طی مراسمی با حضور ریاست بهزیستی بناب، آموزش و پرورش و شبکه بهداشت ،طرح ملی پیشگیری از تنبلی چشم در مهد کودک نخبه بناب بصورت نمادین افتتاح شد.

به گزارش انعکاس بناب، رئیس بهزیستی شهرستان بناب در این مراسم در توضیح این طرح گفت: طرح پیشگیری از تنبلی چشم( آمبلیوپی) همزمان با سراسر کشور در کلیه مهدهای کودک شهر و روستایی این شهرستان در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه طلایی ترین سنین برای شناسایی بیماری تنبلی چشم تا ۵ سالگی است، اظهار داشت: تنبلی چشم تنها از طریق غربالگری قابل تشخیص است و این عارضه در کودکان باعث تاری دید ،کاهش قدرت تمرکز و اختلال در دید عمقی می‌شود.

درخشی با اشاره به ضرورت اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان ۳ تا ۶ سال گفت: هدف از اجرای این طرح پیشگیری از کم بینائی و نابینایی در کودکان است که این طرح با همکاری آموزش و پروش و شبکه بهداشت و درمان از ۱۰ آبان تا پایان سال اجرا می شود.

رئیس اداره بهزیستی با بیان اینکه طرح پیشگیری از تنبلی چشم در ۳ مرحله اجرا می شود، گفت: در مرحله اول کار غربالگری توسط دستگاه های پیشرفته بینایی سنجی انجام می شود و در مرحله دوم در صورت مشکوک بودن کودک به این بیماری وی به مراکز بینایی سنجی معرفی خواهد شد و در مرحله سوم در صورت نیاز به جراحی چشم، کودک مورد نظر به جراح چشم معرفی می گردد.

وی افزود: در این طرح کودکان نیازمند که خانواده های آن ها توانایی تهیه عینک و هزینه های درمانی چشم پزشکی را ندارند تحت پوشش بهزیستی قرار می گیرند و این اداره تمامی هزینه های درمانی آن ها را پرداخت خواهد کرد.

درخشی در پایان ضمن تشکر از موسسه باران امید بناب به عنوان مجری طرح در این شهرستان و تمامی نهادها و سازمان هایی که برای اجرایی شدن این طرح با اداره بهزیستی همکاری می کنند، خاطر نشان کرد: امیدواریم با همکاری همه مسئولان و خانواده های شهرستان بتوانیم امسال نیز همانند سال های گذشته طرح غربالگری را به بهترین نحو ممکن اجرا کنیم.

گزارش تصویری؛

انتهای گزارش/داود زیبایی