به گزارش انعکاس بناب، اسماعیل محمدی معاون فنی اداره جهاد کشاورزی شهرستان در بازدید خبرنگار انعکاس بناب از مزارع کشت گیاه گلرنگ گفت: این گیاه به تازگی با هدف اصلاح الگوی کشت در حاشیه مزارع شهرستان بناب به عنوان پرچین مزارع و جهت استفاده ازگلبرگ‌های رنگی به عنوان رنگ غذا شروع به کشت شده است. […]

به گزارش انعکاس بناب، اسماعیل محمدی معاون فنی اداره جهاد کشاورزی شهرستان در بازدید خبرنگار انعکاس بناب از مزارع کشت گیاه گلرنگ گفت: این گیاه به تازگی با هدف اصلاح الگوی کشت در حاشیه مزارع شهرستان بناب به عنوان پرچین مزارع و جهت استفاده ازگلبرگ‌های رنگی به عنوان رنگ غذا شروع به کشت شده است.

محمدی در مورد خواص این گیاه گفت: دانه گیاه گلرنگ درحدود ۳۵-۴۵ درصد روغن دارد و علاوه بر استفاده از روغن گلرنگ برای مصارف خوراکی و یا صنعتی، کنجاله آن بعنوان خوراک دام بخصوص پرندگان زینتی مصرف می‌شود، گلچه ی گلرنگ دارای مواد رنگی مانند کارتامین و زرد گلرنگی است و از آنها در طبخ غذا و رنگ آمیزی بجای زعفران می توان استفاده کرد.

وی از مصرف کمتر این گیاه به آب خبر داد و گفت:  کشت گیاه گلرنگ نسبت به گندم و سایر گیاهان به آب کمتری نیاز دارد و در صورت بارندگی خوب به یک الی دو بار آب دهی بیشتر نیاز ندارد و در ۱۴ هکتار زمین کشاورزی در کنار دانشگاه آزاد بناب که این گیاه کشت شده است تخمین زده می شود حدود ۲۵ تن محصول تولید شود.

در پایان گفتنی است این گیاه در گذشته تنها در چند استان محدود کشور مانند اصفهان کشت می شد که امروز با همت کشاورزان و کمک اداره جهاد کشاورزی بناب این محصول برای اولین بار با بازدهی و کیفیت عالی توسط آقای جلیل فشنگی در زمینی به وسعت ۴ هکتار کشت شده است و گیاه گلرنگ به صورت تضمینی با مبلغ ۲۶۱۸ تومان از کشاورزان توسط دولت خریداری خواهد شد.

گزارش تصویری؛

انتهای پیام/د.ز