به گزارش انعکاس بناب، ولی اله فج الهی ظهر امروزدر جلسه تامین معیشت بانوان و صندوق خرد زنان روستایی گفت: دفتر تالابهای ایران با هدف ظرفیت سازی و ایجاد زمینه در بهره برداران حوزه دریاچه ارومیه و در راستای بکار گیری الگوهای معیشتی سازگار با محیط زیست با همکاری موسسه ماموریت برای حفاظت از محیط […]

به گزارش انعکاس بناب، ولی اله فج الهی ظهر امروزدر جلسه تامین معیشت بانوان و صندوق خرد زنان روستایی گفت: دفتر تالابهای ایران با هدف ظرفیت سازی و ایجاد زمینه در بهره برداران حوزه دریاچه ارومیه و در راستای بکار گیری الگوهای معیشتی سازگار با محیط زیست با همکاری موسسه ماموریت برای حفاظت از محیط زیست روستایی و شهری بناب اقدام نموده که در نهایت باعث کاهش فشار بر منابع آبی را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: این دفتر برای استان آذربایجان شرقی ۳ طرح در نظر گرفته است که دو طرح آن در روستاهای زوارق و آخوند قشلاق بناب اجرا می شود.

فرماندار بناب با اشاره به اینکه به علت کاهش شدید منابع آبی تعدادی از ساکنان روستاهای بناب نمی توانند به شغل کشارزی ادامه دهند بر ضرورت جایگزینی مشاغل کشاورزی با مشاغلی که نیاز به آب ندارند تأکید کرد .

فرج الهی خاطر نشان کرد : دفتر تالاب های ایران در سال جاری برای آموزش مشاغل جایگزین برنامه ریزی لازم را انجام می دهد که اگر بتوانیم حتی در هر یک از روستاها ۱۰ درصد مردم را وارد شغل جدید کنیم به موفقیت لازم دست یافته ایم.

وی استفاده غیر اصولی از منابع آبی در زمینه های شرب و کشاورزی را آفت جدی منطقه اعلام کرد و گفت: در حالی که میانگین مصرف سرانه آب در کشور ۱۵۰ متر مکعب در سال است متاسفانه این مقدار در شهرستان بناب ۲۵۰ متر مکعب می باش.

فرماندار بناب افزود : مردم باید به این باور برسند که تبعات خشک شدن دریاچه ارومیه در در جه اول متوجه ساکنان حوزه دریاچه و در ادامه سایر استان ها را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد، بنابراین از همه مردم بخصوص کشاورزان درخواست می شود با تغییر و اصلاح الگوی مصرف کشت از هدر رفت بیشتر آب جلوگیری کنند.

مقام عالی دولت در شهرستان علت کاهش کیفیت محصولات کشاورزی در منطقه را وضیعت نابسمان آب و هوایی دانست و گفت: با وجود اینکه وسایل کشاورزی،کود و سموم روز به روز پیشرفته تر می شود اما محصولات کشاورزی کیفیت سابق خود را ندارند که خشک شدن دریاچه ارومیه و وضیعت بد آب و هوایی یکی از علت های اصلی آن می باشد.

گزارش تصویری از جلسه صبح امروز؛

انتهای پیام/داود زیبایی