دوچرخه سورا جهانگرد ایرانی که به عنوان سفیر صلح در حال صفر به دور دنیا است از اهمیت به این ورزش، مشکلات آن و اهمیت حفظ برند" بناب شهر دوچرخه ایران" با انعکاس بناب به گفتگو پرداخت.

به گزارش انعکاس بناب، عبدالله مصباح،متولد ۱۳۳۳/۰۳/۰۶ اهل پرندک استان تهران، جانباز و از خانواده شهید است، وی بازنشسته ارتش بوده و ۱۴ سال عضو حرفه ای فدراسیون دوچرخه سواری جمهوری اسلامی ایران است و تاکنون با دوچرخه، وسیله سبز همیشه همراهش، به ۴۸ کشور به خصوص کشورهای اروپایی و آسیای مرکزی سفر کرده است.

این رکباب زن ایرانی با اشاره به فعالیت جهانگردی خود گفت: با عناوین مختلف از جمله با شعار حمایت از کودکان سرطانی و بدسرپرست و بی سرپرست، حمایت از خلیج فارس ایران و حمایت از آبزیان دریای خزر و… دور ایران را ۲ مرتبه با دوچرخه رکاب زدم.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۷۷ به صورت فراملی به عنوان سفیر صلح، دور دنیا را رکاب زدم، در سال ۲۰۱۰ در سفر به اروپا با شعار دوستداران طبیعت، با هدف حمایت از محیط زیست، تعداد ۲ هزار و ۱۰ اصل نهال زیتون را که نماد صلح جهانی است، در مسیر حرکت غرص کردیم که در کتاب گینس نیز ثبت شد.

مصباح با بیان اینکه بیشتر سفرهایمان به دور دنیا با دوچرخه به اتفاق کرامت عزیززاده، ساکن آستارا انجام می شود، تصریح کرد: تمام سفرهای ما خاطره انگیز و با استقبال مردم همراه است، همه سفرها برای ما زیبا و اثرگذار بود و انتظار نداشتیم در کشورهای اروپایی بخصوص اتریش، پرتقال، نروژ و سوئد اینگونه از ما استقبال شود.

این دوچرخه سوار ایرانی از سفر خود به کشور فرانسه یاد کرد و گفت: در اسفند ماه سال گذشته برای زنده نگهداشتن یاد و نام حضرت امام خمینی(ره) از مرقد امام در تهران تا نوفل لوشاتو، محل اسکان ایشان در  پاریس را رکاب زدیم.

سفیر صلح ایران در جهان خاطرنشان کرد: تاکنون در سه مرحله، دور اروپا را رکاب زدیم و به ۴۸ کشور سفر کردیم که هدفمان این است تا پنج قاره جهان را با شعار صلح و دوستی، رکاب بزنیم تا نام خود و کشور عزیزمان را در کتاب گینس ثبت کنیم.

وی با اشاره به افتخارات کسب شده در طی چند سال اخیر عنوان کرد: با توجه به اینکه ذهنیت های منفی در مورد ایران در سایر کشورها ایجاد شده بود ما توانستیم در حد تلاش مان، ذهنیت های منفی که از طریق استکبار جهانی نسبت به ایران و ایرانی در ذهن ها ایجاد شده را تغییر دهیم و فرهنگ، تمدن، تاریخ و نوع دوستی ملت ایران را به گوش جهانیان برسانیم.

این بازنشسته ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در سال ۸۸ به عنوان پیشکسوت نمونه نیروهای مسلح و در سال ۹۰ نیز به عنوان چهره برترسازمان جمعیت هلال احمر انتخاب شدم.

این رکاب زن با اشاره به اینکه سه فرزند، ۲ پسر و یک دختر دارم، تصریح کرد: متاسفانه جوانان امروزی علاقه زیادی به دوچرخه سواری ندارند، یکی از آرزوهای من، گسترش فرهنگ دوچرخه سواری در ایران است، چرا که این وسیله ورزشی، یک وسیله سبز است که هیچ آلودگی برای محیط زیست ندارد.

مصباح افزود: متاسفانه در شهرهای ما برای استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله سبز فرهنگ سازی و بسترسازی نشده است و مردم برای استفاده از دوچرخه، راغب نیستند و درگیر زندگی ماشینی شده اند؛ اما در جهان به ویژه در کشورهای اروپایی، مردم بیشتر از دوچرخه استفاده می کنند.

