رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بناب با بیان اینکه هیچ‌یک از بندهای کارگروه مدیریت پسماند بناب عملیاتی نشد،گفت: تفکیک زباله در مقصد کاملاً غیرقانونی بوده و باید با عواملی که اقدام به تفکیک زباله به صورت غیرقانونی می کنند، برخورد شود.

به گزارش انعکاس بناب، صیاد لطفی در جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان بناب با انتقاد از عملکرد شهرداری بناب در بحث مدیریت پسماند اظهار کرد: شهرداری باید به مصوبات کارگروه پسماند تمکین کند و به علت عملیاتی شدن مصوبات کارگروه پسماند این کارگروه در حد تعطیلی است.

وی افزود: رسالت اول شهرداری بحث تفکیک زباله در مبداء است و از این رو ابتدایی‌ترین اقدام برای عملیاتی شدن مصوبات بحث فرهنگ‌سازی است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بناب آلودگی و آلایندگی ناشی از فعالیت‌های واحدهای جمع‌آوری ضایعات را یکی از معضلات زیست محیطی در شهرستان بناب نام برد و ساماندهی واحدهای جمع‌آوری ضایعات را که اقدام به سوزاندن آهن آلات اوراقی می‌کنند، خواستار شد.

لطفی با اشاره به فعالیت خودجوش تعدادی از اهالی روستای قره‌چپق بناب در بحث تفکیک زباله بیان کرد: برای اینکه این اهالی فعالیت خود را ادامه دهند، ضروری است از سوی شورای اسلامی و دهیاری روستا برای این افراد بسته‌های تشویقی در نظر گرفته شود.

وی زباله‌های پلاستیکی را یکی دیگر از معضلات بهداشتی شهرستان نام برد و اظهار کرد: این پلاستیک‌های زباله با پخش شدن در تالاب قره‌قشلاق بناب سلامت حیات وحش را نیز تهدید می‌کند.

رئیس اداره امور زیست محیطی شهرستان بناب خاطرنشان کرد: حمل و انتقال زباله چون به وسیله خودروهای روباز صورت می‌گیرد، این امر باعث می‌شود پلاستیک‌های زباله در حریم جاده‌ها نیز انباشته و تجمیع شوند.

لطفی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه فاضلاب روستای چلقائی به صورت سنتی است، از این رو فاضلاب این روستا در باغات و اراضی کشاورزی این روستا جاری شده و این موضوع یک تهدید بهداشتی برای اهالی منطقه است که امیدواریم مسوولان متولی امر برای حل این مشکل اقدام اساسی انجام دهند.

بخشدار مرکزی بناب نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت اجرای طرح مدیریت پسماند گفت: در صورت که زباله‌ها و پسماند به شیوه اصولی و علمی دفن نشوند، به عنوان یک مشکل و حتی یک بحران تبدیل می‌شود.

ناصر عباس‌زاده با تأکید بر همکاری شهرداری در اجرای طرح پسماند، جلوگیری و برخورد لازم با افرادی که اقدام به تفکیک زباله در مقصد به صورت غیرقانونی می‌کنند، خواستار شد.

وی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی مدیریت پسماند تصریح کرد: همکاری همه نهادها نقش مهمی را در اجرای طرح‌های مدیریت پسماند دارد.

معاون شهردار بناب نیز در این جلسه طی سخنانی از معرفی دو نفر از افرادی که غیرقانونی اقدام به تفکیک زباله در مقصد می‌کردند، به دستگاه قضایی خبر داد و افزود: شهرداری تلاش می‌کند که مانع این کار شود.

علیرضا علی‌اصغری گفت: بناب از جمله شهرستان‌هایی است که زباله های عفونی را در مبداء تفکیک و آن را جمع‌آوری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح پسماند علاوه بر تأمین اعتبار نیازمند همکاری همه ادارات و نهادهاست؛ تأکید کرد: شهرداری همواره تلاش می‌کند به رسالت و وظیفه خود در بحث تفکیک زباله اقدام کند.

انتهای پیام/جاوید بنابیان/فارس