نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس خواستار تشکیل تیمی مستقل از سوی مراجع صلاحیت‌دار علمی برای بررسی بحران زیستی کاوه سودا در مراغه شد.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از فارس، احمد علیرضا بیگی با بیان اینکه آلایندگی شدید زیست محیطی صنایع شیمیایی کاوه سودای مراغه در سکوت مسوولان حفاظت محیط زیست ادامه دارد، اظهار کرد: مجوزی که سال ۸۸ به کاوه سودا داده شد برای پیشگیری از گسترش بحران زیست محیطی پس از شکست لاگون ها بود تا دامنه خسارت به آب و خاک منطقه محدود شود و ادامه فعالیت این واحد آلاینده براساس مجوزی که در شرایط بحرانی از سوی دستگاه های مسوول داده شده، غیرقانونی و نادرست است.

 وی افزود: مجوزی که برای کاوه سودا به منظور مدیریت پساب بسیار خطرناک در لاگون داده شده نه تنها محل ایراد و سوال است بلکه برکه های خاکی که این شرکت به عنوان لاگون عنوان می کند نیز محل اشکال است چرا که لاگون تعریف مخصوص خود را دارد و باید کاملا ایزوله بوده و غیرقابل نفوذ باشد.

 نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ضمن اینکه در مجوزی که سازمان حفاظت محیط زیست به این شرکت داده، محل احداث لاگون ها نقطه مشخص تعیین شده است که می بایست با رعایت استانداردهای لازم نسبت به احداث آنها اقدام می شد.

بیگی تاکید کرد: ادامه فعالیت کاوه سودا تنها در چارچوب رعایت دقیق مجوزها و ضوابط زیست محیطی باید صورت پذیرد، هر چند همان مجوز به منظور جلوگیری از تخریب بیشتر اراضی کشاورزی منطقه و برای شرایطی صادرشده بود که لاگون های غیراستاندارد کاوه سودا شکسته شده و خسارات قابل توجه و جبران ناپذیری به کشاورزان و باغداران مراغه و بناب وارد شده بود.

وی افزود: ادامه فعالیت کاوه سودا براساس مجوز در شرایط بحران غیرقانونی است و این روند باید اصلاح شود و لازم است مجوز جدید با لحاظ کردن اولویت های حفاظت محیط زیست و الزامات دقیق تر برای مراقبت از آب و خاک منطقه تعریف شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خروجی پساب کاوه سودا براساس نتایج آزمایشگاه حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی کاملا غیراستاندارد و خطرناک است و دفع آن به صورت فعلی موجب آلودگی شدید آب، خاک و هوای منطقه شده است.

 بیگی متذکر شد: نمونه برداری های اخیر که از کاوه سودا و چاه های اطراف آن توسط آزمایشگاه های دارای صلاحیت انجام شده، آلودگی آب های زیرزمینی منطقه را تائید می کند.

وی اضافه کرد: ادامه این روند به سلامت محیط زیست و سلامت شهروندان آسیب جدی وارد خواهد کرد و با آلودگی آب و خاک منطقه موجب لطمه اساسی به اشتغال منطقه مراغه و بناب خواهد شد که عوارض آن به مراتب بسیار بیشتر از تعطیلی کاوه سودا خواهد بود.

 نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس تصریح کرد: ضرورت دارد برای حفظ سلامت مردم و محیط زیست و نیز اشتغال پایدار منطقه مراغه و بناب، دستگاه های مسوول با آلایندگی خطرناک صنایع شیمیایی کاوه سودا برخورد قانونی داشته باشند تا از استاندارد شدن خروجی پساب کاوه سودا به مردم منطقه اطمینان داده شود.

وی در خصوص برخی اظهارات مسوولان محلی مراغه در رابطه با اینکه نمایندگان و رسانه های تبریز به مشکلات زیست محیطی خودشان برسند، گفت: نماینده تبریز تنها نماینده این شهر نیست و نماینده کل ایران است و اساساً موضوعات زیست محیطی منحصر به مرزهای جغرافیایی و سیاسی نیستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار تشکیل تیمی مستقل از سوی مراجع صلاحیت دار علمی برای بررسی بحران زیستی کاوه سودا شد و ادامه داد: به واسطه اینکه به نظر می رسد اداره کل حفاطت محیط زیست استان دچار یک سری ملاحظات شده و علامت سوال های جدی در رابطه با سلامت این مجموعه به وجود آمده و شواهد متقن و بر پایه واقعیت های متعددی که در این خصوص به دست ما رسیده، این مسئله را تقویت می کند، مصرانه از سازمان حفاظت محیط زیست کشور می خواهیم با اعزام تیمی مستقل انطباق مجوزهای صادره برای کاوه سودا و آنچه که در عمل اتفاق افتاده است را بررسی و به مردم گزارش کنند.

بیگی افزود: همچنین لازم است تیمی از مراجع علمی صلاحیت دار استانی یا ملی تشکیل شده و با بررسی بحران زیستی کاوه سودا به علامت سوال های متعدد در رابطه با کاوه سودا پاسخ متقن و مستقل داده شود.

 نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در پایان به تخریب و ایراد اتهام به منتقدان عملکرد حفاظت محیط زیست استان اشاره کرد و گفت: کسانی که چنین صحبت هایی می کنند و سعی دارند با ایراد اتهام و تهمت به منتقدان از مسوولیت های خودشان شانه خالی کنند، به آنها می گویم به عنوان نمایندگان ملت ایران با هرگونه قصور و مسامحه در این خصوص برخوردی بسیار جدی و محکم خواهیم داشت.