به گزارش انعکاس بناب به نقل از فارس، ۲۳مردادماه نمایشگاه ایران‌نوشت در تهران برای تهیه لوازم‌التحریر مورد نیاز دانش‌آموزان گشایش یافت تا طی یک ماه باقی‌مانده تا آغاز فصل بازگشایی مدارس خانواده‌ها بتوانند اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان را فراهم کنند و همان طور که اعلام شده است، نمایشگاه‌های ایران‌نوشت از اول شهریور ماه نیز در […]

به گزارش انعکاس بناب به نقل از فارس، ۲۳مردادماه نمایشگاه ایران‌نوشت در تهران برای تهیه لوازم‌التحریر مورد نیاز دانش‌آموزان گشایش یافت تا طی یک ماه باقی‌مانده تا آغاز فصل بازگشایی مدارس خانواده‌ها بتوانند اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان را فراهم کنند و همان طور که اعلام شده است، نمایشگاه‌های ایران‌نوشت از اول شهریور ماه نیز در سایر شهرها برگزار می‌شود.

خریدهای مدرسه با سلیقه وطنی و رونق تولید داخلی

سید محمد بطحایی وزیرآموزش و پرورش در آغاز به کار نمایشگاه  ایران‌نوشت در حالی از گردش ۶هزار میلیارد تومانی بازار لوازم‌التحریر سخن گفت که بازار نوشت‌افزار در چنبره اجناس خارجی گرفتار شده است.

وی معتقد بود، با این گردش مالی می‌توان ۵۰تا ۶۰هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد کرد،در حالی که سهم تولیدکنندگان داخلی از بازار لوازم‌التحریر تنها ۱۰درصد است.

اعداد و ارقام وقتی به زبان جاری می‌شوند، بسیار اعداد دهان‌پرکنی هستند ولی وقتی متولیان امر از این فرصت‌ها استفاده نمی‌کنند، سخنرانی‌های عریض و طویل در این حوزه به چه دردی می‌خورد؟

وقتی بازار لوازم‌التحریر ایرانی مملو و انباشته از اجناس خارجی شامل انواع کیف، دفتر، قلم و خودکار است که تولید داخلی را به حاشیه رانده است، از کدام اشتغال و گردش مالی می‌توان سخن گفت؟

وقتی در اثر غفلت متولیان امر، دانش‌آموزان از همان ابتدا یاد می‌گیرند که در دفترهای فانتزی الفبای تعلیم و تربیت بیاموزند چگونه می‌توان به آینده لوازم‌التحریر ایرانی خوشبین بود؟

وقتی مرزهای کشور با آغوش باز پذیرای خیل انبوه لوازم‌التحریر خارجی است، نتیجه‌اش همین می‌شود که سهم تولیدکنندگان ایرانی از گردش ۶هزار میلیارد تومانی بازار لوازم‌التحریر که وزیر آموزش و پرورش از آن دم می‌زند، ۱۰ درصد می‌شود.

سایه سنگین لوازم التحریر خارجی بر سر فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی!

علی رضایی، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با اشاره به این که آموزش و پرورش جامعه مخاطب۱۳میلیونی دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان را دارد، گفت: وزارت آموزش و پرورش نباید اجازه دهد نوشت‌افزار خارجی وارد کشور شود.

وی افزود: آموزش و پرورش وقتی این حجم انبوه مخاطبان را در دسترس دارد، اگر برای تهیه موارد مورد نیاز آنها با تولیدکنندگان داخلی قرارداد بسته و آنها را ملزم کند که کالای خوب و با کیفیت بالا  تولید کنند، هزاران فرصت شغلی برای برادران و پدران همان دانش ‌موزان که مخاطبان اصلی نظام آموزش و پرورش هستند، ایجاد می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه همزمان با آغاز سال تحصیلی در دانشگاه‌ها نیز نمایشگاه نوشت‌افزار برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه در محیط علمی دانشگاه نیز مشاهده می‌شود که از نوشت‌افزار خارجی شامل دفتر، انواع مختلف خودکار، روان‌نویس و حتی پوشه‌های پلاستیکی خارجی در نمایشگاه استفاده می‌شود.

