به فعالیت پرداخت، پس از مدتی نویسندگی در کنار کارگردانی و بازیگری را تجربه کرد.

حاصل تلاش و فعالیت بیست و پنج ساله وی نگارش آثاری موفق و تولید کارهایی ارزشمند در زمینه های مختلف هنر نمایش بود، حضور در جشنواره های سراسری و کسب عناوین مختلف مهر تاییدی بر تلاش خلاقانه ی این هنرمند در عرصه هنر نمایش محسوب میگردد.

با شناخت کوتاه از بیوگرافی این هنرمند بنابی، در ادامه توجه شما را به گفتگو با این هنرمند جلب می نماییم.

انعکاس بناب: به نظر شما چه اتفاقی برای سینمای شهر افتاد؟
از زمانی که تنهاترین سینمای شهر همچون بیشتر سینماهای کشور به تعطیلی کشانده شد، روند فراموشی سینما آغاز گردید و این روند نامبارک هم‌زمان گردید با پدیده‌های نوظهوری همچون: اینترنت، ماهواره و همچنین گوشی‌های هوشمند و… که می‌توانست تا حدودی جای خالی سینما را پر کند. در مقابل دهه ۵۰ و ۶۰ نسلی ظهور کرد که پرده‌ی سینما جعبه‌ی جادویی بود که بعداً همین جعبه را نیز می‌توانستند در جیب خود حمل کنند، این نسل که تجربه‌ی حضور در سینما را به‌ غیراز یکی دو بار در شهرهای بزرگان هم اگر فرصتی پیش میامد نداشتند، با واژه سینما نامأنوس بوده و جایی در برنامه تفریحی آن‌ها نداشت، که اگر هم داشت، دیگر سینمایی نبود که بخواهند برای آن برنامه‌ریزی کنند. نسل قبل هم که خاموشی چراغ سینمای را به چشم خود دیده بودند. تا اینکه در سال ۹۳ با افتتاح سینما فرهنگ بناب دوباره چراغ‌ قرمز رنگ «لطفاً سکوت را رعایت کنید» دیگرباره روشن شد.

انعکاس بناب: چه اقداماتی برای احیا سینما در شهر انجام گرفت؟
اینکه بعد از یک وقفه طولانی، انرژی مضاعفی می‌ طلبد تا مردم شهرمان با سینما آشنایی و آشتی دهد. این کار توسط اداره فرهنگ ارشاد اسلامی شهرمان انجام گردید، و پس‌از آن اداره کل فرهنگ و ارشاد تصمیم گرفت تمامی سینماهای افتتاح‌شده در استان را به بخش خصوصی واگذار کند. متعاقب این تصمیم، در شهرستان ما نیز پیرو صدور آگهی واگذاری از طرف سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان این سالن به سرکار خانم «حیدر زاده» واگذار گردید.
و بنده نیز به‌عنوان مدیر سینما انتخاب و شروع به کار نمودم.

انعکاس بناب: چه انتظاری از مردم به‌عنوان یک کارگردان و مدیر سینمای شهر دارید؟
به جرات می‌توانم بگویم از زمان تحویل مدیریت سینما به اینجانب، با درک وضع فعلی سینما روزی نبوده که برای آشنا نمودن و شناساندن همشهریان از مکان سینما و فیلم‌های در حال اکران اقدام و یا فعالیتی نکرده باشیم. کاملاً واضح و مبرهن است که هر طرح اقتصادی که بازده مناسب مالی نداشته باشد و یا موجب تضییع حقوق سرمایه‌گذار گردد، موجب توقف و تعطیلی طرح یا پروژه خواهد شد؛ متأسفانه باید عرض کنم که تا به امروز درآمد حاصل از اکران فیلم‌ها پاسخگوی هزینه‌های صرف شده نیست.
لیکن از آنجایی‌ که نه مدیر محترم سالن و نه اینجانب نگاه اقتصادی به این شاخص فرهنگی نداشته و نداریم، لذا تمام توان خود را در جهت معرفی و نهادینه نمودن استفاده همشهریان از فضاهای فرهنگی سالم همچون سینما و تئاتر به کار بردیم، به امید روزی که در سبد هزینه‌ی هر خانوار هرماه بلیطی برای سینما و تئاتر گنجانده شود.

