معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای مصرف آب شرب در استان میزان مصرف آب شرب در استان برای هر نفر در استان را 220 لیتر در روز عنوان کرد و گفت: آمار و ارقام نشان می دهند میزان مصرف آب در ایران 80 درصد بیشتر از میزان استاندار جهانی آن است.

به گزارش انعکاس بناب، مجتبی جلیل زاده صبح امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آبی شهرستان، مسئله بحران آب را هشداری جدی برای استان عنوان کرد و گفت: خشکسالی چند سال است به صورت متوالی در این استان اتفاق می افتد و این تکرار خشکسالی، ذخایر منابع آبی استان را با کاهش جدی روبرو کرده است.

وی در ادامه افزود: شهرستان بناب که به عنوان یکی از نزدیکترین شهرهای همجوار دریاچه ارومیه محسوب می شود با کاهش ۴۶ درصدی بارندگی در سال جاری مواجه شده است و این موضوع نشان می دهد بحران آبی نه تنها حل نشده بلکه شدت پیدا کرده و می بایست مدیریت منابع آبی جدی تر پیگیری شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی از کاهش شدید منابع آبی استان در چند سال اخیر خبر داد و گفت: متأسفانه باید بگویم سدها و سایر منابع ذخیره آبی استان به نصف کاهش پیدا کرده است.

جلیل زاده در ادامه افزود: میزان ورودی آب به سدهای شهرستان صفر است یعنی میزان آب ورودی و خروجی به سدها با هم برابر است و به تعبیری دیگر ذخیره سازی یا ورود آب جدید به سدهای استان صفر اعلام شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان افزایش دمای بی سابقه آب و هوای استان را یکی دیگر ار دلایل اصلی کاهش منابع آبی عنوان کرد و گفت: دمای هوای استان اخیراً ۱/۶ درجه سانتیگراد افزایش پیدا کرده است و این افزایش دما تبخیر زیادی از آب های سطح استان را در بر داشته است.

وی از محدودیت های جدی در کشت بهاری سال آینده در استان در صورت کاهش بارندگی خبر داد و گفت: الویت اصلی تأمین آب شرب استان است و برای حفلظت از منابع آبی همان طور که کشت پایزی سال جاری را محدود کردیم این روند در صورت کاهش بارندگی برای کشت بهاری نیز انجام خواهد شد.

مجتبی جلیل زاده میزان مصرف آب شرب در استان را غیر استاندار و عجیب عنوان کرد و گفت: متأسفانه میزان مصرف آب شرب در استان برای هر نفر ۲۲۰ لیتر در روز است، این در حالی است که در کشورهای اروپایی این مقدار ۱۴۰ لیتر برای هر نفر است که این آمار و ارقام نشان می دهند میزان مصرف آب در ایران ۸۰ درصد بیشتر از میزان استاندار جهانی آن است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی در پایان از تأثیر مستقیم چاه های غیر مجاز برخشک شدن دریاچه ارومیه و کاهش منابع آبی استان خبر داد و گفت: متأسفانه در یک روستا بیش از ۸۰۰ حلقه چاه غیر مجاز وجود دارد که اگر این تعداد در کل استان را در نظر بگیریم متوجه می شویم که اصلی ترین علت کاهش آب رودخانه ها و منابع آبی همین چاه ای غیر مجاز هستند.

انتهای پیام/زیبائی