رضایی ادامه داد: موضوع  اقتصاد فرهنگ نیز یکی از مولفه‌‌های تاثیرگذار در این حوزه است اما در کشور ما به موضوع اقتصاد و سرمایه در گردش فرهنگ توجهی نشده و مورد غفلت قرار می‌گیرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به طرح‌هایی که روی لوازم‌التحریر خارجی استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: با وجودی که طرح‌های برچسب شده روی نوشت‌افزار خارجی دارای پیام‌های خشونت بار و مغایر با فرهنگ ایرانی و اسلامی است، ولی خانواده‌ها همچنان به خرید این نوع ابزار فرهنگی تمایل دارند که باید با یکسری راهکارها و ساز و کارهای مختلف نسبت به عواقب این موضوع هشدار داد و در این میان نقش نهادهای تربیتی و مخصوصا آموزش و پرورش بسیار زیاد است.

وی، ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان داخلی را یکی از راهکارهای مفید دانست که می‌تواند در جهت ارتقای کیفیت محصولات تولیدی موثر واقع شود.

رضایی ادامه داد: اگر تولیدکنندگان ایرانی متوجه موضوع باشند که با خیل عظیمی از مشتریانی روبه رو هستند که برای آغاز سال تحصیلی خرید می‌کنند و اگر در نظر بگیرند که تولیدکنندگان در مسابقه‌ای قدم گذاشته‌اند که مسابقه کیفیت نام دارد و هر تولیدکننده‌ای که کیفیت تولیدات آن بهتر باشد، از نظر مشتریان و جامعه عظیم آموزش و پرورش مورد توجه قرار می‌گیرد، در نتیجه آنها نیز سعی می‌کنند پیروز این رقابت باشند.

رضایی، برپایی نمایشگاه‌های ایران‌نوشت را در سراسر کشور یکی از اقدامات مهم برای معرفی نوشت‌افزار ایرانی اعلام کرد و اظهار داشت: متاسفانه این نمایشگاه‌ها فقط در تهران و برخی کلان‌شهرها برگزار می‌شود در حالی که در سایر شهرستان‌ها نیز باید این نمایشگاه‌ها برگزار شود و تمام دانش‌آموزان نسبت به کالای ایرانی تعصب داشته و آن را تقویت کنند.

وی با بیان اینکه نباید برگزاری این نمایشگاه‌ها  فقط در ایام بازگشایی مدارس باشد، اظهار داشت: باید در نقاط مختلفی از شهرها، نمایشگاه‌های دائمی ایران‌نوشت برپا شود تا دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان در طول سال به این نمایشگاه‌ها دسترسی داشته باشند.

این استاد دانشگاه معتقد است: طراحی یک سامانه ارتباطی با خانواده‌ها برای تهیه اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان ضروری است تا از این طریق ارتباط خانواده‌ها با سیستم نظام آموزشی مستمر و ادامه دار باشد تا با این روش تولیدکنندگان و فروشندگان نوشت‌افزار ایرانی به خانواده‌ها معرفی شوند که ادامه این روند در جهت ارتقای معرفی فرهنگ ایرانی و اسلامی موثر است.