وی با اشاره به سفر پیش رو گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار شده سفر خود را از ابتدای خرداد سال جاری شروع و پس از عبور از کشورهای آذربایجان و اوکراین به روسیه که میزبان جام جهانی ۲۰۱۸ فوتبال است وارد و از تیم ملی ایران در این مسابقات حمایت کنیم.

این دوچرخه سوار جهانگرد ایرانی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون سازمان و یا نهادی از اقدام شما حمایت کرده است یا نه، ابراز داشت: متأسفانه در این رابطه مورد بی مهری قرار گرفتیم و کسی از ما حمایت نکرده است، هر چند گاهی سازمان هایی در حد بسیار ناچیز ما را حمایت کردند، اما این مقدار کمکی به هزینه های بالای سفرهای ما نمی کند.

وی در ادامه گفت: از زمانی که تصمیم گرفتم برای کشور افتخار آفرینی کنم و شروع به رکاب زنی در سراسر دنیا کردم تا الان حدود ۸۳ میلیون تومان از جیب شخصی خودم خرج کرده ام و هیچ اسپانسر و یا مسئول دولتی کمک مالی به ما نکرده است.

مصباح با لبخند یکی از خاطرات خود مبنی بر حمایت مسئولان را به یاد آورد و گفت: یاد روزی افتادم که خدمت یکی از مسئولان (نماینده مجلس) رسیدیم و از حرکت انسان دوستانه خود برای سفر به دور جهان با او صحبت کردیم اما وی پس از اتمام صحبت های ما دستش را در جیبش کرد و ۵۰ هزار تومان تراول به ما داد و گفت: موفق باشید!!

این ورزشکار در پاسخ به اینکه بزرگترین آرزوی شما چیست؟، گفت: آرزو دارم بتوانم پنج قاره جهان را با پرچم ایران، رکاب بزنم تا پیام صلح دوستی ملت ایران را به دنیا برسانم که البته تنها قاره آفریقا، آمریکا و آسیای دور باقی مانده اند که امیدوارم با کمک مسئولان و حل مشکلات ارزی در این مناطق رکاب زنی کنیم.

این سفیر صلح ایران در جهان تاکید کرد: تلاش داریم با رکاب زدن در دور دنیا و پنج قاره جهان و کاشت نهال زیتون به عنوان نماد صلح جهانی در مسیر رکاب زنی، نام خود را در کتاب گینس ثبت کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که برخورد مردم کشورهای دیگر با شما به عنوان یک ایرانی و یک دوچرخه سوار جهانگرد چگونه است، اظهار داشت: متاسفانه در ایران به کار ما بها نمی دهند و تحقیرآمیز با انسان برخورد می کنند، اما در کشورهای اروپایی با اینکه بیشتر مردم دوچرخه سوار هستند، وقتی متوجه می شوند که فردی با پیام صلح و دوستی، اقدام به رکاب زنی در دور دنیا کرده است، استقبال خوبی می کنند.

این دوچرخه سوار با تجربه در مورد عدم موفقیت ایران در مسابقات دوچرخه سواری بزرگ دنیا مانند تور فرانسه (توردوفرانس) اظهار داشت: کشور ایران کشوری جوان و پر از استعدادهای ناب است اما دولت ابتدا می بایست زیر ساخت های لازم را برای این رشته فراهم کند، چراکه با توجه به قیمت های بالای دوچرخه برای یک جوان این کار بدون حامی و مربی سخت است.

وی در مورد شهر بناب به عنوان شهر دوچرخه ایران گفت: خوشحالم که تا کنون به واسطه یکی از دوستان عزیزم چندباری به این شهر آمده ام و در مورد دوچرخه سواری در این شهر بسیار شنیده ام اما انتظار دارم مردم این شهرستان با توجه به افتخارشان یعنی شهر دوچرخه بیشتر از این وسیله استفاده کنند.

عبداله مصباح در پایان حفظ برند “بناب شهر دوچرخه ایران” را سخت دانست و گفت: مسئولان این شهرستان می بایست بیشتر از هر زمانی به زیر ساخت سازی، المان کاری و غیره اهمیت بدهند و مردم این شهرستان به جای استفاده از ماشین بهتر است چهره شهر خود را با دوچرخه زیباتر  نشان دهند که بناب همیشه شهر دوچرخه ایران بوده و خواهد ماند.

انتهای پیام/زیبائی