انعکاس بناب: سینما تا چه اندازه‌ای برای حل معضلات جامعه تأثیرگذار است؟ نقش سینما در ارتقاء فرهنگ جامعه چیست؟
امروزه سینما و تلویزیون و رسانه‌هایی از این دسته نقش بسیار مهم و ویژه‌ای در مسیردهی جریانات فرهنگی جوامع ایفا می‌کنند. این جمله را که یک دقیقه فیلم می‌تواند با یک ساعت سخنرانی برابری کند، را همه شنیدیم. بنده عرض می‌کنم گاهی این یک دقیقه نیز لازم نیست، صدای افتادن پوکه‌ی اسلحه «حاج کاظم » در فیلم «آژانس شیشه‌ای» که ثانیه‌هایی طول نمی‌کشد، به‌اندازه ساعت‌ها سخنرانی از ۸ سال دفاع مقدس، با ما سخن می‌گوید. این قدرت سینماست. و مقام معظم رهبری با چه نگاه ریزبینانه ای به تأثیر این قدرت می‌فرماید: «هر اندیشه‌ای که در قالب هنر نگنجد، ماندگار نیست»

انعکاس بناب: در دوران مدیریت خود افسوس چه چیزی را بیشتر خورده‌اید ؟
افسوس خورده‌ام که در شهرمان سینمای در خور شأن با سالنی زیبا و مجهز و سیستم پخش دیجیتالی باکیفیت عالی صدا و تصویر وجود داشته باشد، لیکن همشهریانم حتی برای یک‌بار تجربه حضور در این مکان، فرصتی برای خود اختصاص نمی‌دهند. چرا که یقین دارم یک‌بار تجربه، تداوم حضور را در پی خواهد داشت.

انعکاس بناب: بزرگ‌ترین آرزویتان در این مورد چیست؟
یکی از آرزوهایم این است که در مقابل هر ۱۰ یا ۲۰ قهوه‌خانه‌ای که بسته شود یک سالن سینما، یا آمفی‌تئاتر یا فضای فرهنگی سالم افتتاح گردد.

انعکاس بناب: راهکارهایتان برای حل خلأ فرهنگ استفاده از سینما چیست؟
اطلاع‌رسانی‌هایی که تاکنون از طریق پخش تراکت، پوستر، بنر، کانال تلگرامی و … در طول این مدت تصدی مدیریت سینما توسط این‌جانب صورت گرفته، هرچند نتایج صددرصدی در حصول به هدف‌گذاری‌ها در پی نداشته، اما دستاوردهای محسوس و درخشانی را شاهدیم و این دستاوردها نوید بخش آینده‌ای درخشان را برای سینما فرهنگ بناب ترسیم می‌کند.

انعکاس بناب: انتظار شما از اصحاب رسانه و مسئولین و اصحاب فرهنگ و هنر چیست؟
شناساندن سینما فرهنگ بناب برای همشهریان و دعوت حضور برای خانواده‌ها در این مکان سالم فرهنگی یک عزم عمومی را می‌طلبد. نگاه مسئولین و اصحاب رسانه و فعالین فرهنگی باید فراتر از دولتی و غیردولتی بودن این مکان باشد. اگر امروز دادمان از گسترش مکان‌های ناسالم به آسمان بر خواسته و از جریان خزنده‌ی فرهنگ مبتذل غرب در لایه‌های مختلف اجتماعی دل‌نگرانیم، می‌بایست خوراک فرهنگی مناسب در اختیار اقشار مختلف ارائه دهیم تا از نفوذ و رسوخ فرهنگ غیرخودی جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/امین چالاکی/۹۵/۷۵۹۲۵/۰۱