وی، یکی از راهکارهای خوب و مفید آشنایی دانش‌آموزان با نوشت‌افزار داخلی را بازدید دانش‌آموزان از واحدهای تولیدی نوشت‌افزار ایرانی ذکر کرد و گفت: اگر دانش‌آموزان در مقاطع مختلف با چگونگی نحوه تولید لوازم‌التحریر آشنا شوند و چگونگی زحمت کشیدن برادران و پدران خود را ببینند که با چه سختی و مشقت‌هایی تلاش می‌کنند تا تولیدات آنها به دست دانش‌آموزان برسد، مطمئناً در نحوه استفاده مفید از ابزارهای نوشتن خود تلاش می‌کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: همچنین اگر عواقب استفاده بی‌رویه از کالاهای خارجی نیز برای دانش‌آموزان تبیین و تشریح شود که با خرید هر محصول خارجی باعث بیکاری یک کارگر ایرانی می‌شوند، این امر  موجب می‌شود دانش‌آموزان به استفاده از نوشت‌افزار ایرانی ترغیب شوند.

وی، توضیح دادن عواقب بیکاری برای دانش‌آموزان را لازم برشمرد و گفت: وقتی نوجوانان و دانش‌آموزان با عواقب بیکاری که در انتظار کارگران ایرانی است، آشنا شوند می‌دانند که بیکاری عامل اصلی ناهنجاری‌های اجتماعی است و این موضوع باعث افزایش مصرف‌گرایی کالای ایرانی می‌شود.

در تولیدات خارجی به سلامت نوجوانان توجهی نمی‌شود

آنچنان که سعید حسینی، مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی و اسلامی در رسانه‌ها اعلام کرده است، طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته، ۱۰ کاراکتر محبوب و مورد علاقه دانش‌آموزان ایرانی، کاراکترهای آمریکایی بودند و در تولیدات خارجی به سلامت نوجوانان توجهی نمی‌شود.

 وقتی ۱۰ کاراکتر محبوب دانش‌آموزان آمریکایی باشد، پس ناگفته پیداست دانش‌آموزان علاقه و توجهی به کاراکترهای ایرانی ندارند و این ضعف نظام رسانه‌ای ،آموزش و پرورش، فرهنگ دینی جامعه است که هنوز نتوانسته است در حوزه فرهنگ دانش‌آموزی، فیلم و سریال و انیمیشن الگوی خوب و مناسبی به جامعه معرفی کند تا دانش‌آموزان با کاراکترهای ایرانی که تعداشان نیز کم نیست، آشنا شوند.

از سوی دیگر بدسلیقگی یا کج‌سلیقگی در معرفی کاراکتر و شخصیت‌های ایرانی نیز عامل مهمی است که در تولید و معرفی نوشت‌افزار ایرانی توجهی به آن نمی‌شود و از جذابیت لازم برخوردار نیست.

اگر طراحان، گرافیست‌ها،کارتونیست‌ها و هنرمندانی که در حوزه تصویر و انیمیشن‌سازی فعال هستند، پای کار باشند می‌توان به معرفی کاراکترهای ایرانی امیدوار بود.

 فعالان فرهنگی از نظر اقتصادی در شرایط خوبی قرار ندارند

مهدی منوچهری یکی از فروشندگان نوشت‌افزار در بازار تبریز است که در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: طی سال‌های اخیر برگزاری نمایشگاه‌های ایران‌نوشت در تهران و برخی از شهرستان‌ها باعث آشنایی خانواده‌ها با لوازم‌التحریر ایرانی شده است ولی تنها برگزاری نمایشگاه نمی‌تواند مشکلات مربوط به انبوه نوشت‌افزار خارجی در کشور را برطرف کند.

وی افزود: با وجودی که همه مسوولان در جریان مشکلات هستند ولی باز هم اقدامی برای رفع آنها صورت نمی‌گیرد و تنها در حد سخنرانی و وعده‌ها درجا می‌زند.

منوچهری، موضوع اقتصاد فرهنگ را حائز اهمیت دانست و گفت: در کشور ما حوزه فرهنگ مظلوم‌ترین بخش است و کسانی که در این حوزه فعالند با دست خالی در میدان مبارزه قرار دارند و با وجودی که اقتصاد فرهنگ باید فعال باشد ولی متاسفانه شاهد هستیم که فعالان فرهنگی از نظر اقتصادی در شرایط خوبی قرار ندارند.

