مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی با اشاره به تهدید سلامت مردم منطقه به وسیله گرد و غبار نمکی ناشی از پس روی دریاچه ارومیه گفت: تمامی طرح های بیابان زدایی در حاشیه این دریاچه با جدیت در حال اجراست.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از ایرنا، داور نامدار روز یکشنبه در بازدید از طرح های بیابان زدایی در محدوده شهرستان عجب شیر، طرح های اجرایی در حاشیه دریاچه ارومیه را مهم ارزیابی کرد و افزود: گرد وغبار نمکی ناشی از پس روی آب دریاچه ارومیه سلامت ساکنین منطقه را تهدید می کند پس موظفیم تا جایی که می توانیم با اجرای به موقع طرح ها با این پدید مقابله کنیم.
وی خاطرنشان کرد: اگر اقدامات پیشگیرانه به موقع انجام نشود با خشک شدن دریاچه ارومیه و افزایش ریزگرد‌ها، بسیاری از موجودات و گیاهان زنده و منابع طبیعی در حوزه شمالغرب کشور از بین خواهد رفت.
نامدار با اشاره به طرح تثبیت بافت خاک در روستاهای شهرستان عجب شیر گفت: کاشت درختچه های گز و بوته های قره داغ و آتری پلکس در این منطقه جواب داده است و در آینده نزدیک با ایجاد بافت جنگلی ، احتمال وقوع طوفان های نمکی و ریز گردها به حداقل خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه ریزگردها در مناطق عاری از پوشش گیاهی بوجود می ‌آیند، افزود: این بوته ‌های بومی شور پسند و مقاوم به کم آبی هستند و کاشت ۸۵ درصد این گیاهان عملیاتی شده است.
وی ادامه داد: طرح کاشت این بوته ها با هدف مقابله با گرد و غبار و جلوگیری از تشکیل کانون های ریزگرد در منطقه اجرا شده و در آن با ایجاد چاله هائی به عمق ۶۰ سانتیمتر بوته های مقاوم به شوری خاک و نیاز آبی کم کاشته می شود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی ادامه داد:در عجب شیر نیز جهت مقابله با ریزگرد و بیابان زدایی ۱۸۰ هزار بوته قره داغ و ۵۰ هزار بوته گز در محدوده ۲ هزار هکتار از هفت روستای حاشیه دریاچه ارومیه کاشته شده است.
نامدار گفت: شهرستان های آذرشهر، شبستر و عجب شیر به علت قرار گرفتن در مسیر جهت وزش باد ، بیشتر در معرض ریز گرد و غبار نمکی قرار دارند و بیشترین اعتبار برای مقابله با طوفان های نمکی به این منطقه اختصاص یافته است.
وی اجرای طرح قرق مطلق و جلوگیری از چرا در دو هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین های حاشیه دریاچه ارومیه را از دیگر اقدامات ضروری برای تثبیت خاک و حفظ و تقویت پوشش گیاهی در این مناطق اعلام کرد.
نامدار با بیان اینکه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی بخشی از منابع از دست رفته را بازسازی می ‌کند، تصریح کرد: اجرای ۳۰ کیلومتر بادشکن غیرزنده در اراضی این شهرستان در سال آینده مانع پخش از ریزگرد‌ها و تقویت پوشش گیاهی در سطح شهرستان می شود.
نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه یک بحران ملی و فرامنطقه ای است افزود: ریزگردهای نمکی و شوری آب چاه های اطراف دریاچه ارومیه تهدیدی برای اقتصاد مردم عجب شیر است.
علی جلیلی با بیان اینکه دریاچه ارومیه به عنوان یکی از کانون ‌های اصلی ریزگرد منطقه است افزود: مردم شهرستان عجب شیر با توجه به مجاورت با دریاچه و همچنین ادامه روند فعلی مصرف آب در چند سال آینده در بحران آبی خواهند بود.
وی از اقدامات دولت برای نجات دریاچه ارومیه قدردانی کرد و گفت : دولت اقدامات موثری برای جلوگیری از خشک شدن این دریاچه بکار گرفته که امیدواریم هرچه سریعتر طرح های پیش بینی شده اجرایی شوند.
فرماندار شهرستان عجب شیر گفت: دولت تدبیر و امید با جدیت و برنامه ریزی خاص برای احیای دریاچه ارومیه وار میدان شده و ما نیز باید در این راستا همگام با دولت در احیای آن سهیم باشیم.
عادل اصغرپور گفت: شهرستان عجب شیر با حدود۷۰کیلومتر بیشترین مرز با دریاچه ارومیه را دارد و بیشترین خسارات را دیده است.
وی با اشاره به نقش مهم و موثر جوامع محلی در پیشبرد این طرح، افزود: اجرای این طرح بدون کمک و یاری جوامع محلی امکان پذیر نخواهد بود.
وی گفت: دولت تدبیر و امید راهکارهای عملی برای احیای دریاچه ارومیه و جلوگیری از تاثیرات بد ناشی از خشک شدن آن آغاز کرده که مقابله با بیابان زایی با محوریت فعالیت های سازمان جنگل ها و مراتع از جمله این فعالیت هاست.
فرماندار عجب شیر ادامه داد: جلوگیری از حرکت گرد و غبار و ایجاد پوشش گیاهی در مناطق مورد نظر از جمله فعالیت های اجرایی این طرح است.
تراز دریاچه ارومیه تا ۹ تیرماه جاری با ۱۲۷۰٫۷۲ مترنسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ سانتی متر افزایش یافته است.
وسعت دریاچه ارومیه نیز در زمان حاضر ۲۲۵۳ کیلومتر مربع بوده و در مقایسه با پارسال ۲۳ کیلومتر مربع افزایش یافته است.
حجم کنونی آب دریاچه ارومیه یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون مترمکعب است که در مدت مشابه سال گذشته یک میلیارد و ۹۰۰ مترمکعب بود.
به گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه نام دریاچه ‌ای در شمال غربی کشورمان است که میان دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی قرار گرفته ‌است.
مساحت این دریاچه در تابستان ۲۰۱۵ میلادی حدود ۶ هزار کیلومتر مربع بود که در ردیف بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار می ‌گرفت.
دریاچه ارومیه، بزرگ ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه بزرگ آب شور دنیا محسوب می شد.
آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه‌ های زرینه‌ رود، سیمینه ‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌ شود.
دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و در مدت کمی وسعت آن به شدت کاهش یافت.

انتهای پیام/س