وی با اشاره به این که نه تنها دانش‌آموزان بلکه آحاد جامعه از ابزار نوشتن و لوازم‌ التحریر استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: با وجودی که این موارد جزو لوازم پرمصرف در کشور هستند و بازار داخلی به خوبی می‌تواند آنها را تامین کند ولی ورود بی‌رویه واردات انواع و اقسام لوازم‌التحریر باعث شده است تولید داخلی درجا بزند.

فروشنده لوازم‌التحریر بازار تبریز اضافه کرد: با وجودی که خودکار بیک یکی از بهترین برندهای خودکار است و کیفیت خوبی نیز دارد ولی متاسفانه مشاهده می‌شود که حتی در مراکز فرهنگی قلم و خودکار خارجی به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منوچهری  تصریح کرد: تا زمانی که مسوولان امر دروازه‌های قاچاق را برای قاچاقچیان ناامن نکرده و از ورود اجناس خارجی جلوگیری نکنند، چگونه می‌توان امید داشت که خانواده‌ها لوازم‌التحریر ایرانی و اسلامی بخرند؟

وی، نقش آموزش و پرورش و مراکز فرهنگی را در این زمینه بسیار موثر ذکر کرد و ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش با اعمال فشارها و ارتباطات نباید اجازه دهد که لوازم‌التحریر خارجی در حجم  انبوه وارد کشور شود و سپس خانواده‌ها نیز برای این که از واحدهای تولیدی داخلی حمایت کنند، باید به فرزندان خود بیاموزند که استفاده از نوشت‌افزار داخلی باعث رونق تولید و اشتغال برای برادران و پدران خود شده و از حجم انبوه بیکاری در کشور کاسته می‌شود.

مردم به دنبال جنس خارجی و ارزان هستند

همچنین یکی از فروشندگان بازار لوازم‌التحریر نسبت به فروش کالاهای ایرانی  گفت: فروش کالاهایی با نام ایرانی در بین انبوهی از کالاهای خارجی بسیار سخت و دشوار است زیرا اقبال مردمی به کالاهای ایرانی کم است.

محصولات چینی و هندی به نسبت دیگر کشورها ارزان‌تر بوده اما دلیل اینکه با این فاصله دور، قیمتی کمتر از محصولات ایرانی را دارد طبیعتاً ازنظر کیفیت و استاندارد است.

وی ادامه داد: محصولات چینی و هندی به نسبت دیگر کشورها ارزان‌تر بوده اما دلیل اینکه با این فاصله دور، قیمتی کمتر از محصولات ایرانی را دارد طبیعتاً ازنظر کیفیت و استاندارد است.

این فروشنده گفت: مشتریان در بدو ورود خود با چشمانشان دنبال کالاهایی با برند خارجی می‌گردند و تا زمانی که این فرهنگ‌سازی وجود نداشته باشد، کالای خارجی و کالای باقیمت ارزان در صدر شرایط خرید کالا از سوی ایرانیان قرار می‌گیرد.

مسابقه «ست کردن لوازم‌التحریر»

نکته مهم دیگری که نباید فراموش کرد، این است که به نظر می‌رسد حساسیت‌ها در بین خانواده‌های مرفه و دانش‌آموزان مدارس غیردولتی در خرید لوازم‌التحریر خارجی بیشتر و مشهودتر است به طوری که بازار به اصطلاح فخرفروشی و مسابقه «ست کردن لوازم‌التحریر»، دامن‌گیر دانش‌آموزان نیز شده است.

خانواده‌ها باید پابه پای متولیان فرهنگی در از بین بردن چنین دیدگاه‌هایی پیشقدم بوده و اجازه ندهند فرزندان آنها بدون این که به سطح کیفی آموزش علمی در مدارس بپردازند، در گیر و دار ظواهر امر گرفتار شوند.